تالاب بندر انزلی روز جمعه، ۱۱ شهریور، برای چندمین بار در ماه‌های گذشته دچار آتش‌سوزی شد. این در حالی است که هشتم شهریور نیز اعلام شده بود این منطقه دچار حریق شده و پس از سوختن هفت هکتار از نیزارها آتش مهار شده است.

تالاب انزلی با مساحتی در حدود ۲۰ هزار هکتار در استان گیلان واقع شده و از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران کشور به‌شمار می‌رود.

به گزارش ایرنا، محمد پورخوش، فرماندار انزلی گفت: این آتش‌سوزی از بامداد جمعه در قسمت مرکزی تالاب در محدوده چراغ پشتان آغاز شد و دامنه آن به دلیل عدم امکان دسترسی به اطراف گسترش یافت.

به گفته پورخوش، در زمان شروع آتش‌سوزی دامنه حریق دو هکتار بود، اما تا ظهر روز جمعه وسیع‌تر شده و قابل اندازه‌گیری نیست. در نخستین آتش‌سوزی امسال در این تالاب که روز ۳۱ تیر رخ داد، حدود ۱۵ هکتار از این تالاب در آتش سوخت.

مقامات محلی بارها این آتش‌سوزی‌ها را عمدی و با هدف تصرف اراضی منطقه اعلام کرده‌اند.

 اعزام ۲ بالگرد اطفای حریق به تالاب انزلی

مدیر کل مدیریت بحران استانداری گیلان با اشاره به رایزنی استاندار گیلان با وزیر کشور در خصوص اعزام بالگرد آبپاش به گیلان گفت: با عنایت به پیگیرهای صورت گرفته 2 فروند بالگرد با سبد آبپاش از استان البرز به تالاب بین‌المللی انزلی اعزام شده و اکنون در محل هستند.

میر مرادی دقایقی با اشاره به ادامه‌دار بودن حریق در تالاب بین‌المللی انزلی به خبرگزاری فارس اظهار کرد: هنوز اطلاعات دقیقی از میزان خسارت وارد شده به تالاب انزلی وجود نداشته و تیم‌های ارزیاب در منطفه حضور داشته و میزان خسارت و همچنین عمدی و یا غیر عمدی بودن آتش‌سوزی به زودی مشخص می‌شود.  تالاب بین‌المللی انزلی یکی از مهمترین تالاب‌های کشور است که همواره مورد سوءاستفاده سودجویان قرار گرفته و دچار حریق می‌شود.

عمدی بودن آتش‌سوزی

خبرگزاری ایرنا پیشتر در گزارشی اعلام کرده بود که تنها در سال ۱۴۰۰، نزدیک به ۹۰ هکتار از اراضی تالاب انزلی به قصد تصرف اراضی و توسط سودجویان دچار آتش‌سوزی شده و از بین رفته است.

با وجود این که گه‌گاه خبر بازداشت عاملان آتش‌سوزی تالاب انزلی منتشر می‌شود، با این حال این روند هم‌چنان ادامه دارد.

دادستان انزلی پیشتر اعلام کرده بود که بر اساس ماده ۶۷۵ قانون اساسی، حریق عمدی اراضی جرم است و قانونگذار در مورد افرادی که به قصد «محاربه و برهم زدن نظم جامعه» دست به این اقدام می‌زنند می‌تواند حکم اعدام در نظر بگیرد.

علاوه بر آتش‌سوزی در سال‌های گذشته، عواملی چون رسوبات و فاضلاب‌های صنعتی، خانگی، بیمارستانی، ضایعات کشتارگاهی، سموم کشاورزی، پسماندها و نخاله‌ها، گسترش گیاهان مهاجم و کاهش حجم آب، سلامت و حیات تالاب انزلی را با خطر جدی مواجه کرده است.

حسن خسته‌بند، نماینده سابق انزلی در مجلس شورای اسلامی، نیز گفته بود که سالانه ۷۰۰ هزار تن رسوب وارد تالاب انزلی می‌شود که باعث کاهش عمق تالاب طی چند دهه گذشته شده و عمق آن از ۱۰ متر به ۲ متر کاهش یافته و حتی در برخی مناطق به خشکی کامل رسیده است.

بازداشت یک نفر به اتهام آتش زدن تالاب انزلی

در همین حال روز قبل از این حریق گسترده، مهدی فلاح میری، دادستان عمومی و انقلاب گیلان، در خصوص آتش‌سوزی قبلی تالاب انزلی که منطقه‌ای به وسعت ۷ هکتار را دچار حریق کرد گفت: این آتش‌سوزی عمدی بوده و در ارتباط با این موضوع، یک نفر بازداشت شده است و چهار نفر تحت نظر هستند.

این مقام قضایی با تاکید براینکه بر اساس قانون حریق عمدی اراضی جرم بوده و برای افرادی که به قصد محاربه و برهم زدن نظم جامعه اقدام به این کار کنند، مجازات اعدام درنظر گرفته شده، گفته است که با افراد سودجویی که این اراضی را تحت تصرف در آوردند برخورد خواهد شد.

پیش از این، احسان هادی‌پور، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست بندرانزلی،گفته بود: افراد سود جو برای تغییر کاربری زمین‌های تالابی، اقدام به سوزاندن نیزار می‌کنند.

آتش‌سوزی در نیزارهای منطقه چراغ پشتان انزلی از روز دوشنبه هشتم شهریور آغاز شد و مقام‌های محلی خبر داده‌اند که مهار کامل آتش با کمک هواپیمای آب‌پاش ایلوشین ادامه دارد.