ریحانه جولایی

«افرادی گرایش به مسیحیت پیدا می‌کنند که جزو افراد عادی جامعه هستند مثلاً کارشان ساندویچ‌فروشی و امثال این‌ها بود و خانوادگی مسیحی می‌شدند، ناچار شدیم این‌ها را احضار کنیم و دلیل گرایش به مسیحیت را از آن‌ها جویا شویم. برخی از این افراد عنوان می‌کردند که ما به دنبال دینی هستیم که به ما آرامش بدهد و بین ما صفا و صمیمیت و برادری ایجاد کند. به آن‌ها گفتیم اسلام دین برادری و صفاست. گفتند ما می‌بینیم علمای اسلام و کسانی که پشت تریبون صحبت می‌کنند به‌طور مداوم علیه یکدیگر سخن می‌گویند، اگر اسلام دین صمیمیت باشد باید قبل از هر چیز بین علمای خود صفا و صمیمیت ایجاد کند.»

این‌ها جملات وزیر اطلاعات در رابطه با ترویج مسیحیت و سایر ادیان در ایران است که نشان می‌دهد با تمام تبلیغاتی که در کشور ما در رابطه با دین اسلام می‌شود، افرادی از قشر متوسط و معمولی هم به سمت ادیانی غیر از اسلام روی آورده‌اند. به‌رغم تلاش‌هایی که مبلغان برای تبلیغ دین اسلام به‌عنوان دین رسمی و قانونی کشور دارند، با وجود سخت‌گیری‌ها و فشارهایی که بر اقلیت‌های مذهبی اعمال می‌شود، و با آنکه در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران خروج از دین اسلام برای مسلمانان در حکم ارتداد است و مجازات اعدام را در پی دارد؛ پدیده تغییر دین ایرانیان شیعه‌مذهب، به‌ویژه به مسیحیت، تاحدودی گسترش یافته است. عده‌ای نیز به زرتشتی و سایر ادیان تغییر دین داده‌اند تا جایی که در ایران لفظ «نوکیشان» برای مشخص کردن این تغییر دین‌دادگان به کار می‌رود.

تبلیغ ادیان در ایران ممنوع 

موضوع گرایش گروهی از مردم ایران به دینی ‌غیر از اسلام؛ باعث شده تا محمود علوی بارها به این نکته اشاره و از احضار افرادی که به دیانت مسیحی گرایش پیدا کرده‌اند، خبر دهد. قدم دیگری که وزیر اطلاعات برای مقابله با «نوکیشان» برداشته برقراری ارتباط میان حوزه و افراد و مؤسساتی است که در این موضوع می‌توانند تأثیرگذار باشند و همچنین شناسایی و دعوت در جهت تبلیغ دین در مناطقی که تحت‌تأثیر تبلیغات تبشیری قرار می‌گیرند و گرایش به سنت و وهابیت وجود دارد. 

در ایران ادیان زیادی زندگی می‌کنند. از مسیحیان تا یهودیان و پیروان دین زرتشت، تا اینجا هیچ مشکلی وجود ندارد؛ اما مسئله از جایی آغاز می‌شود که پیروان این ادیان بخواهند تبلیغ دین کنند یا مسلمانی به دین آن‌ها گرویده شود، در این صورت مقامات رسمی و قضایی کشور با این افراد برخوردهای سخت خواهند داشت. بر اساس احکام جامعه اسلامی، «مرتد» کسى است که نطفه او در زمان مسلمان بودن پدر و مادر یا یکى از پدر و مادرش بسته‌ شده و بعد از بلوغ اسلام را قبول کرده باشد، اما سپس کافر شود. «ارتداد» که از واژه‌ «رد» گرفته ‌شده است، در لغت به معنای بازگشت است. در فرهنگ دینی بازگشت به کفر، ارتداد و رد نامیده می‌شود. در قوانین جزایی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۳۷۰ درباره ارتداد نص صریحی وجود ندارد، ولی چون اصل چهارم قانون اساسی همه قوانین جمهوری اسلامی ایران را بر احکام شریعت اسلام مبتنی دانسته است و نیز براساس اصل ۱۶۷ قانون اساسی؛ چون جرم ارتداد به دعوی مدنی اختصاص ندارد، لذا قضات بر اساس منابع فقهی و با رجوع به فتاوی صادره، مرتد را مجرم شناخته و حکم به مجازات ارتداد می‌دهند که در بیشتر موارد حکم کسی که از دین بازگردد، اعدام و مرگ است. 

براساس اصل 167؛ «قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوی را در قانون بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه سکوت یا نقض یا اجمال یا تعارض قوانین از رسیدگی به دعوی و صدور حکم امتناع ورزد.»

رواج کلیساهای خانگی در شهرهای ایران

یکی از مظاهر جدیدی که این تغییر دین‌های اخیر با خود به همراه داشته، رشد کلیساهای خانگی است که رشد این کلیساها باعث شده امام‌جمعه قم هم به آن بپردازد و وارد ماجرا شود و نسبت به گسترش کلیساهای خانگی هشدار دهد. به گزارش خبرگزاری فارس، محمد سعیدی در دیدار با رئیس و مسئولان اداره تبلیغات اسلامی قم، از آنان خواست که «درزمینه ترویج آموزه‌های دینی و اعتقادی پیشرو باشند» زیرا به گفته او «دشمنان برای ایجاد کلیساهای خانگی تلاش می‌کنند». درواقع کلیسای خانکی محلی زیرزمینی است که پیروان مسیحیت به سبب ناامنی‌هایی که برای نوکیشان مسیحی در کلیساها پدید می‌آید، نیایش و عبادت خود را به خانه‌ها انتقال داده‌اند و کارکرد آن برای گردآمدن نومسیحیان برای عبادت و خواندن و آموزش انجیل است.

گزارش‌های ارائه‌شده در رابطه با افزایش کلیساهای خانگی در ایران می‌گوید شیراز به پایگاه تبادل افکار ادیان و فرقه‌های نوظهور تبدیل شده است. در همین رابطه مهدی امجدی‌زاده، امام‌جمعه باخرز که به‌عنوان جوان‌ترین امام‌ جمعه ایران معروف است، می‌گوید: «مسیحیان در شیراز آمار بسیار بالایی کلیسای خانگی دارند و در حال فعالیت‌اند. زمانی که در قم بودم، دو منطقه کشور را نسبت به موضوع مسیحیت حساس معرفی کردند که یکی از آن‌ها شیراز و دیگری نیشابور بود. شیراز در زمینه دین مسیحیت به‌شدت فعالیت می‌کند. در روستاهای اطراف شیراز برای تبلیغ مسیحیت، از طریق کمک به مردم به‌صورت در اختیار گذاشتن پزشک و دندان‌پزشک به شکل رایگان جوان‌ها را جذب می‌کنند. همچنین جلسات جشن و نشاط برگزار می‌کنند. در نیشابور نیز که یک شهر مسلمان‌نشین، شیعه‌نشین و منسوب به اهل‌بیت (ع) است به‌شدت کلیسای خانگی افزایش‌یافته است و با اینکه شهر نسبتاً کوچکی است ۱۱ کلیسای خانگی در آن وجود دارد.

نگرانی‌های مسئولان در رابطه با موج جدید تغییر دین به وزیر اطلاعات محدود نمی‌شود. مسئولان دیگر نیز نسبت به این پدیده با عنوان «هجوم فرهنگی دشمن» هشدار داده‌اند. به‌ویژه از دولت انگلستان یاد کرده‌اند که طراح و مجری گرایش‌های «انحرافی و فاسد» مذهبی در ایران است

افزایش گرایش به تغییر دین، دل‌مشغولی مسئولان

نگرانی‌های مسئولان در رابطه با موج جدید تغییر دین به وزیر اطلاعات محدود نمی‌شود. چند سالی می‌شود که مسئولان همواره به این نکته توجه داشته و نسبت به آن هشدار داده‌اند. بسیاری از این پدیده با عنوان «هجوم فرهنگی دشمن» به‌ویژه از دولت انگلستان یاد کرده‌اند که طراح و مجری گرایش‌های «انحرافی و فاسد» مذهبی در ایران است. همچنین گفته‌شده شماری از مسئولان و مبلغان مسیحی که تحت‌عنوان «جریان تبشیری» از آن‌ها یاد می‌شود دستگیر شده‌اند و قرار است به‌زودی تعداد بیشتری از ایرانیان تازه مسیحی شده بازداشت شوند. 

البته هنوز آمار محکم و دقیقی از اینکه چه تعداد از مسلمانان در خفا به مسیحیت گرویده‌اند در دست نیست؛ با این ‌حال، به نوشته روزنامه محلی خراسان جنوبی، آیت‌الله سبحانی از مراجع تقلید خراسان، از گسترش نومسیحیان و فعالیت مسیحیت در کشور و به‌ویژه این استان خبر داده و بی‌آنکه ذکری از منبعی بکند، از مسیحی شدن بیش از ۶۰۰ نفر در نیشابور توسط مبشرین مسیحی سخن گفته است. روزنامه جمهوری اسلامی نیز از «کشف بیش از ۲۰۰ کلیسای خانگی در شهر مشهد» پرده برداشته است. این در حالی است که آمارهای غیررسمی می‌گویند حدود ٣٠٠ تا ۴٠٠ هزار نوکیش مسیحی در ایران 

زندگی می‌کنند.

چند سال پیش خبرآنلاین هم در رابطه با اینکه فرزندان مسئولین به مسیحیت رو آورده‌اند، مطلبی منتشر کرده بود. بر اساس این گزارش، «در چنین شرایطی، شنیدن این‌که مثلاً بچه فلان روحانی ممکن است مسیحی شده باشد، یا این‌که فلان جوان ایرانی که برای تحصیل به فرنگ رفته بهایی شود، نباید ما را شگفت‌زده کند.»

مسیحی شدن در ایران تنها وابسته به اعتقادات و موج‌هایی فکری نیست، بلکه به این دلیل است که امروز یکی از راه‌های بی‌دردسر و آسان برای خارج شدن از کشور و پذیرش درخواست پناهندگی افراد در کشورهای اروپایی تغییر دین است

مسیحی شدن، راهی مطمئن برای اخذ اقامت

مسیحی شدن در ایران تنها وابسته به اعتقادات و موج‌هایی فکری نیست. امروز یکی از راه‌های بی‌دردسر و آسان برای خارج شدن از کشور، تغییر دین است. آسوشیتدپرس به نقل از یک دختر ایرانی گزارش داد که عمده پناهندگان به مسیحیت گرویدند تا شانس خود را برای باقی ماندن و پذیرش درخواست پناهندگی سیاسی‌شان در آلمان افزایش دهند. کلیساهای آلمان ارقام مشخصی درباره تعداد پناهندگان مسلمان که مسیحی شده‌اند ارائه نداده‌اند، اما گزارش داده‌اند تعداد چنین اشخاصی که در دو سال گذشته مسیحی شده‌اند 150 تا 600 نفر بوده که عمدتاً از ایران و افغانستان هستند. 

آلمان و فرانسه گرویدن به یک دین خاص را به‌عنوان شرط پذیرفتن  پناهندگان اعلام نکرده‌اند؛ اما کشورهای دیگر اروپایی دین را عاملی مهم در زمینه پذیرش درخواست پناهندگی می‌دانند.

اسلوونی با صراحت اعلام کرده که دو هزار پناهنده سوری را خواهد پذیرفت، اما به‌شرط اینکه مسیحی باشند. اسلواکی نیز پیشتر گفته بود 200 پناهنده سوری را فقط در صورتی خواهد پذیرفت که مسیحی باشند.

سخنگوی وزارت کشور اسلواکی گفته است، فقط می‌خواهیم مسیحیان را انتخاب کنیم. ایف نیکولن معاون شهردار «روان» فرانسه نیز خاطرنشان کرده، این شهرداری فقط پناهندگان مسیحی را می‌پذیرد. کشورهای دیگر اروپایی مانند قبرس، چک، اسلواکی و لهستان اعلام کرده‌اند که ترجیح می‌دهند پناهندگانی را در خاک خود بپذیرند که مسیحی باشند.