یک الماس زردرنگ به وزن ۵۵۲ قیراط در معدن «دیاویک» در «نورت وست تریتوریز» کشف شد که این الماس حدودا سه برابر  بزرگتر از کشف بزرگ قبلی در کانادا محسوب می شود.

به‌ گزارش ایسنا، شرکت‌های «دومینیون دایاموند ماینز» و «ریوتینتو» با رونمایی این الماس که بزرگترین الماس کشف شده تاکنون در آمریکای شمالی به شمار می‌رود، بازار را شوکه کردند. این الماس که با ابعادی به اندازه یک تخم‌مرغ و به رنگ زرد است، در اکتبر استخراج شد و ابعاد آن حدود سه سانتیمتر در ۵.۵ سانتیمتر است.

بر‌اساس گزارش ماینینگ، این الماس زردرنگ یکی از ۳۰ الماس بزرگی است که تاکنون کشف شده است. رکورد بزرگترین الماس کشف شده در آمریکای شمالی، پیش از این به الماسی به وزن ۱۸۷.۷ قیراط تعلق گرفت که سال ۲۰۱۵ در معدن «دیاویک» استخراج شده بود.

بزرگترین الماسی که تاکنون کشف شده، الماس «کولینان» به وزن ۳۱۰۶ قیراط می باشد که در نزدیکی پرتوریای آفریقای جنوبی در سال ۱۹۰۵ استخراج شد. این الماس بریده شد و به‌عنوان یکی از قطعات اصلی در جواهرات سلطنتی انگلیس بکار 

برده شد. 

الماس «لسدی لا رونا» به وزن ۱۱۰۹ قیراط دومین الماس بزرگی است که تاکنون کشف شده است؛ و همچنین الماس «اکسل سیور» به وزن ۹۹۵ قیراط و «استار سیرالئون» به وزن ۹۶۹ قیراط در رتبه سوم و چهارم قرار دارند.

بر‌این‌اساس «‌دومینیون» قرار است شریکی را برای برش‌دادن و صیقل این الماس که هنوز ارزش آن تخمین زده نشده است انتخاب کند.