روز گذشته ویدیویی در برخی خبرگزاری‌ها و شبکه‌های مجازی به اشتراک گذاشته شد که در آن نشان می‌داد روی در یکی از مراکز بهداشت نوشته ‌شده است: « تا اطلاع ثانوی واکسن نداریم». همین موضوع باعث شد تا بازار شایعات داغ شود و بسیاری از مردم از این اتفاق نگران شوند، آن‌هم زمانی که بسیاری به آمدن واکسن و تزریق آن دل‌خوش کرده بودند.

«واکسن نداریم، مراجعه نکنید»

اخبار از شهرها و استان‌های مختلف کشور حکایت از این دارد که واکسیناسیون کرونا در ایران متوقف‌ شده است. این در حالی است که حتی خطر اوج‌گیری ابتلا و شروع موج پنجم کووید 19 در ایران وجود دارد و کادر درمان نسبت به این موضوع هشدار داده‌اند.

از هفته گذشته خبرهای دریافتی از تهران و شهرستان‌ها حاکی از آن بود که بسیاری از افرادی که برای دریافت دوز دوم واکسن خود به مراکز بهداشتی مراجعه می‌کنند، با یک پاسخ مشترک از سوی مسئولان این مراکز مواجه شده‌اند: «واکسن نداریم، مراجعه نکنید.»

جالب این‌که مرکز اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت چند روز بعد از انتشار این اخبار یعنی در تاریخ 12 خرداد در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: «افرادی که اولین واکسن کووید ۱۹ را دریافت کرده‌اند تا قبل از دریافت پیامک و یا اطلاعیه وزارت بهداشت از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی برای دریافت دوز دوم خودداری کنند.»

همچنین در این اطلاعیه برای این‌که خیال افرادی که نوبت دریافت  دُز دوم واکسن آن‌ها فرارسیده است، راحت شود، تأکید شده بود که «تأخیر چندروزه تا چند هفته و برای برخی واکسن‌ها تا چند ماه، تأثیری در اثربخشی و ایمنی‌زایی واکسن نخواهد داشت.»

از سوی دیگر در هفته دوم خرداد شاهد کاهش محسوس سرعت تزریق دوز دوم واکسن کرونا بوده‌ایم، دقیقاً نوبت دریافت دوز دوم چند نفر از حدود 400 هزارنفری که از 11 تا 18 اردیبهشت دوز اول واکسن خود را دریافت کرده بودند، فرارسیده بود، چون در میان واکسن‌های موجود در چرخه واکسیناسیون عمومی کشور، فاصله تزریق دوز اول و دوم واکسن روسی و چینی حدود چهار هفته و فاصله بین تزریق دوز اول و دوم واکسن آسترازنکا حدود سه ماه است و وزارت بهداشت دقیقاً اطلاع‌رسانی نکرده که از هرکدام از این واکسن‌ها دقیقاً چند دوز به ایرانیان تزریق‌شده است و بنابراین ما نمی‌دانیم که دقیقاً نوبت دریافت دوز دوم چند نفر در هفته گذشته فرارسیده بود.

تکذیب متوقف شدن تزریق واکسن کرونا

بعد از رسانه‌ای شدن این موضوع روز گذشته سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: تزریق واکسن کرونا در کشور متوقف نشده و تا رسیدن محموله جدید، واکسینه شدن گروه‌های سنی پرخطر ادامه می‌یابد.

علیرضا رئیسی افزود: اوایل هفته گذشته قرار بود یک محموله واکسن شامل سه میلیون دوز از یکی از کشورها به دست ما برسد و روند واکسیناسیون به‌خوبی پیش می‌رفت اما چون آن محموله با تأخیر مواجه خواهد شد، برنامه ما این است که فعلاً برای افراد ۷۰ سال به بالا هم دوز اول و هم دوز دوم واکسن انجام شود.

رئیسی تأکید کرد:  فعلاً نوبت واکسیناسیون گروه بعدی را به بعد از رسیدن واکسن موکول کنیم، اما اینکه روند واکسیناسیون متوقف‌شده حرف درستی نیست و تزریق برای گروه‌های سنی جدید به پس از رسیدن واکسن‌های جدید موکول شده است.

10 میلیون دوز واکسن داخلی در مرداد تزریق می‌شود

رئیسی گفت: ظرف این هفته از واکسن تولید داخل حدود یک‌میلیون دوز به دست ما خواهد رسید و بعدازآن هم واکسیناسیون شروع خواهد شد. در تیرماه حداقل سه تا پنج میلیون واکسن داخلی و در مردادماه بالای ۱۰ میلیون دوز واکسن دست ما خواهد رسید، بنابراین جای نگرانی نیست. روند واکسیناسیون متوقف نشده و تا اطمینان یافتن از رسیدن محموله‌های بعدی فعلاً همین گروه‌های سنی درخطر را واکسینه خواهیم کرد.

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز روز گذشته طی اطلاعیه‌ای از اتمام محموله‌های دریافتی واکسن کرونا در استان و عدم تزریق واکسن تا اطلاع ثانوی خبر داده که سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خبر توقف تزریق واکسن کرونا را تکذیب کرد.

در این اعلامیه آمده است که با توجه به اتمام محموله‌های دریافتی واکسن، از امروز مورخ ۱۶ خرداد ۱۴۰۰ تا اطلاع ثانوی واکسیناسیون علیه کروناویروس انجام نمی‌شود. ادامه فرآیند واکسیناسیون به‌محض دریافت محموله جدید از وزارت بهداشت، از طریق همین پایگاه اینترنتی، اطلاع‌رسانی می‌شود.