سخنگوی کمیسیون حقوقی مجلس:

طرح «افزایش حداقل سن ازدواج» مغایر با قوانین بود

سخنگوی کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: طرح افزایش حداقل سن ازدواج با قوانین کشور مغایر بود و به این نتیجه رسیدیم که ازدواج در سنین پایین در حد بحران نبوده و تصویب این طرح نیز ضرورتی ندارد.

حسن نوروزی در نشست بررسی علمی طرح افزایش حداقل سن ازدواج گفت: مجلس به دلیل بروز برخی معضلات اجتماعی این طرح را رد و از دستور کار خارج کرد.

وی با اشاره به این دلایل اظهارکرد: تصویب طرح افزایش حداقل سن ازدواج، پیامدهای منفی از جمله کاهش نرخ باروری کل کشور را به دنبال داشت. به علاوه با توجه به کاهش سن بلوغ جوانان، افزایش فساد اخلاقی از جمله پیامدهای آن بود.

وی ادامه داد: این طرح می‌توانست موجب افزایش ازدواج‌های ثبت نشده شود که در این صورت افراد از حقوق قانونی خود در صورت طلاق یا ثبت فرزند، دچار مشکل می‌شدند. به علاوه پیش‌بینی می‌شد با تصویب این طرح، سالانه ۱۰۰هزار پرونده به سیستم قضایی اضافه شود.

نوروزی با بیان این‌که آمارها نشان می‌دهد بهترین سن باروری برای زنان زیر ۳۰ سال است و تصویب این طرح مغایر با این موضوع است، عنوان کرد: علاوه بر این طرح مذکور با قوانین کشور مغایرت داشته چرا که بسیاری از قوانین از جمله قانون تسهیل ازدواج، تلاش به تشویق جوانان به تشکیل خانواده می‌کند. اما این طرح حتی از ازدواج‌های اختیاری افراد نیز جلوگیری می‌کرد. 

    


رییس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی هشدار داد؛

افزودن «گُل»به توتون برای شادی‌‌آور کردن قلیان

رئیس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران نسبت به اضافه کردن ماده مخدر «گل» به مواد توتون برای شادی‌آور کردن آن هشدار داد و گفت: همین موضوع باعث افزایش روزافزون استعمال قلیان در جوانان و نوجوانان شده است.

ایرج خسرونیا گفت: متأسفانه مردم ایران از عوارض قلیان و مواد سیگار اطلاعات کافی ندارند.  هنوز وسایل ارتباط جمعی به صورت جدی به این امر نپرداخته‌اند و آگاهی کامل به مردم داده نشده است.

رئیس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران افزود: الان وضعیت طوری شده که خانواده‌ها قلیان را به عنوان سرگرمی و اسباب‌بازی در دسترس بچه‌ها قرار می‌دهند و همین باعث شده شاهد افزایش استعمال دخانیات به ویژه قلیان در بین دانش‌آموزان دبیرستانی باشیم، غافل از این‌که چه عواقبی برای سلامتی آن‌ها خواهد داشت.

خسرونیا یادآور شد: در حال حاضر سیگار در جامعه تقریبا به ضد ارزش تبدیل شده، اما استعمال قلیان در خانه‌ها خیلی بیشتر از زمان‌های قدیم شده است. علاوه بر ضررهایی که توتون دارد و انواع مواد سمی را مستقیما وارد بدن ما می‌کند، موادی را هم به آن اضافه می‌کنند تا مشتریان قلیان بیشتر شوند.

وی افزود: در مواردی برای شادی‌آور کردن مصرف قلیان، ماده مخدر گل را هم به مواد توتون اضافه می‌کنند و این باعث افزایش روزافزون استعمال قلیان در جوانان و نوجوانان شده است.

رئیس انجمن پزشکان و متخصصان داخلی ایران گفت: در گذشته افراد ۵۰ تا ۶۰ ساله قلیان می‌کشیدند و در سن ۷۰ سالگی سرطان می‌گرفتند، اما الان که جوانان گرفتار این دخانیات و قلیان شده‌اند، انتظار داریم سرطان و بیماری‌های دستگاه تنفسی شیوع بیشتری پیدا کند.