شاگرد اول‌ها

آنالیز بازی‌های جام ملت‌های آسیا نشان می‌دهد در جمع چهار تیم مرحله نیمه‌نهایی تیم‌ ملی ایران چه از جهت مالکیت توپ، چه از نظر خلق موقعیت شوت‌زنی و چه در سلب موقعیت شوت‌زنی از حریفان، برترین تیم بوده است. ایران به همراه قطر بیشترین گل زده و کم‌ترین گل خورده را تا این مقطع داشته‌اند اما ایران با بیشترین میزان مالکیت توپ و بیشترین شوت‌ها به این آمار رسیده و برعکس قطری‌ها در جمع چهار تیم نیمه‌نهایی کم‌ترین مالکیت توپ و کم‌ترین شوت به دروازه را داشته‌اند. در واقع قطری‌ها کاملا اقتصادی و دقیق شوت می‌زنند و با کم‌ترین شوت بیشترین نتیجه را می‌گیرند.


مالکیت

تیم ملی ایران در پنج بازی خودش به‌طور میانگین 59 درصد از زمان بازی را صاحب توپ بوده است. امارات، ژاپن و قطر به ترتیب مالکیت 57‌ درصدی، 53‌ درصدی و 51‌ درصدی روی توپ داشته‌اند. بیشترین میزان مالکیت توپ ایران در همان اولین بازی مقابل یمن اتفاق افتاد که تیم کی‌روش 71 به 29 مالکیت توپ را در اختیار داشت. کم‌ترین میزان مالکیت توپ هم در بازی با عراق برای ما اتفاق افتاد. این تنها مسابقه‌ای بود که حریف بیشتر از ایران صاحب توپ بود و درصد مالکیت توپ 54-46 به سود عراق رقم خورد. عجیب‌ترین آمارهای مالکیت توپ در جمع چهار تیم صعودکننده متعلق به قطر و ژاپن است که هر دوی آنها در مصاف با عربستان توپ و میدان را در اختیار حریف گذاشتند اما پیروز شدند. ژاپن مقابل عربستان فقط 24 درصد مالکیت توپ داشت و قطر هم فقط با 29 درصد مالکیت توپ توانست عربستان را شکست دهد. قطر مقابل کره‌جنوبی نیز 40 به 60 مالکیت توپ را به حریف سپرده بود.


شوت

اما در زمینه تعداد شوت به دروازه حریف نیز ایرانی‌ها برتری قابل ملاحظه‌ای نسبت به سه تیم دیگر مرحله نیمه‌نهایی داشته‌اند. بازیکنان ایران در مجموع پنج بازی 80 بار خودشان را در موقعیت شوت‌زنی قرار داده‌اند، یعنی به‌طور میانگین 16 شوت در هر بازی. امارات، ژاپن و قطر به ترتیب و به طور میانگین 15، 12 و 11‌ شوت به طرف دروازه رقبا داشته‌اند. از 16 شوت ایرانی‌ها 5/4 شوت در چارچوب دروازه قرار گرفته که در این بخش آمار دیگر تیم‌ها نیز کاملا به این عدد نزدیک است. ژاپن طی پنج بازی 27 شوت داخل چارچوب داشته که دقیقا مساوی با ایران و میانگین 5/4 شوت در هر بازی است. قطر هم با 23 شوت در چارچوب میانگین 4/6 را به جا گذاشته است. امارات کم‌ترین تعداد شوت در چارچوب را داشته که در کل پنج بازی 16 شوت و در هر بازی 3/2 شوت در چارچوب را شامل شده است. این آمارها نشان می‌دهد دقت شوتزنی ژاپنی‌ها از سه تیم دیگر بالاتر بوده است. دقیقا 43/5 درصد از شوت‌های ژاپن داخل چارچوب دروازه بوده است.


دفاع

اما از شمارش شوت‌هایی که حریفان به دروازه این چهار تیم زده‌اند هم می‌توان به نتایج جالبی رسید. ایران طی پنج بازی فقط 27 بار به حریفانش فرصت شوت‌زنی داده و در این زمینه نیز بهترین آمار را در میان چهار تیم دارد. تیم‌های قطر، امارات و ژاپن به ترتیب 45، 49 و 52‌‌ بار متحمل شوت از سوی حریفان شده‌اند. اما نکته جالبی در مورد قطر و ژاپن وجود دارد. این دو تیم اگرچه خیلی بیشتر از ایران به حریفان خود فرصت شوت‌زنی داده‌اند اما تعداد بسیار کمی از این شوت‌ها داخل چارچوب قرار گرفته است. این نکته بیش از آنکه به بی‌دقتی شوت‌‌زنان حریف مربوط باشد به فرم دفاعی قطر و ژاپن برمی‌گردد که مهاجمان حریف را به خوبی تحت فشار قرار می‌دهند و اجازه شوت‌زنی با تسلط بالا و یا از مناطق خطرناک‌تر را به حریفان نمی‌دهند. این نکته بیشتر در مورد خط دفاعی قطر صادق است که کم‌ترین میزان شوت در چارچوب را متحمل شده است. یعنی حتی کمتر از ایران. ایران 27 بار متحمل شوت‌های حریفان شده که هشت تا از این شوت‌ها در چارچوب دروازه بیرانوند بوده‌اند.