آسیه ویسی

چند روز پیش یک ویدئو در فضای مجازی پخش شد که نشان می‌داد در ساحلی از سواحل ایران، عده‌ای خانم و آقا، پارتی شبانه یا به قول خودمان مهمانی گرفته‌اند و در طی این مهمانی، خانم‌ها با لباس نامناسب شرکت داشتند و با همین لباس نامناسب در دریا شنا کرده و ویدئوهای‌شان را به صورت لایو و غیرلایو پخش کرده‌اند و کپشن هم گذاشته‌اند که بیایید برای آزادی زنان فرهنگ‌سازی کنیم. 

اما پس از پخش‌شدن این شیوه و روش شگفت‎انگیز و عجیب فرهنگ‌سازی چه اتفاقی افتاده؟

لوکیشینی که این بانوان فرهنگ‌ساز! در آن اقدام به چنین حرکت نامناسبی کرده‌اند، لوکیشن فیلم «محمد(ص) رسول الله» در «بنود» عسلویه بوده که با اطلاع از این برنامه و اتفاقاتی که آن شب افتاده، عده‌ای شبانه ریخته و این لوکیشن تاریخی را از بین برده و ساحل را هم مسدود کرده‌اند و حتی مردم بومی هم دیگر نمی‎توانند برای امرار معاش از آن ساحل استفاده کنند!

این روش شما فرهنگ‌سازان! در جهت احیای فرهنگ بومی و کمک به اقتصاد محلیان است؟

خیلی از اهالی عسلویه، اعتراض کرده‌اند به مردمی که به‌عنوان توریست وارد این جزیره می‌شوند که آخر این چه روش فرهنگ‌سازی است؟ با این کار و با پارتی شبانه در ساحل و پوشیدن لباس نامناسب و شنا در دریا شما چه‌طوری به مردم بومی کمک کردید؟ 

بعضی از اهالی عسلویه چنان ناراحت‌اند که می‎گویند کسانی که چنین برنامه‎ای اجرا کرده و خوشگذارنی کرده‎اند بیایند به امام جمعه عسلویه در مورد فرهنگ‎سازی‎شان توضیح بدهند شاید این افراد بومی بتوانند سرکارشان برگردند. 

این چه‎طور فرهنگ‎سازی است که باعث می‎شود هم یک لوکیشن تاریخی ویران شود و هم مردم بومی از نان خوردن بیافتند؟

آیا برای افرادی که تا این حد به عرف و فرهنگ بومیان یک ناحیه بی‎تفاوت‎اند و اهمیتی به سرنوشت و حال و روز مردم آن نواحی نمی‎دهند، ممکن نبود که از این شیوه فرهنگ‌سازی‌شان در یک گوشه خلوت‌تر و ناشناخته‌تر فیلم بگیرند و منتشر کنند تا مردم بومی این‌طور دچار مشکل نشوند؟ 

واقعا این چه سبک طبیعت‌گردی و توریست‌بازی است؟ آن‌هم در حالی‎که هر توریست خارجی که وارد ایران می‌شود باید از قوانین جمهوری اسلامی تبعیت و حداقل حجاب را رعایت کند. آن‌وقت همین مردم خودمان، درنهایت پرادعایی و طلبکارانه از چنین رفتار سخیف‌شان دفاع می‌کنند بی آن‌که کمترین توجهی به فرهنگ ملی و بومی کشور خود داشته باشند. به هر حال قوانین شرعی، عرفی و سنتی در این کشور وجود دارد که ما ملزم به رعایت آن‌ها هستیم و نسبت به این واقعیت نباید بی‌توجه باشیم. چرا که هزینه این بی‌توجهی‌ها را گاهی افرادی می‌پردازند که هیچ گناهی در این میان نداشته‌اند.   

آن‌هایی که شبانه در لوکیشن فیلم «محمد(ص) رسول‌الله» پارتی گرفته‌اید! مردم عسلویه منتظر بقیه و ادامه حمایت شما از خودشان هستند؛ بروید و ساحلی را که به‌واسطه حضور ضد فرهنگی شما بسته شده، برای‌شان باز کنید!