امام جمعه قم و مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ما نهایت همکاری را با ستاد ملی مبارزه با کرونا داریم و در اینکه اماکن زیارتی باز شود یا نشود، کاملا تابع پروتکل‌های وزارت بهداشت هستیم و توجه به نظرات کارشناسی را یک اصل عقلائی و دینی می‌دانیم.

آیت‌الله اعرافی با انتقاد از کسانی که در این ایام به حوزه و نهاد روحانیت نسبت‌های ناروا می‌دادند، اظهار کرد: این‌گونه اتهاماتِ دور از واقع آنقدر واضح‌البطلان هستند که حتی نیازی به تکذیب نیست و ملت فهیم ایران و حتی مخاطبان بین‌المللی شاهد نقش‌آفرینی مثبت و تبلور گفتمان عقلانیت در قاطبه تصمیم‌سازی‌های نهاد حوزه بوده‌اند ولی به عنوان کسی که در جریان همه جزئیات بوده عرض می‌کنم که از سوی حوزه و روحانیت و نهادهای دینی هیچ گونه فشاری وجود ندارد، مطلقا چنین چیزی که ستاد ملی مبارزه با کرونا تحت فشار حوزه برای باز کردن اماکن زیارتی و مذهبی است صحت ندارد و مطلقا چنین چیزی وجود نداشته‌ است.

وی افزود: من در دوماه گذشته همه فعالیت‌های خود را کنار گذاشتم و همه اوقاتم را صرف ساماندهی و تقویت آموزش مجازی حوزه  کردم که در این طرح مهم و در سطوح پایه حوزه قریب به صد درصد فعالیت‌های آموزشی را به فضای مجازی بردیم و به لحاظ پیشرفت در محدوده‌های آموزشی از سال‌های دیگر جلوتر هستیم. خوشبختانه در این عرصه گام بزرگی در جهت مجازی‌سازی و بهره‌گیری از فناوری نو برداشته شد که در شرایط عادی شاید میسر نمی شد.

وی افزود: کار دومی که بنده در این دو ماه اخیر دنبال می‌کردم ارتباط با این بلای اجتماعی بود که بتوانیم در این رابطه یک نقش درست، عاقلانه و منطقی مبتنی بر مبانی ایفا کنیم.

امام جمعه قم خاطرنشان کرد: اولا با عنایتی که رهبری معظم انقلاب و مراجع معظم تقلید داشتند، واقعا از نهاد عالی حوزه که مرجعیت باشد، یک موضع یکدست و یکصدا از حوزه شنیده شد و همه نهادهای حوزوی در این رابطه هماهنگ عمل کردند و بحمدالله از حوزه یک صدای واحد بلند شد و سعی شد اساتید و فضلا در یک مسیر قرار گیرند و کار بسامان خوبی رسید و تلاش شده است این روند نیز ادامه داشته باشد.