نمایشگاه انفرادی و مجازی مهسا مشایخی ۱۶ تا ۲۸ مهرماه در گالری گلستان برپاست.

این هنرمند ۲۵ سال در زمینه نقاشی سابقه فعالیت حرفه‌ای دارد و ۱۲ سال در دانشگاه نقاشی تدریس کرده است.

مشایخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، ضمن تشکر از گالری گلستان که امکان برگزاری چنین نمایشگاه به گفته خود پرمخاطبی را در فضای مجازی برایش فراهم کرده است؛ در مورد تعداد و سبک آثار خود گفت: 39 اثر در نمایشگاه ارائه داده‌ام و سبک نقاشی‌های من سوررئالیسم است. باید به این نکته نیز اشاره کنم که در آثار جدیدم تلفیقی از آسمان، پرندگان، دخترکان و یا نمادهایی از آنها دیده می‌شود.

مشایخی در ادامه گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که «چرا هنر نقاشی باید مهم انگاشته شود»، گفت: باید توجه داشت که فلاسفه تأثیرگذار تاریخ از جمله کانت، شوپنهاور و میشل فوکو در آثار خود برای زیبایی‌شناسی ارزش و اهمیت خاصی قائل بودند و به اعتقاد من نقاشی بیانگر احساساتی است که در کلام نمی‌گنجد. نقاشی در سه بعد مطرح است؛ اول در جایگاه حظ بصری که عموم مردم با آن آشنایی دارند، دوم در جایگاه آمیختگی با زندگی روزمره مثل طراحی مد و لباس و سوم که به اعتقاد من مهمترین کارکرد آن تلقی می‌شود، اثرگذاری بر فرهنگ سیاسی است. چنانچه ما هنوز پس از گذشت حدود نیم قرن شاهد تأثیرگذاری نقاشی چهره انقلابی چه‌گوارا در تهییج افکار عمومی هستیم

این هنرمند و مدرس دانشگاه در پاسخ به اینکه «آیا هر کسی می‌تواند هنرمند نقاش شود»، چنین گفت: این مساله بستگی تام به میزان انگیزه و علاقه فرد به هنر نقاشی و تلاش و پشتکار وی در جهت یادگیری و شناخت دارد.

وی در این مورد که «چگونه می‌توان نقاش شد»، اینطور بیان کرد: در زمینه یادگیری هنر نقاشی چند بستر موجود است؛ اول مسیری که از هنرستان و یا دانشگاه آغاز می‌شود و تا مراحل تحصیلات عالیه دانشگاهی می‌تواند ادامه یابد و دوم مسیری که بسیاری از علاقمندان به آن ورود پیدا می‌کنند که خود به دو شاخه تقسیم می‌شود گروهی که به منظور لذت بردن و علاقه شخصی حتی بعد از سنین بازنشستگی به این مسیر وارد می‌شوند و گروه دیگر علاقمندانی هستند که کاملا به شکل حرفه‌ای نقاشی را فارغ از تحصیلات آکادمیک غیر مرتبط خود دنبال می‌کنند که من به شخصه در آتلیه خود با چنین هنرجویان پویا و علاقمندی بسیار مواجه بوده‌ام و حقیقتا ایشان پتانسیل و توانایی ورود به عرصه‌های هنری بین‌المللی را دارند.

مشایخی ادامه داد: باید اضافه کنم یک حرکت بسیار ارزشمند که ما چند سال است شاهد آن هستیم رویداد صداثرصدهنرمند گالری گلستان است که به کشف افراد دارای استعداد ویژه؛ کمک شایانی می‌کند.

 وی در پاسخ به این پرسش که روند زندگی یک نقاش چگونه است چنین گفت: ورود به این عرصه تلاش و مطالعه عمیقی را می‌طلبد، ولی در نهایت هنرمند می‌تواند به نتایج مادی و اعتباری خوبی دست یابد و امتیاز ویژه یک هنرمند این است که تا پایان عمر می‌تواند پویایی لازم را داشته باشد.

 مشایخی درخصوص چرایی پیچیده و نامأنوس بودن سبک‌های دنیای مدرن در دید مردم؛ تصریح کرد: جامعه ما به واسطه فقر ارائه آثار هنری در انظار عمومی دچار نقصان نگرش دقیق هنریست و درک نقاشی دنیای مدرن و سبک‌های امروزی درهم‌تنیدگی بین آثار و مطالعه مخاطب را می‌طلبد. شما در بسیاری از شهرهای اروپایی مانند پاریس یا سن پطرزبورگ و وین احساس بودن در یک شهر موزه را دارید که این امر به ارتقای شناخت بصری شهروندان کمک شایانی می‌کند؛ گرچه معتقدم در سال‌های اخیر در کشور ما فضای کلی برای ارتقای دید عموم به شکل محسوسی بهبود یافته است.