رئیس سازمان غذا و دارو گفت:‌ با روسیه قرارداد دو میلیون دُزی بستیم که تاکنون عملا 700 هزار دُزش محقق شده است. البته با تلاش‌هایی که انجام می‌شود، امیدواریم هرچه زودتر این دو میلیون دُز بیاید.

محمدرضا شانه‌ساز در نشست خبری که دیروز در سازمان غذا و دارو برگزار شد، ابراز امیدواری کرد که بتوانیم در خرداد ۱۴۰۰ اولین مجموعه میلیونی تولید واکسن را داشته باشیم؛ درباره وضعیت تخصیص ارز برای واردات واکسن، گفت: تاکنون طبق قراردادهایی که بستیم، باید حدود هفت و نیم تا هشت میلیون واکسن وارداتی تحقق می‌یافت که حدود یک چهارم آن محقق شده است. به عنوان مثال ما با کمپانی هندی بهارات تفاهم‌نامه 2.5 میلیون دُز واردات را داشتیم و ارز و پول 500 هزار دُز هم داده شده بود، اما 125 هزار دُز وارد شد و دادستانی هند اجازه تحویل مابقی آن را نداد.

او همچنین گفت: 60 میلیون دُز هم قرارداد جدید بسته شده و قرار است که تا پایان سال میلادی جاری تحویل داده شود و نمی‌دانیم که چقدر محقق خواهد شد. به لحاظ شرایط خاصی که در دنیا است و ظرفیت محدود تولید واکسن و نیازهای بسیار بزرگتری که امروز وجود دارد، اینکه بگوییم چقدر از این قراردادها امکان تحقق دارد، درست نیست. بر همین اساس می‌بینید که کمترین اظهارنظرها در این زمینه از سوی بنده و همکارانم در سازمان انجام شده که دلیلش تغییراتی است که اتفاق می‌افتد.

* فعالیت برای واردات واکسن جدی نیست

وی ادامه داد: به هر حال واکسن یک کالایی است که کاملا در اختیار دولت‌ها است و شرکت‌ها و بخش خصوصی نتوانستند در این زمینه فعالیت جدی را داشته باشند. دولت‌ها روی این بخش دست گذاشتند و اجازه نمی‌دهند که شرکت‌ها به صرف منافع اقتصادی خودشان گردش را ایجاد کنند. با این حال ما به هیچ وجه دست بخش خصوصی‌مان را نبستیم و در فراخوانی که در تیر ماه ۱۳۹۹ داشتیم و همزمان به فراخوان واکسن آنفلوآنزا، اداره کل دارویمان اعلام کرد که اگر کسی می‌تواند واکسن کرونا را وارد کند، ما استقبال می‌کنیم و بعد از آن هم سه تا چهار مرتبه در فراخوان‌های رسمی که در سایت سازمان غذا و دارو اعلام شد، اداره‌کل داروی ما در زمینه واردات از سوی بخش خصوصی اعلام آمادگی و حمایت کرد، اما تا امروز نتوانستند اقدام جدی را انجام دهند.

وی افزود: با مصوبه ۱۴ فروردین ستاد ملی مبارزه با کرونا این فعالیت‌ها وارد بخش جدی‌تری شد. حدود ۴۹ شرکت بخش خصوصی به اداره کل دارو اعلام آمادگی کردند و برای بیش از ۳۵ شرکت معرفی‌نامه صادر شد، اما تا امروز هنوز هیچ یک از این شرکت‌ها نتوانستند مدارک و مستندات حداقلی را که بیانگر واردات از منابع رسمی و اصلی باشد، ارائه دهند.

تهران و ۵ استان دیگر نیازمند مراقبت بیشتر

همچنین دیروز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا هم پس از جلسه هفتگی این ستاد با اشاره به اینکه تقریبا بیش از ۸۰ درصد ویروس‌های شناسایی شده در کشور ویروس جهش یافته انگلیسی است گفت: در ۲۵ استان کشور به یک وضعیت با ثبات رسیدیم گرچه هنوز میزان بیماری کم نیست. در ۱۵ استان روند نزولی آغاز شده و در ۱۰ استان تقریبا به اوج بیماری رسیدیم و انتظار داریم طی این هفته و هفته آینده از میزان ورودی به بیمارستان‌ها کاسته شده و روند نزولی را طی کنیم.

رئیسی تاکید کرد: ۶ استان هنوز روند نزولی ندارند و نیاز است مراقبت بیشتری انجام دهند؛ گرچه بر اساس شواهد این استان‌ها به قله بیماری نزدیک هستند که با رعایت مناسب پروتکل‌ها یک هفته پس از آن سیر افزایش یابنده بیماری متوقف خواهد شد. این شش استان شامل استان‌های تهران، البرز، قزوین، خراسان جنوبی، هرمزگان و سیستان و بلوچستان است که به نظر می‌رسد طی روزهای آینده احتمالا به اوج بیماری برسند و بعد از آن باید شاهد روند نزولی بیماری در این استان‌ها باشیم‌.

خطر کرونای آفریقایی  در استان‌های جنوبی

وی افزود: قابل توجه استان‌های جنوبی کشور بویژه بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان باشد که با توجه به در معرض خطر بودن در ارتباط با ویروس‌های جهش یافته به‌ویژه ویروس آفریقای جنوبی باید بیشتر مراعات کنند.

وضعیت واکسیناسیون

وی در رابطه با واکسیناسیون کرونا، بیان کرد: فاز یک واکسیناسیون به اتمام رسید. فاز دوم با سالمندان بالای ۸۰ سال آغاز شد و امیدوارم تا پایان این هفته این افراد واکسینه شوند و از هفته آینده ۷۵ تا ۸۰ ساله‌ها را واکسینه کنیم و پس از آن 7۵ تا ۷۰ سال‌ واکسینه شوند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا همچنین گفت: در زمینه واکسن کرونا، سامانه ای طراحی شده و آماده است و به اطلاع مردم خواهد رسید. برای واکسیناسیون به هیچ عنوان نیاز به مراجعه حضوری نیست و همکاران من با واجدین شرایط تماس می‌گیرند.