با وجود این که مسئولان محیط‌زیستی مازندران معتقدند تعطیلی بازار فریدونکنار نقش مهمی در کاهش خرید و فروش غیرمجاز پرندگان در شهر فریدونکنار به عنوان مرکز اصلی تاراج پرندگان مهاجر و بومی این استان داشته است، اما فعالان محیط‌زیست منطقه می‌گویند که تعطیلی بازار چندان اوضاع را بهتر نکرده و اکنون متخلفان مشغول فروش غیرقانونی پرندگان در کنار همان خیابانی هستند.

در همین باره عطاءالله کاویان، مدیرکل محیط زیست مازندران به ایلنا گفت: امسال با دستور دادستانی مازندران و با همکاری شورای تامین استان مازندران و شورای تامین شهرستان فریدونکنار توانستیم بازار اصلی فروش پرندگان در فریدونکنار را تعطیل کنیم و این بازار از ابتدای سال تا کنون هیچ فعالیتی نداشته است، ولی متاسفانه خرید و فروش غیرمجاز پرندگان به صورت پراکنده در برخی نقاط فریدونکنار ادامه دارد.

مدیرکل محیط زیست مازندران تاکید کرد: اخیرا دستوری را از دادستانی مازندران گرفته‌ایم که شهرداری فریدونکنار باید با کسانی که در کنار خیابان‌های این شهر اقدام به خرید و فروش پرندگان می‌کنند، در قالب مقررات مربوط به سدمعبر برخورد کند. بنابراین شهرداری فریدونکنار موظف است بساط پرنده‌فروش‌های خیابانی را جمع کند.

وی با بیان این که امسال فروش غیرمجاز پرندگان در مازندران به شکل محسوسی کمتر شده است، عنوان کرد: قطعا تعطیلی بازار فریدونکنار نقش مهمی در کم شدن حجم تخلفات مربوط به خرید و فروش غیرمجاز پرندگان در سال جاری داشته است، زیرا وقتی محل مشخصی برای عرضه غیرقانونی پرندگان وجود نداشته باشد، حتما میزان تخلفات این حوزه کاهش می‌یابد،

درگیری مستمر محیط‌بانان با دامگاه‌داران

مدیرکل محیط زیست مازندران همچنین گفت: محیط‌بانان استان مازندران به صورت پیوسته مشغول جمع آوری دام‌های هوایی و دیگر تجهیزات صید انبوه پرندگان در سطح استان هستند، اما متاسفانه هر وقت که همکاران ما این دام‌ها را جمع می‌کنند، چند روز بعد مجددا دامگاه‌داران دام‌های هوایی خود را پهن می‌کنند و بعد هم دوباره نیروهای ما باید اقدام به جمع آوری این دام‌ها کنند. البته ما با همکاری دادستانی استان مشغول برخورد با متخلفانی هستیم که تخلفات خود را تکرار می‌کنند و در سال جاری 15 متخلف در این زمینه به دستگاه قضایی معرفی شده‌اند.

کاویان ادامه داد: امسال فقط در منطقه فریدونکنار و محمودآباد بیش از 500 رشته دام هوایی را تخریب کرده ایم، اما برای این که این تخلف دیگر تکرار نشود، باید دستگاه قضایی برخوردهای قاطع‌تری را با متخلفان صید پرندگان در استان مازندران انجام دهد. البته در سال جاری صید غیرمجاز پرندگان در منطقه فریدونکنار کمتر و شرایط بهتر شده است، ولی افکار عمومی از ما انتظار دارند که میزان صید غیرقانونی و خرید و فروش غیرمجاز پرندگان در منطقه بیش از پیش کاهش یابد و امیدواریم بتوانیم با همکاری دستگاه‌های مختلف این مطالبه مردم را رفع کنیم.

هجوم چند باره شکارچیان نقابدار به میانکاله

او همچنین گفت: در ماه‌های اخیر شکارچیان غیرمجاز در پنج یا شش نوبت به صورت گروهی به منطقه میانکاله رفته‌اند، ولی موفق به صید پرندگان نشده‌اند، زیرا همکاران محیط بانی منطقه برحسب تجربه خودشان یاد گرفته‌اند پیش از آن که صیادان به میانکاله برسند، با استفاده از جت‌اسکی یا هلی‌شات پرندگان را فراری بدهند تا دست صیادان غیرقانونی به آنها نرسد و اتفاقا همین مساله باعث عصبانیت شکارچیان غیرمجاز شده است. البته در حال حاضر ما مشغول شناسایی صیادان غیرقانونی میانکاله هستیم و حتما با این افراد برخورد خواهیم کرد.

کاویان در ادامه تاکید کرد: اداره کل محیط زیست مازندران امسال علاوه‌بر برخورد با دامگاه داران متخلف و صیادان غیرمجاز پرندگان مهاجر، با همکاری پلیس امنیت استان، تعدادی از قاچاقچیان پرندگان زنده در سطح استان را نیز در چند مرحله دستگیر کرده است. البته هیچ کدام از این افراد اهل فریدونکنار نبودند، بلکه از مناطق دیگر استان و حتی استان‌های همجوار به فریدونکنار یا دیگر شهرهای مازندران آمده بودند. مجموع این اقدامات قطعا در کاهش تخلفات این حوزه در سطح استان نقش داشته و متخلفان فهمیده اند که نمی‌توانند به راحتی به صید غیرمجاز یا قاچاق پرندگان در مازندران بپردازند.