بکارگیری کودکان در جمع‌آوری زباله جرم است

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور، از پیگیری موضوع به‌کارگیری کودکان در جمع‌آوری زباله‌ها از سوی این سازمان خبر داد و گفت: به‌کارگیری کودکان در جمع آوری زباله از سوی برخی پیمانکاران شهرداری، خلاف قوانین کار و جرم است. رضا جعفری با تاکید بر این‌که بکارگیری کودکان در موضوع زباله‌ها باید متوقف شود توضیح داد: طبق قانون کار به‌کارگیری کودکان زیر 18 سال و به‌ویژه کودکان کمتر از 15 سال در جمع‌آوری زباله جرم است.

وی اضافه کرد: بهزیستی با شهرداری و معاونت رفاه وزارت کار درباره این موضوع جلساتی داشته است اما متاسفانه به نتیجه مشخصی در این زمینه نرسیده‌ایم.

جعفری تاکید کرد: به‌کارگیری کودکان در این زمینه، معارض حقوق کودکان است؛ کار کودکان فقط در شرایط استثنا که به‌طور مثال به سلامت جسمی، روانی و اجتماعی آن‌ها صدمه نزند و مانع تحصیل نشود، مجاز است.

رئیس اورژانس اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به پیوستن ایران به کنوانسیون بین‌المللی حقوق کودک در سال‌های گذشته گفت: طبق این لایحه نیز به‌کارگیری کودکان در مشاغل مختلف تخلف است؛ از این‌رو این‌که پیمانکارهایی از یک سازمان رسمی، کودکان را به‌کار گیرند، قابل پذیرش نیست.

    


فعالیت 6 مرکز نگهداری از زنان معتاد در استان تهران

معاون توسعه پیشگیری و درمان بهزیستی استان تهران از فعالیت شش مرکز درمان و نگهداری از زنان معتاد در سطح استان تهران خبر داد.

فرزانه جوادی با بیان این‎که ظرفیت مراکز نگهداری از زنان معتاد اغلب بین 40 تا 60 نفر است، گفت: تعداد افرادی که در هر مرکز نگهداری می‌شوند براساس دستورالعمل به متراژ ساختمان بستگی دارد.

وی با بیان این‎که در حال حاضر حدود شش مرکز نگهداری در استان تهران ویژه نگهداری و درمان زنان معتاد موجود است، افزود: درمورد تاسیس این مراکز و صدور پروانه از سوی بهزیستی -در صورت رعایت شرایط و دستور العمل‌ها- مانعی وجود ندارد. افراد متقاضی تاسیس مرکز نگهداری از زنان معتاد برای گرفتن مجوز باید به سازمان بهزیستی مراجعه کنند.

جوادی در ادامه تاکید کرد: شهرداری تهران خودش دو «سامان‌سرا» ویژه زنان معتاد دارد که یکی از آن‌ها در لویزان واقع شده است. کسانی‌که معمولا در این مراکز  کار می‌کنند، NGO هایی هستند که از سازمان بهزیستی مجوز دارند.

به گفته وی در حال حاضر یک مرکز درمان زنان معتاد در شهر تهران و در منطقه «چیتگر» مشغول فعالیت است و مابقی این مراکز در شهرستان‌های اطراف تهران هستند.

    


سازمان زیباسازی قول داد 

جلوگیری از اکران طرح‌های ضدزن در تبلیغات شهری

سخنگوی کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تاکید کرد: سازمان زیباسازی قول داده به‌عنوان متولی تبلیغات و منظر شهری به موضوع ورود کرده و از اکران طرح‌های ضدزن جلوگیری کند. حجت نظری در واکنش به دیوارنگاره جدید میدان ولیعصر در اینستاگرام خود نوشت: این اولین‌بار نیست که ‎دیوارنگاره میدان ولیعصر حاشیه‌ساز می‌شود. از جام‌جهانی فوتبال گرفته تا دانش و توان فضایی کشور، گویی ‎زنان جای عده‌ای را تنگ کرده‌اند. سازمان زیباسازی قول داده به‌عنوان متولی تبلیغات و منظر شهری به موضوع ورود کرده و از اکران طرح‌های ضدزن جلوگیری کند.