معاون درمان ستاد مقابله با کرونای استان تهران با بیان اینکه روند بیماری در تهران متأسفانه سینوسی است و کاهشی نداشته‌ایم، گفت: در عین حال تعداد مرگ‌ها کماکان بالاست و همچنان افزایش مرگ‌ها ادامه خواهد داشت.

روند سینوسی کرونا در تهران

دکتر نادر توکلی درباره روند بیماری کرونا در تهران، گفت: روند بیماری در تهران متأسفانه سینوسی است. این روند سینوسی هم به گونه‌ای است که کماکان کاهشی در بیماری نداشته‌ایم. طبق آخرین آمارها، کماکان ۲۰ هزار و ۴۰۰ مورد مراجعه سرپایی به بخش درمان و ۴۱۰۰ مورد مراجعه سرپایی به بخش بهداشت داریم. همچنین بستری‌ جدیدمان بالای ۲۰۰۰ بیمار است که تقریباً ۱۵ درصد آن‌ها در بخش‌های ویژه بستری می‌شوند.او با بیان اینکه در حال حاضر ۹۳۵۰ بیمار بستری در بخش‌های اورژانس و ویژه داریم، گفت: همچنین ۶۰۰ بیمار هم در بخش‌های اورژانس به سر می‌برند. در عین حال کماکان تخت‌ها خالی نمی‌مانند و با توجه به تعداد بیمارانی که ترخیص می‌شوند، بیماران از اورژانس به بخش منتقل می‌شوند.

توکلی با بیان اینکه کاهش محسوسی در موارد بیماری نداشتیم، افزود: یکی دو روز ممکن است به صورت موضعی و کوتاه مدت، روند کاهشی را ببینیم، اما به طور کلی تغییر محسوسی از نظر کاهش موارد بیماری نداشتیم. در عین حال تعداد مرگ‌ها کماکان بالاست و همچنان افزایش مرگ‌ها ادامه خواهد داشت.

پیک ششم با سوش لامبدا همراه است

او درباره خطر بروز پیک ششمی با موتاسیون لامبدا، گفت: بله کاملاً چنین موضوعی محتمل است. زیرا این جهش در اروپا گزارش شده است. از آنجایی که مرزها باز است، اگر مسافرت‌ها و انتقال هوایی مسافران وجود داشته باشد، این پیک در کشو ما هم اتفاق می‌افتد.

توکلی افزود: قدرت سرایت کرونای لامبدا به شدت بالاست، در عین حال مدت طول بیماری طولانی‌تر است و سه تا چهار هفته طول می‌کشد و افراد بین ۱۰ تا ۲۰ ساله را هم بیشتر از سایرین درگیر می‌کند و بیماری طولانی را هم ایجاد می‌کند.

آخرین آمار از مبتلایان و فوتی‌ها

آمار کشته‌ها همچنان بالاست. بر اساس آخرین اطلاعات وزارت بهداشت از روز شنبه تا ظهر یکشنبه ۳۱ هزار و ۵۱۶ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که سه هزار و ۶۱۴ نفر از آن‌ها بستری شدند. متأسفانه در زمان ذکر شده، ۵۸۱ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری  به ۱۰۶ هزار و ۴۸۲ نفر رسید.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، از ۲۹ مرداد ماه تا چهارم شهریور ماه ۱۴۰۰ مقارن با هفته ۷۹ اپیدمی در کشور، تعداد موارد سرپایی مثبت شناسایی شده در کشور ۲۱۲۳۰۹ نفر بوده است. همچنین موارد بستری جدید طی این مدت ۳۳۰۹۰ نفر بوده و فوتی‌های جدید ۴۴۵۳ نفر بوده است. بر این اساس کاهش ۹ درصدی در موارد سرپایی مثبت،  کاهش کمتر از ۱ درصد (۰.۷ درصد) در تعداد بیماران بستری و  افزایش ۱۰.۴ درصدی در تعداد فوت‌شدگان بیماری را در هفته اخیر نسبت به هفته ماقبل شاهد بوده‌ایم.