قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جمعه ۱۱ تیر ماه، پس از قرمز اعلام شدن شهر تهران دستور به تعطیلی سالن‌های تئاتر داد. این در حالی بود که با وجود دستور ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی مشاغل  گروه 2، هیچ یک از اصناف اقدام به تعطیلی نکردند. بازار تهران در ایام باز بود و در نزدیک‌ترین صنف به تئاتر، یعنی سینماها بدون تعطیلی به فعالیت خود ادامه دادند. به‌خصوص پس از حضور فیلم «دینامیت» و فروش نسبتاً مناسب آن در ایام کرونا، دولت با مقاومت سینماداران نیز مواجه شد تا در دو هفته گذشته سینماها بدون تعطیلی فعالیت کرده باشند.

در عوض تئاتر با اندک مخاطب خود، دو هفته تعطیلی پر حاشیه را سپری کرد. نخست آنکه جشنواره تئاتر دانشگاهی بدون تماشاگر در خبرها و البته با حضور تماشاگران در خفا برگزار شد تا شاهد اعتراض شدید اهالی دانشگاه باشیم و در سوی دیگر برخی اجراها در حالی با تعطیلی روبه‌رو شده بودند که در آستانه آغاز اجراهای خود هزینه‌های گزاف تبلیغاتی را متقبل  شده بودند.

حالا با وجود افزایش مرگ‌ومیرهای ناشی از کرونا در کشور، به نظر می‌رسد قادر آشنا عقب‌نشینی سنگینی کرده است. در خبری که امروز اداره کل هنرهای نمایشی منتشر کرده است، قادر آشنا، مدیر این مجموعه اعلام کرده است کمک هزینه حمایتی به منظور جبران بخشی از خسارت‌های گروه‌های مورد تأیید اداره کل هنرهای نمایشی تخصیص خواهد یافت که از دستورالعمل ستاد ملی مبارزه با کرونا پیروی و اجرای خود را طی دو هفته اخیر تعطیل کردند.

طبق این خبر قرار است مبلغ سی تا پنجاه میلیون ریال به گروه‌های نمایشی تهران و بیست میلیون ریال به گروه‌های نمایشی دیگر استان‌ها اختصاص یابد و این مبلغ حمایتی پس از شناسایی گروه‌های متضرر از تعطیلی سالن‌ها از سوی اداره کل هنرهای نمایشی، پرداخت خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که چند نمایش خبر از اجرای خود داده‌اند و گیشه‌های الکتریکی خود را گشوده‌اند. حتی قرار بود روز سه‌شنبه نمایش‌های تماشاخانه ایرانشهر اجرا خود را از سر بگیرند؛ اما این مهم نیز متوقف شد. در سوی دیگر، تماشاخانه استاد مشایخی با مدیریت شاهین چگینی برخلاف دستور قادر آشنا، اجرای نمایش خود را متوقف نکرد. چگینی از تماشاخانه‌های خصوصی دعوت کرده بود به اجراهای خود ادامه دهند.

از سوی دیگر برخی معتقدند وعده آقای آشنا بیشتر شبیه به صدقه است. برای مثال با توجه به متوسط قیمت بلیت 50هزار تومانی گیشه تهران، مبلغ مدنظر اداره کل هنرهای نمایشی صرفاً شامل 60 تا 100 مخاطب می‌شود که برابر با اجرای یک شب نمایشی در ایرانشهر یا سالن چهارسوی تئاتر شهر است.