با هدف تسهیل جذب افراد در بازار کار صورت گرفت

 افزایش سن جوانی به ۳۵ سال 

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به افزایش سن جوانی در کشور گفت: نزدیک به یک سال است در خصوص این موضوع در ستاد ملی ساماندهی امور جوانان بحث و بررسی می‌شود.طی یک سال گذشته در این مورد با همه دستگاه‌ها مکاتبه و از آنان درخواست کردیم نظرات خودشان را نسبت به تغییر سن جوانی در ایران به ما اعلام کنند.

محمد مهدی تندگویان ادامه داد: از مجموعه ۲۳ دستگاهی که عضو ستاد ساماندهی هستند نظرات را اخذ کردیم و در ادامه آن خواستیم این تغییرات در رده سنی جوانی ایجاد شود. در نقاط مختلف جهان تقریبا وحدتی برای این قضیه وجود ندارد و در کشورهای مختلف با توجه به نوع توسعه‌یافتگی‌شان و سن امید به زندگانی متفاوت است.

وی با بیان این‌که در بسیاری از اجلاس‌های حوزه جوانان معمولا تا ۳۵ سال به عنوان رده سنی جوان در کشورهای مختلف مطرح است، گفت: در برخی کشورها ممکن است سن جوانی از ۳۵ سال بیشتر باشد. البته ما در این خصوص دو مشکل دیگر هم داشتیم، یکی این‌که در ایران کف سن جوانی ۱۵ سال و سقف آن ۲۹ سال بود و عملا سن ۱۵ تا ۱۸ سال رده‌ای بود که ما نمی‌توانستیم هیچ کاری برای جوانان انجام دهیم و در واقع آن‌ها نمی‌توانستند وارد عرصه قانونی کار و اشتغال شوند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: درخواست کردیم که کف سن جوانی به ۱۸ و سقف آن به ۳۵ سال برسد که در حقیقت گستره خدماتی که به جوانان می‌دهیم افزایش یابد و بهتر بود که یک رنجی را در نظر بگیریم که کاملا توانمند باشند و بتوانند وارد بازار کار شوند.

تندگویان به پروسه طولانی مدت تحصیل در کشور اشاره کرد و گفت:‌ با توجه به مدل تحصیلاتی که در ایران داریم و بحث امر سربازی، اگر کسی بخواهد تا مقطع دکتری تحصیل کند و بعد وارد پروسه سربازی شود عملا وارد ۲۹ سالگی می‌شود که در این مقطع ما نمی‎توانیم به آن‌ها خدماتی بدهیم تا وارد بازار کار و اشتغال شوند. بنابراین با توجه به مدل اشتغال در کشورمان و با توجه به افزایش امید زندگی در ایران که وزارت بهداشت وسازمان بهزیستی گزارش آن‌را داده‌اند و هم‌چنین افزایش سن ازدواج درخواست کردیم رنج سن جوانی  افزایش یابد.

    


تکلیف فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی مشخص شد

 محمد دهقان نماینده مجلس با اشاره به نشست امروز کمسیون قضایی مجلس گفت: لایحه تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌در کمیسیون قضایی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کلیات و جزئیات آن به تصویب اعضای این کمیسیون رسید.

 بر اساس این لایحه فرزندان حاصل از زنان ایرانی با مردان خارجی می‌توانند به تابعیت ایران درآیند و این کار تا قبل از ۱۸ سالگی با درخواست مادر انجام می‌شود و بعد از ۱۸ سالگی با درخواست خود فرد چنانچه فرد مشکل امنیتی نداشته باشد و این موضوع به تأیید وزارت اطلاعات برسد به تابعیت ایران درمی‌آید.