در حالی که بنابر اعلام دیروز وزارت بهداشت، ۳۸۰ بیمار کووید۱۹ طی 24 ساعت اخیر جان خود را از دست دادند که محدودیت‌های کرونایی در بسیاری از شهرهای کشور تمدید شد.

بنابر اعلام مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، در حال حاضر ۳۰۱ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۹۵ شهر در وضعیت نارنجی، ۴۵ شهر در وضعیت زرد و ۷ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

دیروز همچنین رئیس اتاق اصناف تهران با بیان اینکه تعطیلی بازار بزرگ تهران و اصناف گروه‌های شغلی دو، سه و چهار تمدید شده است، گفت: اصناف نامبرده از شنبه ۴ اردیبهشت تا جمعه ۱۰ اردیبهشت ماه اجازه فعالیت ندارند.

وضعیتی که نه تنها در تهران که در 300 شهر دیگر کشور که با وضعیت قرمز شیوع کرونا روبرو هستند هم لازم الاجراست. هر چند به نظر می‌رسد این محدودیت‌ها چندان از سوی برخی از اصناف جدی گرفته نمی شود.

با این حال دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا از برخورد با متخلفان عدم اجرای پروتکل‌ها گفته است. او، با اشاره به ضرورت استمرار و تقویت روند تشدید بازرسی‌ها در هفته‌های اخیر، آخرین اقدامات مربوط به تشدید بازرسی‌ها را اعلام کرد و گفت: در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، از کل مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی، بیش از ۸ درصد (معادل ۲۸۹۲۰۵ واحد)، مورد بازرسی واقع شده‌اند و در نتیجه این بازرسی‌ها؛ ۳۸۹۰۸ مورد منجر به دادن تذکر یا معرفی به مراجع قضایی شده و برای ۴۴۱۶ مورد نیز پلمب صورت پذیرفته است.

* اعلام جدیدترین رتبه‌بندی استان‌ها

دیروز همچنین دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، رتبه بندی آخرین وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح استان‌های کشور در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، را اعلام کرد.

بابک دین‌پرست، معاون توسعه منطقه‌ای وزیر کشور و دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، با اشاره به ارائه گزارش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از وضعیت رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور، در سیزدهمین جلسه قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا، میانگین رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور، در بازه زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، را معادل ۵۸ درصد اعلام کرد.

دین پرست با یادآوری اینکه، سطح مورد انتظار رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سراسر کشور برای مهار بیماری و خروج از موج چهارم، حداقل ۹۰ درصد می‌باشد، خاطر نشان کرد: وضعیت و درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی درمراکز ورزشی، تالارهای پذیرایی، رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی،درصد موارد استفاده از ماسک در اماکن عمومی و رعایت پروتکل‌های فاصله گذاری در اماکن عمومی از شاخص‌های اصلی در ارزیابی میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

دبیر قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا، ایلام و سیستان و بلوچستان را دو استانی بر شمرد که در دوره زمانی ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، رعایت پروتکل‌های بهداشتی درسطح آنها بین ۲۸ تا ۳۲ درصد بوده است.

وی همچنین گروه استان‌هایی که در همین بازه زمانی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح آنها بین ۳۳ تا ۵۵ درصد بوده است را شامل آذربایجان غربی، البرز، اردبیل، چهارمحال و بختیاری، قزوین، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، گلستان، مرکزی، مازندران و همدان، اعلام کرد.

معاون توسعه منطقه‌ای وزیر کشور، آذربایجان شرقی، اصفهان، بوشهر، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خوزستان، قم، فارس، کرمان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و هرمزگان را استان‌هایی دانست که در این مدت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح آنها بین ۵۶ تا ۶۵ درصد بوده است.

دین پرست همچنین استان‌هایی که رعایت‌های بهداشتی در سطح آنها از ۱۸ تا ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰، بین ۶۶ تا ۷۶ درصد بوده است را شامل زنجان، تهران، سمنان و یزد، معرفی کرد.

آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا

در میانه این محدودیت‌ها و شیوع گسترده کرونا در کشور، دیروز سخنگوی سازمان غذا و دارو آمار تجمیعی واکسیناسیون کرونا در ایران از ابتدا تا دیروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ را تشریح کرد.

کیانوش جهانپورگفت: براین اساس تاکنون در نوبت اول ۲۷۰ هزار و ۵۶۷ دُز و در نوبت دوم ۱۴۳ هزار و ۵۵۰ دُز واکسن اسپوتنیک تزریق شده است. وی افزود: واکسن سینوفارم چین تا کنون در نوبت اول به ۸۱ هزار و ۹۱۴ نفر و در نوبت دوم ۷ هزار و ۵۰۶ نفر و واکسن کوواکسین بهارات در نوبت اول به ۵۶ هزار و ۶۷ نفر و در نوبت دوم به ۳۶۴۴ نفر تزریق شده است.

بر اساس اعلام وبدا، رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت با اشاره به تزریق ۱۵۵ هزار و ۲۶۲ دُز واکسن آسترازنکا در نوبت اول، گفت: تا امروز در مجموع ۵۶۳ هزار و ۸۱۰ دُز در نوبت اول و ۱۵۴ هزار و ۷۰۰ دُز در نوبت دوم و در مجموع ۷۱۸ هزار و ۵۱۰ دُز از انواع واکسن در سراسر کشور تزریق شده است.

این در حالی است که گزارش‌ها از بهره برداری از واکسن ساخت داخل و آغاز واکسیناسیون گسترده در آخرین روزهای خرداد ماه حکایت دارد.