در حالی که بر اساس آمار وزارت بهداشت، کرونا در ایران با شیبی ثابت پیش می‌رود و روند ابتلا بین ارقام2500 تا 3000 نفر و روند مرگ و میر نیز بین 150 تا 200 نفر باقی مانده، خبرهایی از ساخت واکسن روسی کرونا منتشر شده است. واکسنی که گویا ایران راحت‌تر از سایر واکسن‌های احتمالی کرونا می‌تواند آن را تهیه کند. در این میان اما برخی از کارشناسان به دلیل سرعت زیاد این واکسن در عبور از مراحل بالینی و ارزیابی، به اثرگذاری آن مشکوک هستند.

در همین باره دیروز معاون وزارت بهداشت به واکسن کرونای روسی واکنش نشان داد.

ایرج حریرچی با بیان اینکه واکسن کرونای روسی فاز سوم کارآزمایی بالینی را رد کرده است، گفت: مطمئن باشید اگر واکسنی برای کرونا در دنیا تولید شود و کیفیت لازم را داشته باشد، آن را برای مردم‌مان تهیه خواهیم کرد. البته نکته مهم آن است که تاثیر اکثر واکسن‌ها در حد ۵۰ تا ۷۰ درصد است و مدت ایمنی طولانی ندارند.

او به ایسنا گفت: به طور کلی در دنیا ۱۶۵ واکسن با عنوان واکسن کرونا در حال ساخت است و ۲۷ واکسن هم به فاز انسانی رسیده‌اند. واکسن کرونایی که کشور روسیه ساخت آن را اعلام کرده است، یکی از هشت واکسنی است که فاز سوم کارآزمایی بالینی را رد کرده است.

وی افزود: وزارت بهداشت ایران به دو صورت می‌تواند درباره این واکسن صحبت کند؛ یکی از طریق سازمان بهداشت جهانی است؛ به طوری که این سازمان تاییدیه‌های لازم را برای این واکسن اعلام کند و دیگری از طریق همکاری‌های دوجانبه با روسیه است.

معاون کل وزارت بهداشت تاکید کرد: همانطور که مقامات سازمان بهداشت جهانی هم اعلام کردند، علی‌رغم کشف این واکسن‌ها، از آنجایی که تاثیرات آن‌ها چه از نظر تاثیرات نهایی و چه مدت زمان ایمنی، فعلا زیاد نیست، همچنان باید اصول فاصله‌گذاری اجتماعی و بهداشت فردی را رعایت کنیم.

حریرچی گفت: بنابراین درباره واکسن کرونای کشور روسیه وزارت بهداشت ایران می‌تواند از دو طریق عمل ‌کند؛ یکی اینکه این واکسن تاییدیه سازمان بهداشت جهانی را داشته باشد و یکی هم از طریق همکاری‌های دوجانبه است.

فوت 169 نفر در یک روز

 همچنین دیروز سخنگوی وزارت بهداشت آخرین موارد ابتلا و فوتی ناشی از کووید-۱۹ در کشور را اعلام کرد و گفت: طی ۲۴ ساعت گذشته ۲هزار و ۵۰۱ تن بیمار مبتلا به کرونا در کشور شناسایی و یک هزار و ۱۷۳ نفر از آنها بستری شدند.

وی گفت: متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۶۹ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۹ هزار و ۳۳۱ نفر رسید. همچنین ۳۹۵۶ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

به گفته او استان‌های مازندران، تهران، قم، گلستان، خراسان شمالی، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان رضوی، کرمان، سمنان، آذربایجان شرقی، مرکزی، یزد و گیلان در وضعیت قرمز قرار و استان‌های فارس، ایلام، لرستان، هرمزگان، زنجان، قزوین، آذربایجان غربی، بوشهر، همدان، چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد هم در وضعیت هشدار قرار دارند.

 خود درمانی ممنوع

دیروز همچنین رئیس بیمارستان شهدای تجریش با تشریح علائم جدید شناسایی شده به برخی از علایم ناشایع کرونا که اخیرا مشاهده می‌شود، اشاره کرد و گفت: علایم گوارشی مانند اسهال، سکسکه، علایم نورولوژیک مثل سکته‌های مغزی، عفونت نخاعی و خستگی و بدن درد بسیار شدید برخی از علایم ناشایع کروناست که اخیرا بیشتر مشاهده می‌شود.

رضا جلیلی خشنود با بیان اینکه اخیرا اکثر بیماران کرونایی با وضعیت حاد و بدحال مراجعه می‌کنند، گفت:‌ ترس از ابتلا با مراجعه به مراکز درمانی، مراجعه به مطب‌ها و ماندن در منزل و خود درمانی برخی از دلایل این مساله است. به همین دلیل تنها زمانی که بدحال شده و علائم شدیدی مانند افت شدید اکسیژن، تب بالا و تنگی نفس دارند به بیمارستان مراجعه می‌کنند.

عضو ستاد کرونای استان تهران با تاکید بر اینکه توصیه می‌شود بیماران با مشاهده علایم بیماری به مراکز درمانی مراجعه کنند، گفت: کووید ۱۹ یک بیماری ویروسی است که علایم آن از یک بدن درد خفیف تا دامنه‌ای از تب با سرفه و تنگی نفس به عنوان علایم شایع و علایم ناشایعی مانند مشکلات گوارشی و نورولوژیکی متفاوت است.

بنابراین توصیه ما این است که بیماران حتی اگر علائم خفیفی دارند برای دریافت توصیه‌های درمانی و پیگیری‌های مرتبط با ادامه درمان و پیشگیری از بروز شرایط حاد و غیرقابل‌بازگشت به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه کنند.