خاموش کردن آتش با ماده غیرسمی و سازگار با محیط زیست

محققان با استفاده از مواد اولیه تجدیدپذیر و طبیعی نوعی ماده غیرسمی و سازگار با محیط‌زیست ساخته‌اند که قابلیت خاموش کردن آتش را دارد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه خبری ساینس دیلی، برای ساخت این ماده که به صورت یک محلول آبی است، محققان دانشگاه ای‌.اند‌.ام تگزاس نانوفیبرهای سلولز به دست آمده از دیواره سلولی گیاهان را با نانوصفحات ورمیکولیت ترکیب کردند. ورمیکولیت نوعی کانی معدنی است که در اثر حرارت حجیم می‌شود و قابلیت حل شدن در آب را دارد. 

این محلول پس از خشک شدن به یک فیلم شفاف نازک تبدیل می‌شود که در آن نانوفیبرها و نانوصفحات درهم پیچیده و ساختار یکپارچه‌ای را ایجاد می‌کنند که به عنوان یک سد غیرقابل اشتعال و غیرقابل نفوذ برای اکسیژن عمل می‌کند و مقدار گرمایی را که به زیر آن می‌رسد، به حداقل می‌رساند. 

در آزمایش‌های اولیه محققان فوم پلی اورتان را که معمولا در ساخت مبلمان و کوسن مورد استفاده قرار می‌گیرد، به این محلول آغشته کردند و سپس آن را در برابر شعله یک مشعل قرار دادند. در این آزمایش تنها سطح خارجی فوم تحت تاثیر حرارت قرار گرفت و باقیمانده آن هیچ گونه آسیبی ندید. در حالیکه نمونه‌های فوم بدون پوشش، به سرعت ذوب شدند.  یکی از ویژگی‌های نامطلوب مواد خاموش کننده آتش، تولید گازهای سمی از آن‌ها در اثر حرارت است. اما این ماده جدید کاملا غیرسمی و با محیط‌زیست سازگار است و به همین علت جایگزین بسیار مناسبی برای فناوری‌های کنونی محسوب می‌شود.

در حال حاضر محققان در تلاش هستند  این فناوری را بهبود بخشند و به دنبال روش‌هایی برای تولید تجاری این پوشش هستند. گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Advanced Materials Interfaces منتشر شده است.

    


با حضور معاون رئیس جمهور همراه بود؛

افتتاح اولین اکو پارک حیات‌وحش شمال کشور 

با حضور معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، چندین پروژه زیست محیطی در بندر مرزی آستارا افتتاح شد.

به گزارش ایسنا، دیروز، چندین پروژه زیست محیطی در شهرستان مرزی بندر آستارا با حضور «عیسی کلانتری» معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور به بهره‌برداری رسید.

معاون رئیس جمهور در بدو ورود به شهرستان مورد استقبال مسئولان ادارات و نهادهای دولتی و غیردولتی قرار گرفت و سپس در آئین بهره برداری از چندین پروژه شرکت کرد. کلانتری در سفر خود به شهرستان گردشگر پذیر آستارا، اولین مرکز بازدیدکنندگان اکو پارک حیات وحش شمال کشور را با پنج ساختمان به زیربنای ۱۸۵۰ مترمربع در زمینی به مساحت ۴۵۰۰ مترمربع افتتاح کرد. این اکو پارک در ورودی شهر آستارا از سمت جنوب و در مقابل پلیس راه آستارا - تالش واقع شده است و برای احداث آن در مجموع حدود ۲۸ میلیارد ریال هزینه شده است.

بهره‌برداری از پاسگاه محیط‌بانی طبیعت‌گردی و تالاب استیل پناهگاه حیات‌وحش لوندویل آستارا از دیگر پروژه‌هایی بود که با دستان رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور محقق شد.