اجرای برنامه پیشگیری از اعتیاد زنان در ۵۰۰ محله تهران

رئیس مرکز پیشگیری و اعتیاد سازمان بهزیستی کشور گفت: برنامه پیشگیری از اعتیاد زنان و کودکان موسوم به «پازک» در 500 محله پرخطر از سه هزار محله پرخطر شناسایی شده در کشور اجرا می شود.

فرید براتی سده در گفت‎وگو با ایرنا افزود: برنامه پیشگیری از سوءمصرف مواد در زنان و کودکان در محله های پرآسیب 15 استان منتخب از جمله استان‎های لرستان، سیستان و بلوچستان، خوزستان و خراسان رضوی اجرا خواهد شد.

وی، اعتبار درنظرگرفته شده برای اجرای این طرح را 500 میلیون تومان عنوان کرد و گفت: بخشی از این اعتبار را ستاد مبارزه با مواد مخدر و بخشی دیگر را سازمان بهزیستی تامین می کند.

براتی سده خاطرنشان کرد: در اجرای این طرح، کارشناسان بهزیستی به سراغ خانواده افراد معتاد می‎روند و برای کودکان و زنان دوره‎های آموزشی پیشگیری از سوءمصرف مواد برگزار می‎کنند.

     


برنامه 7 مرحله‌ای کاهش طلاق اجرا می‌شود

رئیس سازمان امور اجتماعی کشور گفت: برنامه هفت مرحله‌ای کاهش طلاق شامل آموزش‌ها و مهارت‌آموزی برای دختران، آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج و حتی بعد از طلاق در کشور اجرا می‌شود.

تقی رستم‌وندی تصریح کرد: کار گروه ملی کاهش طلاق چند سال است که در شورای عالی انقلاب فرهنگی مشغول برنامه‌ریزی است و برنامه‌هایی نیز ابلاغ شده است.

وی ادامه داد: برنامه‌ای هفت مرحله‌ای برای کاهش طلاق، افزایش ازدواج و تحکیم بنیان خانواده طراحی شده است که شامل آموزش‌ها و مهارت‌آموزی‌های لازم به ویژه برای دختران قبل از ازدواج، حین ازدواج و بعد از ازدواج است و کلاس‌هایی هم برای تحکیم بنیان خانواده برگزار می‌شود. 

رستم‌وندی خاطرنشان کرد: هم‌چنین مشاوره‌ها و آموزش‌هایی نیز قبل از طلاق، برای پیشگیری و قطعی شدن طلاق و بعد از طلاق برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از طلاق برگزار می‌شود.

    


افراد در قبال رفتار حیوانات خود مسئولیت حقوقی و کیفری دارند

یک حقوقدان و استاد دانشگاه گفت: همان‌طور که دارندگان و صاحبان اشیا از قبیل وسایل نقلیه در مقابل فعل ناشی از شیء و وسیله خود در قالب قصور و کوتاهی در انجام وظیفه یا تعدی و تفریط مسئول هستند، صاحبان حیوانات نیز در قبال رفتار ناشی از عمل حیوان تحت اختیار خود مسئولند.

محمود زاهدپور با اشاره به نگهداری حیوانات اهلی و بعضاً وحشی توسط برخی افراد جامعه گفت: در صورت وقوع حوادثی مانند آن‌چه در هفته‌های اخیر شاهد بودیم، در ماده یک قانون مسئولیت مدنی تصریح شده است که «هر کس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی‌احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت یا شهرت تجارتی یا به هر حق دیگری که به موجب قانون برای افراد ایجاد شده، لطمه‌ای وارد کند که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود، مسئول جبران ناشی از عمل خود است.» 

وی تاکید کرد: این مسئولیت بالقوه شامل آحاد شهروندان است لذا ممکن است در استفاده نادرست و نابه‌جا از اشیاء و حیوان متجلی شود. در این راستا قانونگذار در ماده 334 قانون مدنی بیان کرده که «مالک یا متصرف حیوان مسئول خساراتی نیست که از ناحیه آن حیوان وارد می‌شود مگر این‌که در حفظ حیوان تقصیر کرده باشد،اما در هر حال اگر حیوان به‌واسطه عمل کسی منشاء ضرر شود، فاعل آن عمل مسئول خسارات وارده خواهد بود.»