ویروس کرونا دوباره جان گرفته است و بسیاری از شهرهای کشور دوباره قرمز شده‌اند. این درحالی است که آمار مبتلایان به کووید-19 در حال رکورد شکستن است. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید کرونا در کشور شناسایی شدند. سیماسادات لاری گفته است که در این بازه زمانی 174 نفر از هم‌وطنان جان خود را ازدست‌داده‌اند و حالا تعداد جان‌باختگان به ۶۳ هزار و ۵۰۶ نفر رسیده است.

103 بیمارستان تهران درگیر بیماران کرونایی

با آغاز پیک چهارم کرونا بیمارستان‌هایی که خالی‌شده بودند با حجم بالایی از بیماران مواجه شده‌اند. نادر توکلی، معاون درمان ستاد کرونای استان تهران گفته است که در حال حاضر ۱۰۳ بیمارستان در استان تهران درگیر کرونا هستند و ناچاریم با لغو خدمات درمانی الکتیو در مراکز درمانی اصلی، ظرفیت بیشتری برای رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص دهیم.

توکلی تصریح کرد: مردم باید به شرایط بد این روزها واقف باشند، میزان ابتلا به بیماری به‌شدت بالا است و تنها عامل خوش‌بینانه این روزها این است که مرگ‌ومیر ما در کل به‌شدت بالا نیست که این هم ناشی از ۳ علت است، اول اینکه بیماران زودتر به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و دوم اینکه مراقبت‌های بیمارستانی تقویت‌شده است و دلیل سوم هم به میانگین سنی مبتلایان بازمی‌گردد که با کاهش سن ابتلا میزان مرگ‌ومیر هم کاهش می‌یابد.

او با اشاره به نزدیکی به ماه مبارک رمضان، تأکید کرد: اگر شرایط همچنان قرمز بماند قاعدتاً برای برگزاری مراسم این ماه باید تصمیمات جدیدی اتخاذ شود ولی ما هنوز پیشنهاد خاصی ارائه نکرده‌ایم.

توکلی با اشاره به اخبار منتشرشده پیرامون پیشنهاد قرنطینه ۱۰ روزه تهران، اظهار کرد: منظور ما قرنطینه یا لاک داون کامل نبود، بیشتر بحث‌هایی همچون لغو طرح ترافیک، اعمال محدودیت بر مراکز خرید و فروشگاهی، ورزشگاه‌ها، حضور یک‌سوم کارکنان ادارات و... بود. درهرحال پروتکل‌های مصوب که برای وضعیت قرمز در نظر گرفته‌شده است باید اجرایی شود.

تهران باید تعطیل شود

حسن ابوالقاسمی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله هم اظهار کرد: مراجعه بیماران کرونایی در بیمارستان بقیه‌الله به ۳۰۰ نفر در روز رسیده و از این تعداد ۱۰ تا ۱۲ درصد بستری می‌شوند، بنابراین متناسب با افزایش بستری‌ها بخش‌های عادی را به بخش کرونا تبدیل می‌کنیم.

او بابیان اینکه میزان سرایت بیماری در موج چهارم بسیار شدیدتر است، افزود: برای کنترل این موج انتظار می‌رفت، تهران تعطیل شود اما این تصمیم هنوز گرفته نشده است.

ابوالقاسمی تأکید کرد: در این شرایط باید تصمیم بگیریم که چه کسانی در اولویت بستری قرار دارند و در این مورد به یک‌رویه مشترک برسیم.

تخت‌های «آی‌سی‌یو»پر شده‌اند

مسعود مردانی، عضو کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز دیروز خبر از پر شدن تخت‌های «آی‌سی‌یو» در بیمارستان‌ها داد.

او گفت: گرچه نوع ویروس کرونا برای همه بیماران مبتلا تست نمی‌شود اما به‌احتمال بسیار زیاد نوع ویروس جهش‌یافته انگلیسی است که در کل کشور تاخت‌وتاز می‌کند و باعث این وضعیت شده است.

لغو فوری تورهای ترکیه

در این مدت یکی از جنجالی‌ترین خبرها رفت‌وآمد و سفر به ترکیه بود. کشوری که ازنظر شیوع کرونا شرایط خوبی ندارد. در همین راستا معاون هماهنگی وزارت کشور از ابلاغ تصمیم ستاد ملی مدیریت کرونا، مبنی بر لغو فوری تور ترکیه به کلیه شرکت‌های گردشگری خبر داد.

بر همین اساس مقرر شد وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، لغو تور ترکیه را فوراً به کلیه شرکت‌های گردشگری ابلاغ کند. همچنین مقرر شد، جمعیت هلال‌احمر نسبت به ارتقای مراقبت‌های بهداشتی در مرزهای زمینی و هوایی با ترکیه و تشدید کنترل دقیق مسافران ورودی از کشور ترکیه در مرزهای زمینی و هوایی اقدام عاجل کند.