در حالی که گفته می‌شود ایران در بین بسیاری از کشورهای دنیا درصد کمی از جمعیت خود را علیه ویروس کرونا واکسینه کرده است، خبرهایی از واردات 100 هزار دوز واکسن کوبایی منتشر شده که قرار است در فاز مطالعات انسانی روی شماری از ایرانیان آزمایش و در صورت موفقیت، تولید مشترک آن با کشور کوبا آغاز شود. در همین باره کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو روز پنجشنبه در توییتر نوشت: «محموله ۱۰۰ هزار دوزی واکسن سوبرانا-۲ برای انجام فاز سه مطالعه بالینی مولتی سنتریک مشترک انستیتو پاستور ایران و موسسه FinlayInstituto کوبا ساعت ۶ بعدازظهر به وقت کاراکاس، از مسیر ونزوئلا به مقصد تهران بارگیری و ارسال شد و تا ساعاتی دیگر به تهران می‌رسد».

سوبرانا-۲ واکسنی است که به‌عنوان واکسن مشترک ایران و کوبا از آن یاد شده و مراحل تولید آن در انستیتو پاستور ایران و مؤسسه واکسن‌سازی فینلای کوبا دنبال می‌شود.

پیش‌تر قرار بود این واکسن در اسفندماه فاز سوم آزمایش انسانی خود را در ایران آغاز کند، اما به گفته مصطفی قانعی، رئیس کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا، در ۱۹ اسفندماه، «با توجه به شرایط»، احتمالا کارآزمایی مرحله سوم این واکسن به بعد از تعطیلات فروردین موکول می‌شود.

به گزارش وب‌سایت وزارت بهداشت و درمان، به نقل از جهانپور، فاز اول و دوم کارآزمایی بالینی (آزمایش انسانی) این واکسن «تحت نظارت و اشراف انستیتو پاستور ایران» در هاوانا با موفقیت انجام شده است و فاز ۳ مطالعه بالینی نیز هم‌زمان در دو کشور انجام و در صورت تایید نتایج نهایی، تولید انبوه آن در دو کشور آغاز خواهد شد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: این واکسن با فناوری ساب یونیت پروتئین، بازتولید نوترکیب بخشی از RBD اسپایک (آنتی ژن S) ویروس کووید۱۹ کنژوگه با توکسویید کزاز به همراه اجوانت است و در دو دوز با فاصله ۲۸ روز استفاده خواهد شد.

جهانپور همچنین در توییتی از ارسال این واکسن به ۴۸ مرکز در هاوانا و ۵ مرکز در ایران برای تزریق به ۱۰۰هزار داوطلب در دو کشور برای مرحله سوم کارآزمایی بالینی خبر داد.

براساس اعلام سازمان غذا و دارو، علاوه‌بر این مجموعه ۱۰۰ هزار دوزی از واکسن کرونا، تاکنون ۶۹۵ هزار دوز واکسن کرونا شامل ۳۲۰ دوز واکسن اسپوتنیک وی روسیه، ۲۵۰ هزار دوز واکسن سینوفارم اهدایی چین و ۱۲۵ هزار دوز واکسن کواکسین شرکت باهارات بیوتک هند وارد کشور شده است.

تاکنون فقط از واکسن‌های اسپوتنیک‌وی روسیه برای واکسیناسیون در کشور استفاده شده است. سازمان غذا و دارو روز چهارشنبه مجوز مصرف اضطراری را برای واکسن سینوفارم چین صادر کرد.

کندی واکسیناسیون در ایران

ایران از روزهای ابتدایی شیوع کووید ۱۹ به دنبال تولید داخلی واکسن کرونا بوده و اخبار امیدبخشی نیز در این زمینه منتشر شده است. ستاد اجرایی امام در شرکت‌های دارویی زیرمجموعه گروه برکت در زمینه تولید واکسن ایرانی کرونا گام‌های مثبتی برداشته و انستیتو پاستور ایران نیز به همراه شریک کوبایی مراحل تولید واکسن را به پیش برده است اما این اقدامات هنوز به تولید انبوه واکسن منتهی نشده است.

حتی ایران تاکنون سهمیه واکسن خود را از کواکس – سبد واکسن سازمان جهانی بهداشت – نیز دریافت نکرده است و تنها واکسن روسی و به تازگی چینی، آن هم در تعداد محدود تامین شده است.

با وجود همه این فعالیت‌ها بسیاری از مردم از کُندی پیشرفت تزریق واکسن کرونا در کشور ناراضی هستند و آمارهای جهانی هم نشان می‌دهد ایران در قعر جدول رده‌بندی از نظر جمعیت واکسینه قرار گرفته است و حتی بنگلادش هم در این رده بندی از ایران جایگاه بالاتری دارد. براساس نموداری که معاونت بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران منتشر کرده است جایگاه ایران در این رده‌بندی حتی از کشور بسیار فقیر بنگلادش نیز پائین‌تر است! بر‌اساس این نمودار رژیم صهیونیستی، امارات و انگلیس بالاترین رتبه و ایران پایین‌ترین رتبه را در واکسیناسیون دارند.