هنوز ابعاد حادثه واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیستی و جانباختن دو تن از آنها در جاده‌های آذربایجان غربی منتشر نشده بود که خبری مشابه در صدر اخبار قرار گرفت، این بار خادثه برای اتوبوسی رخ داد که سربازمعلم‌ها مسافران آن بودند.

صبح روز سوم تیر یک دستگاه اتوبوس ولوو از مبدا زاهدان در حرکت بود که در جاده یزد-دهشیر به علت نقص فنی به وجود آمده، با جدول وسط جاده برخورد کرده و پس از واژگون شدن با یک تریلی تصادف می‌کند. در نتیجه این حادثه ۵ نفر از مسافران این اتوبوس (۳ سربازمعلم، یک مأمور انتظامی و یکی از سرنشینان تریلی) جان خود را از دست داده و ۳۴ نفر مصدوم می‌شوند.

به گزارش ایلنا، یکی از سربازان حاضر در اتوبوس درباره جزییات این حادثه می‌گوید: «روز پنج شنبه ساعت ۸ صبح به حوزه نظام وظیفه رفتیم و کارهای اعزام انجام شد و سوار اتوبوس شدیم، اما حدود ساعت ۱۰ و نیم تا ۱۱ بعد از یک ساعت معطلی اتوبوس ما حرکت کرد. ظاهرا اتوبوس از همان جا مشکل داشت. ما آخرین اتوبوسی بودیم که از ترمینال خارج شدیم. در طول مسیر همه جا نگه می‌داشت. چون اتوبوس ترمز دستی نداشت. شاگرد اتوبوس می‌رفت سنگ جلوی چرخ‌ها می‌گذاشت تا مانع حرکت آن شود. تا اینکه بالاخره همین ترمز کار دست ما داد». او ادامه می‌دهد: «اتوبوس اصلا کمربند نداشت. فقط صندلی راننده کمربند داشت. ما همان جا که می‌خواستیم، حرکت کنیم گفتیم که این اتوبوس کمربند ندارد، حتی گفتیم اگر در راه چک کنند، مشکل ایجاد می‌شود، اما گفتند نه در راه کسی را چک نمی‌کند».

این سرباز با بیان اینکه یکی از رفقایش از ناحیه سر مصدوم شده و بیش از ۱۰۰ بخیه به سر او زده‌اند، می‌گوید: «گردن رفیقم آسیب دیده و چند مهره از کمرش نیز با مشکل مواجه شده است، یکی از بچه‌ها هم که اینجا در بیمارستان با ماست انگشتانش را از دست داده است».

سرباز دیگری با بیان اینکه اتوبوس در همان حین که ترمز نداشت پنچر هم شد، می‌گوید: «وارد شهر که شدیم اتوبوس به سمت راننده واژگون شد. ماشین مسافتی را روی زمین لیز خورد، قبل از اینکه به گاردریل‌ها بخورد به تریلی که همان جا پارک شده بود، برخورد کرد و متوقف شد. تعدادی از بچه‌ها در این شرایط گیر کردند و ۵ نفر هم درجا فوت شدند».

او که ۲۵ سال دارد و مهندس شیمی است، می‌گوید: «رفیقم ۲۰ روز قبل ازدواج کرده بود، به من می‌گفت هنوز مهمانی عروسی‌اش را نگرفته است. متاسفانه در این حادثه دستش قطع شده و به پوست آویزان بود و استخوانش بیرون زده بود و الان در بیمارستان بستری است، سطح هوشیاری‌اش پایین است و می‌گویند، اگه سطح هوشیاری‌اش بالا نیاید نمی‌توانند عملش کنند».

سهم قصور ۵۰درصدی راننده برای اتوبوس سربازان

با وجود همه این روایات از وضعیت اسفبار اتوبوس، اعلام شده که راننده 60 ساله و دارای کارت هوشمند است و 11 سال سابقه کار دارد و تاکنون هیچ نمره منفی هم نداشته‌است.

مدیرکل ایمنی سازمان راهداری با اشاره به علت وقوع تصادف اتوبوس سربازان گفت: «علت اصلی تصادف اتوبوس سربازان بروز نقص فنی در سیستم ترمز و عدم توانایی کنترل وسیله نقلیه بوده است».

فرهاد صالحیان با اشاره به اختلاف نظرها درباره علت وقوع تصادف و واژگونی گفت: «مدل ساخت این اتوبوس سال 1382 بوده است و نمی‌توان گفت جزو ناوگان فرسوده محسوب می‌شود».

تشکیل کمیته برای بررسی علل واژگونی اتوبوس خبرنگاران

این در حالی است که در پی واژگونی اتوبوس خبرنگاران محیط زیست در حوالی نقده که به فوت خبرنگاران ایسنا و ایرنا انجامید، مدیر دفتر برنامه‌ریزی و تلفیق ستاد احیای دریاچه ارومیه هم خبر داد که به دستور وزیر کشور قرار است کمیته‌ای با حضور دستگاه‌های ذیربط برای بررسی علل رخداد این حادثه تشکیل شود.

در حالی که پیشتر اعلام شده بود که فرسودگی اتوبوس و نقص سیستم ترمز دلیل این حادثه است، مسعود تجریشی به ایسنا گفت:‌ «ما هر ساله خردادماه برنامه‌ریزی می‌کنیم تا سمن‌ها و تشکل‌های مردمی منطقه‌ای و کشوری، متخصصان و در نهایت دستگاه‌های دولتی از پروژه‌های احیای دریاچه ارومیه بازدید کنند. طی این مدت همواره در جهت حفظ شأن این افراد تلاش و بهترین هتل‌ها،‌ پروازها و ... را فراهم کرده‌ایم و مسایل مالی برایمان مطرح نبوده است».

 وی درباره استفاده از این اتوبوس فرسوده در سفر فشرده مطبوعاتی گفت: « باید منتظر نتایج بررسی‌ها ماند ولی به نظر می‌رسد این اتوبوس برای این تور مطبوعاتی مناسب تشخیص داده شده بود».