وزیر بهداشت:

داروی ایرانی بخورید و از کیفیت آن مطمئن باشید

وزیر بهداشت ضمن محکوم کردن مجدد تحریم‌های آمریکا، به مشکل شرکت‌های دارویی برای خرید دارو و انتقال پول به آن سوی مرزهای کشور اشاره کرد و در عین حال از مردم خواست که از داروهای تولید داخل حمایت کنند و از کیفیت آن نیز مطمئن باشند.

به گزارش ایسنا؛ دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم رونمایی از شش محصول دارویی تولید داخل، با اشاره به موفقیت‌های صنعت دارویی کشور، افزود: امروز شاهد دستاورد بزرگی در حوزه تولید داخل محصولات پزشکی هستیم و به اتکای جوانان و دانشمندان کشور از شش محصولی که تجاری شده، رونمایی کردیم.  وی با اشاره به شش محصول رونمایی‌شده، گفت: در بین این محصولات یک شربت خوراکی ژل رویال قرار دارد که برای سالمندان بسیار مناسب است. باند پانسمان زخم‌های بیولوژیک و ماده اولیه درمان هپاتیت، نیز از دیگر داروهای رونمایی‌شده بود که هاشمی درمورد آنها توضیحاتی ارائه کرد.

    


جایگزینی داروی ضد سالک ایرانی به جای خارجی

از سوی محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ژل موضعی«سیناآمفولیش» به‌عنوان جایگزین داروهای خارجی برای درمان بیماری سالک معرفی شد. به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو؛ بر اساس این گزارش، با توجه به شرایط تحریم و مشکلات واردات برخی مواد دارویی، ابلاغ جایگزینی این نانو دارو به‌جای داروهای خارجی می‌تواند مسیر توسعه‌ بازار این فناوری را هموارتر کرده و مهر تأییدی بر عملکرد و قابلیت‌های این محصول ایرانی باشد، ضمن اینکه به علت کاهش تولید گلوکانتیم در شرکت سازنده‌ این ماده در فرانسه، در انتقال دارو از خارج به داخل کشور محدودیت‌هایی ایجاد شده است. این گزارش می‌افزاید: با اینکه از مدت‌ها قبل سفارش خرید گلوکانتیم داده‌شده و منابع مالی آن نیز تأمین شده است اما شرکت‌های واردکننده و تأمین‌کننده‌ دارو قادر به انجام تعهدات خود و تأمین گلوکانتیم موردنیاز کشورمان نیستند. ازاین‌رو رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، ژل موضعی سیناآمفولیش را به‌عنوان جایگزین مناسب داروهای خارجی پیشنهاد کرده است.

    


کاهش هزینه انرژی خورشیدی با مولکول آهن

محققان دانشگاه لوند سوئد نوعی مولکول آهن ساختند که هم به‌عنوان فوتو کاتالیزور برای تولید سوخت کاربرد دارد و هم می‌توان در تولید سلول‌های خورشیدی از آن بهره برد.

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در فناوری‌های مورد استفاده برای ساخت سلول‌های خورشیدی و فوتوکاتالیزورها از ترکیبات فلزی به منظور جذب و بهره‌برداری از پرتوهای خورشید استفاده می‌شود. اما معمولا این ترکیبات فلزی کمیاب و گران‌قیمت هستند. اکنون محققان با بهره‌گیری از طراحی بسیار پیشرفته توانستند فلزات کمیابی مانند ایریدیم، روتنیم و اسمیم را با آهن جایگزین کنند. این مولکول‌های جدید آهن قادرند پرتوهای خورشید را جذب کرده و آن را به مدتی نگه دارند که با مولکول‌های دیگر واکنش داشته باشد. همچنین درخشش این مولکول‌های آهن به اندازه‌ای است که محققان برای اولین بار توانستند آن را در دمای اتاق و با چشم غیرمسلح ببینند.