کمبود کلاس و فرسوده بودن مدارس ازجمله مشکلات مهم نظام آموزشی کشور است، خشکسالی، بیکاری و مهاجرت برخی استان‌ها را از این نظر در شرایط وخیم‌تری قرار داده است، اگر مدارس فرسوده را که هر لحظه ممکن است جان بگیرند بخواهیم استاندارد کنیم، با روند فعلی 80 سال طول می‌کشد.

مدیرعامل موسسه خیریه جامعه یاوری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا می‌گوید: با توجه به اینکه در خیلی از استان‌ها 30 درصد مدارس به خاطر شرایط نامناسب و قدمت بالایی که دارند تخریبی و فرسوده هستند، هنوز به مدرسه‌سازی در کشور احساس  نیاز می‌شود. 

رضا درمان، می‌افزاید: فوریت در این کار لازم است. چون مدارس تخریبی می‌توانند آسیب‌زا باشند. در حال حاضر بدون در نظر گرفتن فضاهای تخریبی و غیر قابل استفاده، در کشور 40 میلیون متر مربع نیاز به فضای آموزشی جدید داریم. اگر هزینه ساخت هر متر مربع فقط دو میلیون تومان باشد، یعنی 80 هزار میلیارد تومان پول نیاز داریم تا این فضا را بسازیم.

در این میان با توجه به پولی که خیرین برای مدرسه‌سازی وسط گذاشته اند (یعنی چیزی حدود هزار میلیارد تومان) و همچنین اگر بودجه‌های سازمان نوسازی مدارس همانند سال‌های گذشته نزدیک به صفر باشد، 80 سال زمان می‌برد تا فضاهای آموزشی جدید را بسازیم. به شرط اینکه مدارسی که الان در حال کار هستند فرسوده و جزو مدارس تخریبی نشوند و مدارسی که الان تخریبی هستند قول بدهند که تا 80 سال دیگر خراب نشوند. «به همین دلیل مثل قبل نقش خیرین در این موضوع باید حفظ شود و مدرسه سازی را با مشارکت خود رشد و توسعه بدهند.»

به گفته مدیرعامل خیریه جامعه یاوری و با توجه به آمار منتشر شده از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس، در میان منطقه‌های نیازمند به فضای آموزشی استان البرز مقام اول و پس از آن استان سیستان و بلوچستان مقام دوم را در کشور دارد. البرز به خاطر تراکم جمعیت شاید و استان سیستان و بلوچستان به دلایل مختلف به ویژه پراکندگی جمعیت، دور بودن مسافت، جمعیت زیاد و ... 

مشکل دیگری که به چشم می‌آید به مسائل فرهنگی برمی‌گردد. خیلی از اوقات به خاطر دور بودن مسافت مدرسه یا حضور معلم مرد در کلاس‌ها، خانواده‌ها اجازه تحصیل به دخترانشان را نمی‌دهند. در این میان یا فرایند آموزش متوقف می‌شود و فرد در مقطعی با تغییر شرایط ترک تحصیل می‌کند یا هیچ وقت به مدرسه نمی‌رود.

«معمولا این بخش را سازمان آموزش و پرورش باید حل کند. با این حال ما با این سازمان در تعامل هستیم و پس از افتتاح هر مدرسه ای آن را به متولیان دولتی تحویل می دهیم تا از جهت معلم و برگزاری کلاس‌های درس و نیاز منطقه تصمیم بگیرند. جالب است بدانید ما مدارسی را داریم که « فقط با حضور یک دانش‌آموز برگزار می‌شود و طبق آمارها ما در کشور بالغ بر 200 مدرسه داریم که یک دانش‌آموز دارد.»