در حالی که روند شیوع کرونا در کشور نزولی است و شمار قربانیان روزانه در آخرین اعلام وزارت بهداشت به 173 نفر رسیده است، اما بر اساس آخرین وضعیت آمار ۱۳ شهر جنوبی و شرقی قرمز هستند. موردی که سبب شد تا دیروز سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا خطر گسترش ویروس هندی از این شهرها را جدی اعلام و گوشزد کند که هر گونه غفلت و سهل انگاری، افزایش مسافرت‌ها و تجمع در اتاق‌های در بسته کولردار در فصل گرما، آتش کرونا را دوباره شعله‌ور می‌کند.

علیرضا رئیسی روز شنبه بعد از جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا افزود: بر اساس مصوبه امروز ستاد ملی کرونا تردد بین استانی از ساعت ۱۲ ظهر چهارشنبه (۱۲ خرداد) تا ۱۲ ظهر دوشنبه (۱۷خرداد) ممنوع است. این مصوبه در سراسر کشور اجرا می‌شود و ربطی به رنگ‌بندی شهرها ندارد و برای متخلفان نیز جرایمی در نظر گرفته شده است. بر این اساس تردد بین استانی در شهرهای قرمز با جریمه یک میلیون تومانی و در شهرها و مناطق نارنجی و زرد با جریمه ۵۰۰ هزار تومانی مواجه می‌شود.

در همین حال دیروز رئیس روابط عمومی فرمانداری تهران با اشاره به ممنوعیت سفرهای بین استانی از ۱۲ تا ۱۷ خردادماه، از تهرانی ها در خواست کرد تا از تجمع در مقابل فرمانداری تهران به منظور گرفتن برگه تردد بین استانی خودداری کنند. چون فرمانداری مجوزی در این خصوص صادر نمی‌کند.

ویروس هندی غالب می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: در انگلیس که با حجم بالای واکسیناسیون تا حدی اپیدمی کرونا کنترل شده است، با وجود شیوع بیشتر ویروس جهش یافته انگلیسی میزان مرگ و میر بالا نرفته است و این خبر خوب و امید بخشی است که نشان می‌دهد، واکسیناسیون بر ویروس جهش یافته هندی موثر است.

وی ادامه داد: در ایران اکثر استان‌ها همچنان روند نزولی دارند و میزان مرگ و میر کاهش پیدا می‌کند. نکته مهم این است که در برخی استان‌ها به خصوص استان‌های جنوب و جنوب شرقی مواردی از افرایش بیماری در برخی شهرها مشاهده شده است که نشان می‌دهد باید در این مناطق منتظر افزایش بیماری باشیم و قوی‌تر عمل کنیم و اگر کوچکترین غفلتی صورت بگیرد، نوع ویروس جدید که ویروس هندی است می‌تواند شهرهای بیشتری را درگیر کند و این زنگ خطر و هشداری برای کل کشور است.

رئیسی گفت: اکنون استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان و حتی کرمانشاه در برخی شهرهای‌شان با افزایش موارد ابتلا مواجه هستند و باید هوشیار باشند. وی افزود: شهرهای دیر و کنگان در بوشهر، چابهار در سیستان و بلوچستان، جیرفت، سیرجان، شهر بابک در استان کرمان، سر پل ذهاب در استان کرمانشاه، بندرعباس، جاسک، بندر خمیر، رودان، قشم و میناب در استان هرمزگان ۱۳ شهری هستند که وضعیت آنها از نارنجی فراتر رفته و به قرمز تبدیل شده است و باید از شهرها بیشتر مراقبت کنیم.

روند واکسیناسیون

رئیسی با اشاره به روند واکسیناسیون کرونا در کشور افزود: تا امروز سه میلیون و ۸۵۰ هزار دوز اکسن کرونا تزریق شده کادر بهداشت و درمان قبلا در فاز یک واکسن زدند. گروه بالای ۸۰ سال، بالای ۷۵ سال و بالای ۷۰ سال نیز یا واکسیناسیون آنها تمام شده یا در حال انجام است. وی گفت: در این هفته برنامه این است که افرادی که برای آنها نوبت دهی شده واکسن انجام شده، واکسن بزنند و تا اوخر هفته واکسیناسیون افراد بالای ۷۰ سال را تمام کنیم و امیدواریم با لکه گیری افراد جامانده بتوانیم از هفته‌های آینده واکسیناسیون افراد بالای ۶5 سال را شروع کنیم. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا ادامه داد: ۸۷۸ مرکز و پایگاه تجمیعی واکسیناسیون و ۱۹ پایگاه واکسیناسیون خودرویی در کشور راه افتاده است و به زودی در همه استان‌ها پایگاه واکسیناسیون خودرویی خواهیم داشت. ۲۹۰۰ تیم وا کسیناتور هم در کشور مجهز شده اند. رئیسی گفت: ظرفیت تزریق وا کسن به روزی ۳۰۰ هزار واکسن رسیده است البته فعلا در عمل به این ظرفیت نرسیده‌ایم و رکورد واکسیناسیون۲۰۰ هزار دوز واکسن در روز بوده است و به شرط تامین واکسن این عدد می‌تواند افزایش پیدا کند.

خطر خیز دوباره کرونا در تعطیلات پیش‌رو

هر چند رئیسی روند شیوع کرونا در کشور را رو به کاهش دانست، اما رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به خیز دوباره بیماری کرونا در تعطیلات پیش رو و به دنبال عدم رعایت پروتکل‌ها، هشدار داد.  

جلیل کوهپایه‌زاده درباره احتمال بروز پیک پنجم کرونا با ویروس‌های جهش یافته، تصریح کرد: اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند جهش‌ها نمی‌توانند چندان اثرگذار باشند و سبب پیک شدیدی شوند. در مورد موج چهارم متاسفانه کمترین میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی را تجربه کردیم. خوشبختانه اکنون نسبت به هفته‌های گذشته رعایت مردم هم بهتر شده است و اگر این روند ادامه داشته باشد مسلما جهش‌ها نمی‌توانند پیک‌های عمده ایجاد کنند.