هرچند آمار مرگ‌و‌میر ناشی از کرونا در کشور در روزهای اخیر کمتر شده و به رقم 120 نفر رسیده است، اما برخی از گزارش‌ها حاکی شیوع ویروس جهش‌یافته کرونای آفریقایی و هندی در برخی از نقاط کشور است. در این میان کمبود واکسن، تزریق دوز اول و دوم را در برخی از نقاط کشور متوقف یا با کندی همراه کرده است.

دیروز عبدالرسول همتی، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز از توقف واکسیناسیون در استان فارس خبر داد و گفت: از روز ۱۶ خرداد مراکز واکسیناسیون در فارس تعطیل شده است.

به گزارش ایسنا، او افزود که نبود واکسن یک موضوع ملی است و مختص استان فارس و شهر شیراز نیست.

البته کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره وعده داد: به محض ورود محموله‌های جدید واکسن، تزریق دوز دوم واکسن برای افرادی که دوز اول را دریافت کرده‌اند با یک فاصله زمانی مناسب تزریق خواهد شد و افراد، هیچ دغدغه و نگرانی از نظر ایمنی‌زایی و اثربخشی واکسن نداشته باشند.

به گفته متخصصان، بر اساس دستورالعمل‌های علمی، فاصله دوز اول و دوم واکسن‌ اسپوتنیک‌وی از ۲۱ روز تا ۹۰ روز، آسترازنکا ۱۲ هفته و واکسن سینوفارم  28 روز است. این در حالی است که در حال حاضر بیشترین مشکل در تهیه واکسن سینوفارم است.

* باید مجوز مصرف اورژانسی برکت داده شود

در این شرایط برخی از احتمال استفاده از واکسن ایرانی در دوز دوم خبر می‌دهند.

مینو محرز، عضو هیات‌علمی ستاد ملی مقابله با کرونا  در این مورد گفت: مردم ایران اصلا نگران کمبود واکسن نباشند، زیرا دوز دوم واکسن را می‌توانند از واکسن‌های ایرانی استفاده کنند.

این مساله شامل تمام واکسن‌ها می‌شود و مطالعات این قضیه انجام شده است. یعنی تمام واکسن‌هایی که تزریق می‌شوند، می‌توانند در مرحله دوم ویروس کشته ‌شده بگیرند.

وی در خصوص مصرف اضطراری واکسن برکت بیان کرد: همان موقع که نتایج علمی واکسن کوو ایران برکت اعلام شد، گفتم که باید مجوز مصرف اورژانسی برکت نیز داده شود و توصیه من هم این است که حتما زودتر اقدام شود.

محرز گفت: واکسن برکت هیچ عارضه‌ای ندارد و یک میلیون دوز آن هم آماده است. در این بازاری که تهیه واکسن راحت نیست، ما می‌توانیم به راحتی واکسیوناسیون را دنبال کنیم. کمیته کشوری واکسیناسیون برنامه‌ریزی‌های اجرای داوطلبانه را انجام می‌دهد، اما مساله مهم آماده بودن کارخانه واکسن‌سازی ایران است.

وی درخصوص برخی اظهارنظرها درباره علمی‌نبودن واکسن ایرانی برکت عنوان کرد: ما مقاله علمی مرحله اول را منتشر کردیم و مرحله دوم هم تقریبا آماده است که به‌زودی منتشر می‌شود. مرحله سوم هنوز تمام نشده است که مقاله در مورد آن منتشر شود.

این در حالی است که پیشتر، محرز درباره تزریق دوز دوم واکسن کرونا از برند متفاوت و با توجه با تفاوت نوع و پایه واکسن‌ها گفته بود: الان تحقیقاتی که در کشورهای دیگر انجام شده، نشان می‌دهد تزریق یک واکسن متفاوت برای دوز دوم چندان اشکالی ندارد، اما آن‌ها برای واکسن‌های خودشان این مطالعات را انجام داده‌اند و با این وجود هم هنوز به یک نتیجه قاطع نرسیدند که امکان انجام چنین کاری وجود دارد یا نه.