نزدیک به 9 ماه از شیوع کرونا در کشور می‌گذرد و بیش از 32 هزار نفر در این مدت بر اساس آمار رسمی جان خود را از دست داده‌اند. این در حالی است که بر اساس آخرین آمار، شیب مرگ و میر نه تنها در هفته‌های اخیر کم نشده که به شکل قابل توجهی در برخی از استان‌ها به خصوص پایتخت شدت هم گرفته است. به طوری که دیروز عضو شورای شهر تهران از افزایش ۱۵ تا ۲۰ برابری فوتی‌های ناشی از کرونا در پایتخت در هفته‌های اخیر نسبت به اردیبهشت خبر داد و گفت: کارشناسان معتقدند که آلودگی هوا می‌تواند یکی از دلایل این موضوع باشد.

با وجود اینکه برخی از کارشناسان حوزه سلامت معتقدند موضوع آلودگی هوا و افزایش قابل توجه مرگ و میر به آلودگی هوا ارتباطی ندارد؛ محمود میرلوحی گفت: در حال حاضر علاوه بر موضوع کرونا معضل آلودگی هوا نیز دردسرساز شده و هر دو این مشکل ریه شهروندان را نشانه گرفته است و این مسأله به ویژه برای افرادی که گرفتار بیماری‌های زمینه‌ای هستند حادتر است.

میرلوحی با اشاره به اینکه متأسفانه آمار جانباختگان ناشی از ابتلا به ویروس کووید ـ ۱۹ فراتر از موج سوم رفته است، ‌گفت: باید هم معضل آلودگی هوا و هم کرونا جدی گرفته شود سال‌های قبل جهت مقابله با آلودگی هوا تدابیری مانند اجرای طرح ترافیک از در منازل اجرا می‌شد که مردم با خودروی شخصی تردد نکنند، ولی امسال شرایط متفاوت است.

وی اضافه کرد: سال گذشته می‌گفتیم مردم بیشتر از مترو و اتوبوس استفاده کنند ولی امسال این توصیه به صلاح نیست و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی مترو و اتوبوس باید با مسافران کمتری همراه باشند.

این عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: در حال حاضر بهترین راهکار و شاید بتوان گفت، تنها راه‌حل جهت مقابله با کرونا و آلودگی هوا در خانه ماندن و عدم سفرهای درون‌شهری و برون‌شهری است. شهرداری برنامه‌هایی که در حال حاضر اجرا می‌کند مشابه ماه اردیبهشت است و مردم نیز باید هر چه بیشتر در رعایت فاصله اجتماعی دقت کنند. این موضوع در اروپا هم به همین منوال است و فعلاً در خانه ماندن بهترین راهکار عنوان شده است.

اجرای طرح آمران سلامت برای آموزش به مردم

گرچه برخی اقدام برای آموزش به مردم را دیر می‌دانند؛ اما با این حال هلال احمر تصمیم گرفته طرح آمران سلامت را به اجرا درآورد. به همین منظور از دیروز این سازمان در قالب ۴۳۰ پایگاه در طول ۱۰ روز در قالب تیم‌های سه نفره، آموزش‌های همگانی را به مردم سراسر کشور آموزش و کمک‌های اولیه برای پیشگیری از شیوع کرونا را در اختیار مردم قرار می‌دهند. این کار همگانی توسط جمعیت هلال احمر تا ۱۵ آبان با حضور بیش از ۱۳ هزار داوطلب برگزار می‌شود.

فوت ۳۳۷ بیمار کرونایی در 24ساعت

دیروز همچنین سخنگوی وزارت بهداشت با بیان اینکه مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسید، گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۳۳۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

سیما سادات لاری در اعلام آخرین آمارهای کرونا در کشور، گفت: از 4 تا ۵ آبان ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵۹۶۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۲۱۳۵ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۵۷۴ هزار و ۸۵۶ نفر رسید.

به گفته لاری، خوشبختانه تا کنون ۴۵۹ هزار و ۲۵۰ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده‌اند و ۴۹۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند

در حال حاضر استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.