با تغییر وضعیت کرونا در برخی از نقاط کشور و البته نارنجی شدن تهران، قادر آشنا، مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از بازگشایی سالن‌های تئاتر خبر داده است. خبری که البته با بازگشایی سینما‌ها آغاز شد. پیشتر در فروردین‌ماه قرار گرفتن حرفه تئاتری‌ها در گروه سوم شغلی، موجب تعطیلی تئاترها شده بود؛ اما قادر آشنا در رایزنی‌‌هایش با ستاد ملی کرونا موفق به انتقال تئاتر از مشاغل گروه سوم به گروه دوم شد. با این حال، این تلاش تنها 24 ساعت دوام داشت و با قرمز شدن شهر تهران، اساساً تئاتر به همراه سینما، در کنار دیگر مشاغل گروه دوم وارد تعطیلی اجباری شد. این تعطیلی سومین تعطیلی تئاتر از زمان شیوع کرونا به حساب می‌آید.

اما قادر آشنا در گفتگو با مهر چندان نسبت به بازگشایی سالن‌های ابراز امیدواری نکرده است. آقای آشنا گفته است «موضوع مهم در بحث از سرگیری فعالیت‌های تئاتری منوط به تمایل گروه‌های تئاتری برای اجرا در این مدت زمان است. ما در حال رایزنی با گروه‌هایی هستیم که در تهران شهرهای دیگر اجرای عمومیشان متوقف شده بود تا ببینیم آیا این گروه‌ها مایل به از سرگیری اجرای خود در این بازه زمانی هستند یا نه.»

گفته‌های آشنا نشان از عدم‌رضایت گروه‌های تئاتری برای اجرای نمایش خود می‌دهد. تعطیلی‌ها مکرر موجب ریزش گیشه شده است و برخی نیز از حمایت‌های مالی دولت چندان رضایت ندارند. راهکارهای مالی وزارت ارشاد برای حمایت از گروه‌ها هرچند با خرید بخشی از صندلی‌ها همراه بوده است؛ اما به‌گفته برخی این نوع حمایت مالی به سبب بالا رفتن هزینه‌های تولید چندان کارآمد نیست. برای مثال نمایش «مرفی» در تئاتر شهر طی شش ماه گذشته سه بار با تعطیلی مواجه شده است و نگین ضیایی، کارگردان نمایش از هزینه بالای تبلیغات، نصب دکور و آماده‌سازی گروه برای اجرا گفته است.

البته آشنا از رایزنی‌هایی در روزهای آتی با گروه‌های تئاتری خبر داده است تا با «یک برنامه‌ریزی برای از سرگیری اجراها و فعالیت‌های تئاتری در زمان تعیین شده از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا» سالن‌ها را بازگشایی کنند. طی 24 ساعت گذشته در سایت تیوال،‌ یکی از مراجع فروش بلیت تئاتر تنها 9 نمایش اقدام به گشایش گیشه خود کرده‌اند. فرهنگسرای نیاوران، عمارت نوفل‌لوشاتو، خانه نمایش مهرگان، تالار محراب، ایرانشهر، تئاتر شهر، تماشاخانه ملک و تماشاخانه مشایخی سالن‌هایی هستند که با ارائه صرفاً یک کار گیشه خود را فعال کرده‌اند.