گروه حوادث: باز هم فاجعه تلخ دیگری در جاده های ایران رخ داد و این بار هم شاهد یکی از تراژدی ترین صحنه مرگبار بودیم. هنوز داغ حادثه مرگبار سنندج را فراموش نکرده ایم که فاجعه مشابهی رخ داد و نزدیک به 20 مسافر یک اتوبوس در این ارابه آتشین زنده زنده تسلیم مرگی دردناک شدند.

 تصادف هولناک اتوبوس مسافربری با تانکر حمل سوخت حادثه مرگباری را رقم زد و روز سیاهی را در شهریور ماه سال 97 به تصویر کشید.

یک فاجعه

عقربه ها ساعت 23 و 30 دقیقه شامگاه دوشنبه 26 شهریور سال جاری را نشان می داد و اتوبوس مسافربری با 47 سرنشین از تهران به سمت کرمان در حال حرکت بود. مسافران بعد از خوردن شام  آرام روی صندلی هایشان نشسته ،برخی  خوابیده بودند و تعدادی از مسافران نیز سرگرم دیدن فیلم از تلویزیون داخل اتوبوس بودند. همه چیز آرام به نظر می رسید و اتوبوس با پشت سر گذاشتن شهر کاشان به سمت نطنز در حال حرکت بود که ناگهان حادثه عجیب و هولناکی کلید خورد. راننده اتوبوس مسافربری شرکت تعاونی شماره 7 ترمینال جنوب درکیلومتر ۴۰ آزاد راه کاشان- نطنز از پشت با تانکر حمل سوخت برخورد کرد و واژگون شد و در مسیر مخالف آتش گرفت.

زنگ بحران

با اعلام تصادف هولناک اتوبوس مسافربری در مسیر کاشان به نطنز خیلی زود تیم هایی از هلال احمر، آتش نشانی و اورژانس به محل حادثه اعزام شدند. صحنه تلخی پیش روی امدادگران به تصویر کشیده شده بود اتوبوس جزغاله شده و تعداد زیادی از مسافران زنده زنده در آتش سوخته بودند. همه به تکاپو افتادند آتش نشانان به مهار حریق دست زدند تکنسین های اورژانس به کسانیکه موفق شده بودند خود را از اتوبوس آتشین بیرون بکشند یا در اثر این حادثه به بیرون پرتاب شده باشند امدادرسانی میکردند و هلال احمری ها همزمان با کمک رسانی به ماموران پلیس راه برای نظم دادن به جاده خود را به اتوبوس سوخته رساندند. اجساد سوخته یکی پس از دیگری از میان آهن پاره های اتوبوس بیرون کشیده شد 19 جسد غیرقابل شناسایی که بغض را به جان همه نشاند.

20 کشته

در این عملیات 7 تیم امداد و نجات شامل 27 نفر و 7 خودروی امدادی در محل حادثه حاضر شدند که 11 تن از مصدومان توسط نیروهای هلال احمر و 15 تن دیگر توسط اورژانس به مراکز درمانی منتقل شدند که یکی از مسافران به صورت سرپایی مورد درمان قرار گرفت. در این حادثه هولناک 19 مسافر در میان شعله های آتش گرفتار شده  و به کام مرگ فرو رفتند. غفور راستین رییس اورژانس اصفهان گفت:  با اعلام این حادثه به واحدهای امدادی استان اصفهان 5 واحد از اورژانس پیش‌بیمارستانی اصفهان، اتوبوس آمبولانس کاشان و واحدهای امدادی هلال احمر بادرود و نطنز در صحنه تصادف حاضر شدند. راستین گفت: پس از تریاژ مصدومان در محل حادثه و انجام اقدامات درمانی اولیه، زنی 34 ساله و 5 مرد 18 تا 50 ساله به بیمارستان شهید بهشتی کاشان و دو زن 34 و 40 ساله و 19 مرد 6 تا 50 ساله به بیمارستان فاطمیه بادرود منتقل شدند. صابری رئیس اورژانس پیش بیمارستانی کرمان با اشاره به اینکه حال عمومی تمامی مصدومان مساعد است،  گفت: تمامی کشته شدگان بر اثر سوختگی جان باخته اند و هویت آن ها در ساعات نخست قابل تشخیص نبوده و هویت اجساد تنها با آزمایش DNA قابل تشخیص است. ملانوری سرپرست معاونت سیاسی امنیتی استانداری کرمان گفت: بلافاصله بعد از اطلاع از حادثه تصادف هماهنگی‌ها برای شناسایی فوتی‌ها از طریق پزشکی قانونی انجام شد و قرار است آزمایش‌های DNA  انجام شود. وی گفت: در لحظات نخست  فقط راننده شناسایی شد و اجساد ۱۸ فوتی دیگر غیر قابل شناسایی هستند.

مسافران نجات یافته

یکی از مسافران که روی تخت بیمارستان تحت نظر قرار دارد گفت: ساعت 6 عصر بود که سوار بر اتوبوس شدیم و حدود ساعت 6:30 دقیقه اتوبوس به سمت کرمان حرکت کرد. وی افزود: بعد از شهر قم، راننده برای خوردن شام و نماز خواندن در جلوی یک رستوران توقف کرد و بعد از 30 دقیقه استراحت همه مسافرها سوار بر اتوبوس شده و راننده به مسیرش ادامه داد. مرد جوان گفت: بعد از خوردن شام، راننده کمی بد رانندگی می کرد که من خوابیدم و ناگهان از خواب بیدار شدم که دیدم اتوبوس در هوا ملق می زند و همه اتوبوس در حال آتش گرفتن است. وی ادامه داد: روی لباس هایمان گازوئیل ریخته شده بود و در حال سوختن بودیم که با 5 مسافر دیگر که در عقب اتوبوس بودیم خودمان را به هر سختی که بود به یک دریچه که در عقب اتوبوس قرار داشت رساندیم و توانستیم از اتوبوس خارج شویم. پس از خارج شدن 3 مسافر دیگر نیز در بیرون اتوبوس بودند و تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که از اتوبوس فاصله بگیریم که بعد از لحظاتی تانکر حمل سوخت منفجر شد. مرد جوان گفت: آتش همه اتوبوس را فرا گرفته بود و صحنه هولناکی بود و خدا ما را از این حادثه نجات داده است.

یکی دیگر از مسافران گفت: همه چیز خوب پیش می رفت من کاملا بیدار بودم سرعت اتوبوس مناسب بود ندیدم راننده بیدار است یا خوابیده اما ناگهان صدای عجیبی شنیدم و همه آرامش در چشم برهم زدنی به بدترین شکل تبدیل به فاجعه شد. وی که زنی جوان است ادامه داد: از ترس جیغ می زدم اما صدای فریادهای مسافران دیگر گوش خراش تر بود دیدم برخی آتش گرفته اند اما من فقط احساس درد شدید می کردم ناگهان صدایی شنیدم که می گفت خودتان را نجات دهید دیدم گروهی به پشت اتوبوس دویدند من هم دویدم و خودم را بیرون از اتوبوس کشاندم. زن مسافر افزود: هنوز باورم نمی شود زنده ام وقتی از اتوبوس کمی دور شدیم هنوز صدای ناله و کمک خواهی ها را می شنیدم و همزمان یک چیزی که بعد فهمیدم تانکر سوخت ماشین جلویی بود منفجر شد و همه جا تبدیل به جهنم شد. وی گفت: می دانم تا آخر عمرم صدای ناله های مسافران و سوختم سوختم هایشان را فراموش نخواهم کرد من تنها بودم اما گروهی از مسافران را دیدم که عزیزانشان داخل اتوبوس مانده بودند و آنها به هر آب آتشی زدند اما کاری از دستشان بر نمی آمد. مرد دیگری نیز که دچار شکستگی شده است در این خصوص گفت: من خواب بودم که ناگهان صدای مهیبی آمد اتوبوس واژگون شد تا لحظه ای که از روی صندلی با شتاب کنده شدم را به یاد دارم حتی لحظه ای که روی هوا بودم بعد چیزی نفهمیدم و وقتی به هوش آمدم دیدم در آمبولانس هستم زنده ماندن من یک معجزه بود من اصلا لحظه انفجار و آتش سوزی را ندیدم خودم هم کاری برای نجات انجام ندادم احتمالا به بیرون از اتوبوس پرتاب شده‌ام و زنده مانده ام.

علت احتمالی حادثه

حسین ریاحی، رئیس مرکز اورژانس کاشان گفت: این حادثه در پی خواب آلودگی احتمالی راننده اتوبوس و برخورد با تانکر سوخت حامل گازوئیل صورت گرفته است.

پرونده قضایی

احمد خسروی وفا رئیس کل دادگستری استان اصفهان از تشکیل پرونده قضایی در رابطه با تصادف یک دستگاه اتوبوس مسافربری اسکانیا با کامیون کِشنده حامل سوخت در آزادراه نطنز- بادرود خبر داد و ضمن ابراز همدردی با خانواده جانباختگان گفت: رییس حوزه قضایی بادرود با همراهی نیروی انتظامی و پلیس راه از زمان وقوع حادثه  در محل حضور یافته است. وی افزود: نظر افسر کارشناس، مبنی بر اینکه راننده اتوبوس مقصر است یا راننده تانکر، تاکنون واصل نشده است.

نقش راننده تانکر

درحالیکه تجسس های پزشکی قانونی برای شناسایی اجساد ادامه دارد طبق آخرین بررسی های کارشناسانه مشخص شده است که در صحنه تصادف فاجعه بار اتوبوس مرگ  راننده تانکر سوخت با کاهش ناگهانی سرعت حرکتش اجازه مانور را از راننده اتوبوس مرگ گرفته و این فاجعه به بار آمده است. بنا به این گزارش، تحقیقات تکمیلی در این حادثه برای شناسایی اجساد سوخته و علت اصلی حادثه مرگبار ادامه دارد.