500 هزار کودک افغان رایگان در ایران تحصیل می‌کنند

معاون وزیر دادگستری و دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: ایران همواره میزبان چهار میلیون خارجی به‌ویژه افغان‌ها بوده است و هم‌اکنون نیز حدود 500 هزار نفر از کودکان افغان به‌طور رایگان در ایران تحصیل می‌کنند. محمود عباسی در دیدار با ریناط وینتر، رئیس کمیته حقوق کودک سازمان ملل متحد در ژنو، با اشاره به برنامه راهبردی جمهوری اسلامی ایران برای ارتقای حقوق کودک در چارچوب برنامه عمل و سند ملی حقوق کودک در بازه زمانی 10 ساله که از سه سال قبل آغازشده است به فعالیت مراجع متناظر استانی حقوق کودک و تشکل‌های مردم‌نهاد فعال در این زمینه اشاره کرد. رئیس مرجع ملی حقوق کودک گفت: جمهوری اسلامی ایران در چهار دهه گذشته همواره میزبان بیش از چهار میلیون اتباع بیگانه به‌ویژه افغانستانی‌ها بوده و هم‌اکنون نیز حدود 500 هزار نفر از کودکان افغان به‌طور رایگان در ایران به تحصیل می‌کنند؛ این در حالی است که کل اتحادیه اروپا حضور چند 10 هزار آواره جنگ‌های سوریه و عراق و منطقه را برنتافت و آوارگان با دیوار آهنین کشورهای اروپایی مواجه شدند.

    


آغاز جمع‌آوری امضا برای میثاق‌نامه هوای پاک

جمع‌آوری امضا برای میثاق‌نامه هوای پاک از روز سه‌شنبه ۲۱ اسفندماه به‌طور هم‌زمان در ایستگاه مترو میدان ولیعصر(عج)، خانه‌های سلامت و سراهای محله آغاز می‌شود. در این میثاق نامه بر انتظارات مردم از مسئولان دولتی، شورا شهر، شهرداری و خودروسازان برای ارتقای کیفیت سوخت و خودروها، توسعه حمل‌ونقل همگانی تأکید شده و از همه نهادها و مسئولان درخواست شده اجرای قانون هوای پاک را فدای هیچ مصلحتی نکنند. جمع‌آوری امضا برای این میثاق‌نامه امروز سه‌شنبه از ساعت ۱۵ تا ۲۰ در مراسمی با حضور اعضای شورا شهر در ایوان انتظار میدان ولیعصر(عج) آغاز و به‌طور هم‌زمان در خانه‌های سلامت و سراهای محله انجام خواهد شد و سپس در شبکه‌های اجتماعی ادامه پیدا خواهد کرد. در مراسم ایوان انتظار، علاوه بر گفت‌وگوی اعضای شورای شهر با شهروندان و امضای میثاق‌نامه هوای پاک، نظرخواهی از مردم درباره کاهش آلودگی هوا، اجرای تئاتر و موسیقی، اهدای جوایز مسابقه عکس «آسمان آبی» انجام خواهد شد. هم‌چنین در حاشیه این مراسم، نمایشگاه عکس «دود بدرود» و میز خدمات سلامت و انجام تست تنفس برقرار خواهد بود.

    


برنامه نظارت بهداشتی نوروزی با 3 هزار تیم آغاز شد

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت گفت: از دوشنبه 20 اسفند حدود 3هزار تیم بهداشتی برای نظارت در وقت اداری و غیراداری (هزار تیم) ایام نوروز بر اماکن عمومی مانند قنادی‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها، آرایشگاه‌ها و ... فعال می‌شوند و این نظارت ویژه تا 20 فروردین ادامه دارد. محسن فرهادی درباره نظارت بهداشتی وزارت بهداشت در ایام نوروز افزود: این تعداد 450 تیم ‌بهداشتی در حالت انتظار (آنکال) از 8 صبح تا 8 شب آماده‌باش هستند.‌ وی درباره محل‌های سرکشی تیم‌های بهداشتی گفت: همه محل‌هایی که مردم در ایام نوروز حضور خواهند داشت مورد بازرسی تیم‌های ‌بهداشتی قرار می‌گیرد. هر چه به پایان سال نزدیک‌تر می‌شویم، اولویت با شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها و آرایشگاه‌های مردانه و زنانه ‌خواهد بود. وقتی وارد تعطیلات نوروز شویم، هتل‌ها، رستوران‌ها و اماکن بین‌راهی در اولویت قرار می‌گیرند. وقتی هوا گرم شود، ‌استخرها و مراکز تفریحی آبی مورد بازرسی بیشتری قرار می‌گیرند و در روز طبیعت نیز پارک‌ها و تفرجگاه‌ها در اولویت نظارت بهداشتی خواهند بود.‌