کمتر از یک ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده است. این در حالی است که در این دوره علاوه بر تمهیدات وزارت کشور برای برگزاری انتخابات، وزارت بهداشت نیز که به نظر می‌رسد تازه از موج شدید چهارم فارغ شده، باید مراقب پیک پنجم کرونا باشد. در همین باره دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا درباره پروتکل‌های چگونگی برگزاری انتخابات و تبلیغات نامزدها در شرایط کرونا تصمیماتی اتخاذ کرد.

سخنگوی ستاد مقابله با کرونا در حاشیه جلسه این ستاد، درباره تصمیمات اتخاذ شده برای انتخابات پیش‌رو گفت: هرگونه تجمع در فضای بسته برای نامزدها ممنوع است. این اماکن از قبیل سالن اجتماعات، مساجد، سالن ورزشی، سالن پذیزایی و... بجز موارد خاص در صدا و سیما که به شکل نشست خبری و با جمعیت محدود برگزار می‌شود. اما در فضای باز این امکان وجود دارد که نامزدهای انتخاباتی با رعایت پروتکل‌ها و فاصله‌گذاری فیزیکی بتوانند سخنرانی کنند. این مراکز همچون استادیوم‌های روباز، فضای باز مدارس و سایر سازمان‌هایی که چنین محیطی دارند، است.

علیرضا رئیسی افزود: در ۸ متر مربع در فضای باز یک نفر حضور داشته باشد. استادیوم‌های ورزشی بزرگ می‌توانند با ۳۰ درصد ظرفیت در فضای باز فعال باشند. مسئولین باید به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که درب ورود ‌و خروج مجزا باشد تا سبب تجمع نشود و کلیه شیوه‌نامه‌های بهداشتی باید رعایت شود. وزارت ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌هایی که دارای ظرفیت با محیط باز هستند در مراکز استانی و شهری باید با نامزدها همکاری کنند تا مراکز را در اختیارشان قرار دهند.

رئیسی ادامه داد: وزارت کشور و استانداران موظف شدند در هر استان مکان مناسب مطابق با شرایط وزارت بهداشت در اختیار نامزدها قرار دهند. هرگونه تجمع در فضای سربسته ممنوع است. البته برای ستادهای انتخاباتی با توجه به رنگب‌ندی شهرستان‌ها در مناطق قرمز ۱۵ نفر، نارنجی ۲۰ نفر و زرد ۳۰ نفر می‌توانند در فضای بسته با رعایت پروتکل‌ها حضور داشته باشند. هرگونه مراسم استقبال و راه‌اندازی کارناوال تبلیغاتی ممنوع است.

وی افزود: از طرفی صدا و سیما نقش مهمی بر عهده دارد و برای کاهش تجمعات میزان برنامه‌های خود را افزایش داده است. تقریبا زمان نسبت به دوره قبل ۲ برابر شده است و این بسیار کمک کننده است. برای کاهش تجمعات وزارت ارتباطات موظف است ترتیبی اتخاذ کند تا اختلال اینترنتی به حداقل برسد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت ادامه داد: در زمان رای گیری تعداد صندوق‌ها افزایش یافته و تمهیدی اندیشیده شده که فاصله‌گذاری برای افرادی که می‌خواهند رای دهند رعایت شود و صف با فاصله باشد و خط کشی منظمی وجود داشته باشد و بیشتر در فضای باز حضور داشته باشند، درست است که صندوق‌ها ممکن است در فضای بسته باشد اما به گونه‌ای تنظیم کنند که تعداد افرادی که وارد فضای سربسته می‌شوند حداقلی باشد. امیدواریم با حداکثر تلاش انتخابات پرشور با سلامتی و مشارکت بالا داشته باشیم.

۸ شهر در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند

این در حالی است که به نظر می‌رسد با ورود ویروس هندی و آفریقایی به کشور، موج پنجم کرونا نیز قریب‌الوقوع است. دیروز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: تعداد مناطق با وضعیت قرمز کرونا در کشور به هشت شهر افزایش یافت.

بر اساس این اعلام ۲۳۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۰۷ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند و هیچ شهری در وضعیت آبی نیست.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، شهرستان‌های عسلویه و کنگان (استان بوشهر)، چابهار (سیستان و بلوچستان)، بندرعباس، پارسیان، جاسک، رودان و میناب (هرمزگان) در وضعیت قرمز قرار گرفتند.

بر این اساس، در بعضی مناطق جنوبی کشور، جهش‌های مربوط به کرونای آفریقای جنوبی و هند گزارش شده ‌است. بنابراین می‌بایست افزایش تعداد بستری در این شهرها را بسیار جدی گرفت.

واکسیناسیون۶۰ درصد افراد بالای ۷۵ سال

اما در این میان آنچه بسیاری را برای کم شدن خطر موج پنجم امیدوار می‌کند سرعت گرفتن واکسیناسیون است. دیروز فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران: تاکنون واکسیناسیون بیش از ۶۰ درصد افراد بالای ۷۵ سال انجام شده است.

علیرضا زالی افزود: تاکنون بالغ بر ۶۲۰ مرکز تجمیع واکسیناسیون در کشور تاسیس شده و بالغ بر ۶۰ مورد ان را در استان تهران اتفاق افتاده است.

فرمانده ستاد مقابله با کرونا کلان شهر تهران درباره اخرین وضعیت استان تهران گفت: از نظر رنگ‌بندی نارنجی است و از نظر تعداد بیماران موجود ۵ هزار و ۵۰۰ بیمار بستری در ۱۰۵ بیمارستان داریم.۱۶۰۰ یبمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

وی افزود: بالغ بر ۸۵۰ بیمار جدید مراجعه کردند که بستری شدند از این تعداد ۱۴۸ تا در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شدند. تعداد مراجعین سرپایی ما هم رو به کاهش است البته تهران با ملایمت بیشتری دارد روند نزولی را طی می‌کند. اواسط این هفته به حد قابل توجهی از نزول کرونا می‌رسیم.