در روزهای گذشته با بالا رفتن دوباره تعداد مبتلایان و فوتی‌ها، برخی محدودیت‌ها ازجمله تعطیلی باشگاه‌های ورزشی دوباره بازگشتند و خبرهایی از تعطیلی برخی دیگر از اصناف به گوش می‌رسد.

وضعیت بسیاری از استان‌ها که بیماری در آن کنترل‌شده بود مجدد به حالت قرمز یا هشدار رسیده و نام تهران هم در میان شهرهایی با وضعیت هشدار به چشم می‌خورد.

40درصد از مبتلایان بی‌علامت‌اند

بسیاری از ما از ناقلان بی‌علامت شنیده‌ایم. افرادی که حضورشان از بیماران با علامت بسیار خطرناک‌تر است. چراکه آنان درواقع حمل‌کننده ویروس هستند و خوشان از این موضوع اطلاعی ندارند.

به‌تازگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا اعلام کرده است در حدود ۴۰ درصد از افراد آلوده به کرونا ویروس جدید، علائمی از بیماری مشاهده نمی‌شود.

این مرکز در ماه مه اعلام کرده بود که در ۳۵ درصد از افراد آلوده به کرونا ویروس علائمی از بیماری مشاهده نمی‌شود. همچنین طبق بهترین برآوردها، نرخ مرگ‌ومیر ناشی از این بیماری حدود ۰.۶۵ درصد است؛ به این مفهوم که ۰.۶۵ درصد از افراد آلوده به کرونا ویروس جان خود را از دست می‌دهند.

آمار کرونا هنوز بالاست

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی بیماری کرونا، در هفته منتهی به ۲۰ تیرماه، سطح ابتلا و مرگ ناشی از کووید-۱۹ در کشور نسبتاً بالاست و روند صعودی یا شروع پیک بیماری در ۹ استان کشور مشاهده‌شده است.

بنابر اعلام کمیته اپیدمیولوژی وزارت بهداشت و تحلیـل اسـتانی کووید-19 در هفتـه منتـهی بـه ۲۰ تیرماه ۱۳۹۹ که در پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت منتشر شد، درروند کشوری بیماری، هرچند موارد ابتلا و مرگ نسبتاً بالا است، اما ثبات و تغییرات مختصر در آن دیده می‌شود. موارد بالای ابتلا و روند تغییرات مختصر و ثبات در یک استان (لرستان) مشاهده شد. روند ثبات با تغییرات مختصر صعودی در دو استان (تهران و خراسان جنوبی) و با تغییرات مختصر و نامنظم در سه استان (بوشهر، همدان و سیستان و بلوچستان) مشاهده شد. روند صعودی یا شروع پیک در ۹ استان (کرمانشاه، اردبیل، اصفهان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، کرمان، کهگیلویه و بویراحمد و مازندران) مشاهده شد.

بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد پنج استان (آذربایجان غربی، هرمزگان، زنجان، آذربایجان شرقی و مرکزی) اخیراً یک پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. در یک استان (خوزستان) گرچه موارد بستری و مرگ همچنان بالابود ولی روند نزولی دیده شد. در ۱۰ استان (ایلام، کردستان، فارس، سمنان، قزوین، چهارمحال و بختیاری، گلستان، قم، البرز و گلستان) ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نمی‌دهد. باید مدنظر داشت که یک استان می‌تواند چندین پیک منحنی را تجربه کند.