صدای اعتراضاتی که در هفته گذشته از جای جای کشور شنیده شد، دیروز در نمازجمعه و راهپیمایی پس از آن در تهران و سایر شهرهای کشور محکوم شد.

یکشنبه هفته گذشته بود که نخستین تجمعات اعتراضی پس از انتشار خبر فوت مهسا امینی دختر 22 ساله سقزی در مقر گشت ارشاد خیابان وزاری تهران رقم خورد. تجمعاتی که خیلی زود به شهرهای مختلف کشور کشیده شد و پیش از اعلام دلایل فوت دختر جوان از سوی پزشکی قانونی به سرعت گسترش یافت.

از تهران، کردستان، مشهد، رشت، بندرعباس و هر شهری دیگری که نامش به ذهن خطور کند؛ تصاویر و ویدئوهایی از تجمع و اعتراض به مرگ مهسا در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته شد. حتی دانشگاه‌ها هم در این اعتراضات پررنگ ظاهر شدند به طوری که دانشجویان دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه تهران، الزهرا، دانشگاه شهید بهشتی، تربیت مدرس و برخی دیگر از دانشگاه به این اتفاق واکنش نشان داده و تجمع کردند. اما این تجمعات نیز پس از مدتی به خشونت کشیده شد به طوری که شبکه خبر صداوسیما اعلام کرد که «بر اساس آمار غیررسمی در چند روز اخیر ۱۷ نفر از معترضان، رهگذران و ماموران جان باخته‌اند».

در حالی که اخبار غیررسمی شمار مرگ‌و‌میرها را بالاتر اعلام می‌کرد، در اخبار رسمی جداگانه‌ای از هر استان، مواردی از دستگیری عده‌ای به اتهامات تخریب اموال عمومی و درگیری با پلیس و اغتشاش منتشر شد. دیروز جانشین فرمانده انتظامی استان گیلان از دستگیری ۲۱۱ نفر در سطح استان گیلان خبر داد و گفت: این تعداد افراد با تشکیل پرونده برای سیر مراحل قانونی به مرجع قضائی معرفی شدند.‌‌

روابط عمومی فرمانداری ملایر نیز اعلام کرد: در اتفاقات اخیر ۶۹ نفر بازداشت شدند و از تعدادی از آنها انواع سلاح گرم و سرد، فشنگ و مواد انفجاری کشف شد.‌‌

علیرضا زاکانی، شهردار تهران نیز اعلام کرد: «۴۳ دستگاه اتوبوس، ۵۴ ایستگاه اتوبوس و ۲۳ خودروی آتش‌نشانی توسط اغتشاشگران در اتفاقات اخیر آسیب دید». سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از تخریب ۶۱ آمبولانس سازمان اورژانس کشور در جریان تجمعات اخیر خبر داد.پدر مهسا امینی در واکنش به تخریب اموال عمومی، به خبرگزاری تسنیم گفت: «تجمعاتی که این‌روزها به نام مهسا امینی در سطح کشور و استان کردستان برگزار می‌شود، هیچ ربطی به ما ندارد و نه از طرف ما بوده و نه خودم و نه خانواده‌ام به این کارها راضی نیستیم».امجد امینی اظهار داشت: «هنوز نتایج آزمایشات پزشکی قانونی به ما اعلام نشده است».

راهپیمایی نمازگزاران پس از نمازجمعه

نمازگزاران و اقشار مردمی تهران همزمان با دیگر شهرهای کشور دیروز پس از برگزاری نماز جمعه در محکومیت آنچه اغتشاشات و اهانت به مقدسات نامیدند، راهپیمایی کردند.به گزارش ایسنا ، راهمپیمایان با سر دادن شعارهایی در محکومیت اهانت به مقدسات اعتراض خود را اعلام کردند.

شعارهایی از جمله مرگ بر آمریکا، مرگ بر منافق، مرگ بر فتنه‌گر، خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست، فریاد هر بسیجی مرگ بر آمریکا، منافق فتنه گر این آخرین پیام است ملت انقلابی آماده قیام است، این همه لشکر آمده به عشق رهبر آمده، نزاجا نزاجا حمایتت می‌کنیم، پلیس قانونمند تشکر تشکر، مرگ بر آشوب‌گر، مرگ بر انگلیس، مرگ بر اسرائیل و ... از سوی راهپیمایان سر داده شد.در پایان این راهپیمایی قطعنامه پایانی تظاهرات بزرگ مردم ایران در محکومیت فتنه‌گران و هتاکان به مقدسات دینی قرائت خواهد شد.