معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران اعلام کرد:

پنجشنبه‌ها؛ آلوده‌ترین روزهای پایتخت

بر اساس اعلام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران حذف طرح زوج یا فرد پنج‌شنبه‌ها طی امسال سبب افزایش ۳۰ درصدی حجم ترافیک و حتی افزایش ۵۰ درصدی طول صف ترافیک خودروها شد. افزایش تردد خودروها در محدوده زوج یا فرد در روزهای پنج‌شنبه‌ بر کیفیت هوای پایتخت نیز اثرگذار بوده و به گفته سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران پنج‌شنبه‌های امسال نسبت به سایر روزهای ایام هفته تقریبا در تمامی ساعات آلودگی هوای بیشتری داشت.

حسین شهیدزاده در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: بیشتر ایستگاه‌های سنجش کیفیت هوای متعلق به شرکت ما در خارج از محدوده طرح‌ ترافیک زوج یا فرد قرار دارند بنابراین مقایسه پنج‌شنبه‌های نیمه دوم امسال با سال گذشته برای کل شهر تهران انجام شده است.

وی با اشاره به مقایسه کیفیت هوای پنج ماه اخیر تهران با مدت مشابه در سال گذشته تصریح کرد: طی سال گذشته غلظت ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون چه در روزهای کاری و چه در روزهای پنج‌شنبه‌ که طرح زوج یا فرد اجرا می‌شد، نسبت به امسال بیشتر بود.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: طی پنج‌شنبه‌های سال گذشته طرح زوج یا فرد از ساعت 13 آزاد می‌شد و پس از آن در برخی مناطق مرکزی شهر میزان آلاینده‌ها افزایش پیدا می‌کرد، اما امسال در بازه زمانی که طرح زوج یا فرد پنج‌شنبه‌ها حذف شد، غلظت برخی آلاینده‌ها از جمله ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون از حدود ساعت ۷ صبح افزایش پیدا می‌کرد و تا عصر ادامه داشت.

شهیدزاده با بیان اینکه این افزایش غلظت آلاینده‌ها طی روزهای پنج‌شنبه نسبت به سال گذشته کمتر اما نسبت به روزهای غیرتعطیل امسال بیشتر بود، اظهار کرد: درست است که پنج‌شنبه‌های امسال خودروهای بیشتری در محدوده زوج یا فرد تردد داشتند، اما خوشبختانه امسال تعداد خودروهایی که معاینه‌ فنی گرفتند نیز بیشتر بود و این موضوع توانست تا حد زیادی مانع تولید آلودگی زیاد توسط خودروهایی شود که در طرح ترافیک تردد می‌کنند.

    


تولید کارت ملی هوشمند ایرانی در چه مرحله‌ای است؟

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال از تراشه‌گذاری کارت‌های ملی هوشمند تولید داخل خبر داد.

سیف‌الله ابوترابی در گفت‌وگو با ایسنا، آخرین وضعیت صدور کارت ملی تولید داخل را تشریح کرد و گفت: اولین محموله کارت تولید داخل برای تراشه‌گذاری در اختیار شرکت متولی این بخش گذاشته شده است و امید است به‌زودی دست ثبت احوال برسد تا در خط تولید از آنها استفاده شود.

به گزارش ایسنا، چندی پیش سخنگوی سازمان ثبت احوال گفته بود که متولی آماده‌سازی بدنه کارت ملی ساخت داخل چاپخانه دولتی است که پیش تولید را انجام داده و یک شرکت داخلی نیز مسئول تایید نهایی این بدنه از نظر فنی، ایمنی و مقاومت است و این بدنه بعد از تایید نهایی به تولید انبوه می‌رسد.

وی همچنین بیان کرده بود که تاکید سازمان ثبت‌احوال و متولیان چاپ بدنه کارت نیز بر این موضوع است که تفاوتی میان کارت‌های وارداتی که حدود ۷۰ درصد جمعیت واجد شرایط در کشور از آن بهره‌مند شدند و کارت‌های تولید داخل از نظر کیفیت، شکل ظاهری و مقاومت وجود نداشته باشد و بر همین اساس تلاش شد تا مشکلات و ایرادات کارت رفع شود.