رئیس انجمن علوم اعصاب ایران گفت: ۴۰ مرکز تحقیقاتی برای مطالعه علوم اعصاب و همچنین روش‌های درمانی جدید در کشور راه اندازی شده است.  «محمد تقی جغتایی» رئیس انجمن علوم اعصاب ایران و مشاور وزیر در امور توانبخشی  در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خوشبختانه در زمینه تحریکات مغزی سطحی و عمقی اقدامات خوبی در کشور انجام شده و یکی از روش‌های جدید که در دنیا از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است، همین روش تحریکات مغزی است. وی ادامه داد: بر اساس مطالعات جدید روش‌های علوم شناختی در درمان بسیاری از بیماری‌ها که دارو در آنها جوابگو نیست، بسیار مؤثر است.

کاشت 500 الکترود در مغز؛ درمان بیماری پارکینسون

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران اضافه کرد: بیماری پارکینسون با استفاده از روش‌های نوین علوم اعصابی و با کاشت الکترود پیشرفتی قابل توجه داشته و امروزه بیش از 500 عمل جراحی با استفاده از کاشت الکترود در مغز انجام شده است. «جغتایی» تأکید کرد: تیمی متشکل از گروه جراحی، روانپزشک و علوم اعصاب تحقیقی جدید را در زمینه درمان بیماری‌هایی مانند وسواس زیاد آغاز کرده‌اند که در طی آن چند نوع الکترود در مغز این افراد به کار گرفته شده و خوشبختانه جواب مثبت و مؤثری به این نوع روش درمانی داده شده است.

وی اظهار کرد: روش کاشت الکترود در دنیا برای درمان بیماری‌‌هایی مانند آلزایمر و دمانس نیز استفاده می‌شود که این نوع عارضه‌ها از نوع پیشرفته عصبی محسوب می‌شود و متأسفانه آمار شیوع این بیماری در کشور در حال افزایش است و پزشکان توانسته‌اند با کاشت الکترود و روش‌های جدید این بیماری را درمان کنند.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران بیان کرد: امروزه 40 مرکز یا آزمایشگاه تحقیقاتی در کشور راه‌اندازی شده و هدف آن‌ها مطالعه در حوزه علوم اعصاب و روش‌های جدید درمانی است. این مراکز برای بیماران اختلالات روانی و آلزایمر تحقیق و پژوهش می‌کنند.

شیوع رو‌به رشد بیماری آلزایمر در دنیا

«جغتایی» با اشاره به اینکه شیوع بیماری آلزایمر در دنیا رو‌به افزایش است، اظهار کرد: بیماری آلزایمر و دمانس وابسته به سن است و به دلیل افزایش سن امید به زندگی در آینده‌ای نزدیک  تعداد مبتلایان به بیماری‌های آلزایمر و دمانس افزایش پیدا می‌کند.

وی گفت: نباید اجازه داده شود که بیماری‌هایی مانند آلزایمر در افراد به جامعه بروز پیدا کنند و در این‌صورت باید با مداخلات سریع پس از تشخیص به درمان آن پرداخته شود.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران افزود: مطالعات علوم اعصاب نشان می‌دهد که افرادی که در معرض این بیماری بوده یا زمینه این بیماری را دارند با استفاده از بایومایکرها قابل تشخیص اند.

«جغتایی» ادامه داد:یکی دیگر از اقدامات مراکز علوم اعصاب مطالعه بر روی بایومایکرهایی است که بیماری‌های دوران سالمندانی مانند آلزایمر، پارکینسون را درمان کنند.

وی با اشاره به اینکه بیماری دمانس پیش از بروز آلزایمر اتفاق می‌افتد، یادآوری کرد: سالیانه 150 هزار نفر دچار سکته‌های مغزی و 500 هزار نفر مبتلا به دمانس و آلزایمر می‌شود و میزان  افزایش مبتلایان به پارکینسیون سالیانه در حدود 70 هزار نفر در کشور است.

رئیس انجمن علوم اعصاب ایران با اشاره به اینکه بیماری MS سالیانه بین 70 تا 80 هزار نفر را به خود درگیر کرده است، افزود: بیماری MS به دلیل شرایط محیطی افزایش پیدا کرده و قسمت دیگر آن مربوط به افزایش سن امید به زندگی است.

«جغتایی» گفت: باید نظام سلامت به‌گونه‌ای باشد که افراد در دوران سالمندی دچار بیماری نشوند و بر‌این‌اساس باید حوزه‌های تحقیقاتی و پژوهشی‌ در کشور توسعه داده شود تا طول عمر افراد و مدت زمان سالم بودن آن‌ها افزایش یابد .