ریحانه جولایی

همیشه نوروز یکی از بهترین زمان‌ها برای سفر و گشت‌وگذار به‌حساب می‌آید. هوای خوب، آغاز سال جدید و تعطیلات باعث شده است تا بیشتر خانواده‌های ایرانی برای تعطیلات نوروز برنامه‌های متنوعی تدارک ببینند. امسال دومین نوروزی است که حال و هوای کرونایی دارد، دراین‌بین شاهد افزایش مبتلایان به کرونا و شیوع کرونای انگلیسی در کشور هستیم، تعداد مبتلایان شناسایی‌شده کرونا  در روز‌های گذشته روند افزایشی داشته و از طرفی کرونای انگلیسی تاکنون بیش از ۱۸ استان را درگیر کرده است. این افزایش موارد ابتلا به کرونای انگلیسی و سرعت‌بالای انتشار زنگ خطر، افزایش موارد بستری و پیک چهارم کرونا را از ابتدای نوروز به صدا درآورده است. به‌طورقطع با شیوع کرونای انگلیسی شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و احتمال پر شدن ناگهانی تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.

کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت و درمان بارها و بارها اعلام کرده‌اند که رابطه مستقیمی میان عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و افزایش موارد ابتلا، بستری و مرگ‌ومیر ناشی از کرونا وجود دارد. حالا که میزان رعایت‌ها کاهش‌یافته و دوباره خیابان و بازار شلوغ و رفت‌وآمدها از سر گرفته‌شده است، نمودار موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور، روندی صعودی داشته و در هفته گذشته، شاهد افزایش نسبی در میانگین بروز موارد مثبت بستری و افزایش در میانگین بروز موارد مرگ‌ومیر ناشی از بیماری نسبت به هفته ماقبل آن بوده‌ایم. همچنین در حال حاضر ۱۱ شهرستان کشور همگی از استان خوزستان شامل شهرستان‌های آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، خرمشهر، دزفول، دشت آزادگان، رامهرمز، شادگان، شوشتر، کارون و هویزه در وضعیت قرمز بیماری قرار دارند.

هرچند که نوروز امسال سفر به شهرهای آبی و زرد آزاد شده اما مسئولان همچنان از مردم خواهش می‌کنند به سفر نروند و مثل گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

در این میان اما تناقض‌هایی وجود دارد. مسئولان وزارت بهداشت مدتی است که از مردم درخواست می‌کنند که به سفر نروند تا جایی که کار به خواهش و التماس کشیده شده است؛ از آن‌طرف گفته‌شده است که مسافرت با وسایل نقلیه عمومی اشکالی ندارد و خانواده‌ها می‌توانند با قطار و اتوبوس و هواپیما سفر کنند.

سفر نکنید تا چند خوزستان نداشته باشیم

سعید نمکی، وزیر بهداشت از همان زمان که تکلیف سفرهای نوروزی مشخص شد بارها اعلام کرد که هم‌وطنان به سفر نروند. حالا دیروز دوباره از مردم درخواست کرده است که به سفرهای نوروزی نروند حتی اگر دروازه‌های شهرها باز باشد.

او با توجه به شیوع ویروس کرونای انگلیسی گفت که ما التماس کردیم که سفر نباشد. وزیر بهداشت باید خواهش کند، تمنا کند، دست ببوسد و پا ببوسد تا بلکه بتواند یک‌قدم بردارد. انتظارمان این است که به برخی عرایضی که وزیر بهداشت به‌عنوان دلسوزی و آینده‌نگری بیماری می‌گوید، توجه بیشتری معطوف شود.

وزیر بهداشت همچنین بیان کرد: تصمیم گرفتیم که برای اجرای طرح و تشدید بیماریابی اقدام کنیم و درعین‌حال مردم هم جابه‌جا نشوند. باید توجه کرد که وقتی جمعیت مواج و شناور است و ممکن است هرلحظه آمارهایمان از نقطه‌ای به نقطه دیگر دگرگون شود، اجرای طرح بسیار کار سختی است، اما جمعیت ساکن و غیر شناور مدیریت را برای ما ساده‌تر می‌کند. به همین دلیل تنها راه ما این است که باز هم التماس و خواهش کنیم که سفر نروید و در خانه و محل خودتان بمانید. زیرا اگر بروید ضرر می‌کنید و خدا نکند که درآن‌واحد چند خوزستان خلق کنیم. اگر خدایی نکرده چند خوزستان دیگر شکل گرفت، آن زمان دیگر نمی‌توانم بر روی تاب‌آوری نظام سلامت قسم بخورم. او در بخش دیگری از صحبت‌هایش اعلام کرد که با توجه به التماس‌هایی که کرده مبنی بر اینکه پروازها از مناطق آلوده به غیرآلوده لغو شود این کار صورت نگرفته و همچنان از شهرهای آلوده‌ای چون خوزستان پرواز به تهران و سایر شهرهای کشور ادامه دارد.

دل‌خوش به تست‌های سریع نباشید

خبرهای دیگری هم در مورد این پروازها منتشر شده است. گفته می‌شود مسافران از استان‌های قرمز به‌راحتی می‌توانند به سایر استان‌ها بروند. از سوی دیگر برخی مقامات می‌گویند در فرودگاه از مسافران تست کرونا گرفته می‌شود. بااین‌حال رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مقابله با کرونا گفته: تست‌های سریع، منفی کاذب زیادی دارند و متأسفانه مسافران از استان‌های آلوده ازجمله خوزستان با همین تست‌ها درحالی‌که ناقل ویروس کرونا هستند، قرنطینه را می‌شکنند و بیماری را گسترش می‌دهند.

به گفته حمید سوری به‌طورکلی تست‌های «پی سی آر» دقیق‌تر هستند، اما گسترش آن‌ها نیازمند امکانات آزمایشگاهی است و امکان گسترش و افزایش زیاد تعداد این آزمایش‌ها نیست، البته تست‌های سریع ژنتیکی نیز وجود دارد که تعداد آن‌ها زیاد نیست.

مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست: در وسایل حمل‌ونقل عمومی افراد مختلف با میزان رعایت‌ متفاوت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم می‌نشینند و احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد، من تصور می‌کنم بهتر است مسئولین انجام سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند

جریمه و قرنطینه مسافران با تست مثبت

از سوی دیگر سفر به شهرهای قرمز و نارنجی ممنوع شده است. حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور و رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با اعلام این خبر گفت: اصل بر نرفتن سفر و پرهیز هرگونه جابجایی بین‌شهری است. سفر به شهرها و از شهرهای با وضعیت قرمز و نارنجی کرونایی ممنوع است و از ۲۵ اسفندماه که رنگ‌بندی شهرها اعلام می‌شود، تا ۱۵ فروردین‌ماه به همان منوال خواهد بود.

به گفته او چنانچه در طول تعطیلات وضعیت شهری تغییر کند و قرمز یا نارنجی شود، مسافرین سه روز مهلت ‌دارند که از آن شهر خارج شوند و مسافری هم نمی‌تواند وارد آن شهر بشود. افرادی که تست آن‌ها مثبت باشد و قرنطینه را رعایت نکنند و سفر بروند، ضمن جلوگیری در مسیر و برگرداندن مبلغی جریمه خواهند شد و باید به مراکز قرنطینه بروند.

وسایل نقلیه عمومی یا بمب کرونا؟

اما یکی از سوالاتی که برای بسیاری از ما ایجاد شده این است که چرا مردم می‌توانند با وسایل نقلیه عمومی یا تورهای مسافرتی که به تعبیر برخی بمب ویروس کرونا است سفر کنند، اما با ماشین‌های شخصی که تقریباً ایزوله هستند و تعداد محدودی را که عمدتاً خانواده هستند جابه‌جا می‌کنند ممنوع اعلام‌شده است.  نظر مسعود یونسیان، اپیدمیولوژیست هم این است که بهتر می‌شود اگر سفر با وسایل نقلیه شخصی مجاز شود. او ضمن هشدار نسبت به انتقال آلودگی به شهرهای زرد و آبی به دنبال مجاز شمردن سفر به این شهرها، درعین‌حال نسبت به آزاد بودن سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی نیز هشدار داد و گفت: در وسایل حمل‌ونقل عمومی افراد مختلف با میزان رعایت‌ متفاوت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم می‌نشینند و احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد و به همین دلیل شاید بهتر باشد مسئولین انجام سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند.

یونسیان تأکید کرد: یکی از نکات مهم انجام سفر با وسایل نقلیه عمومی است که آزاد است و هر فردی می‌تواند با اتوبوس به هرجایی برود اما سفر با وسیله نقلیه شخصی که احتمال انتقال بیماری در آن کمتر است به برخی شهرها غیرمجاز است. در وسایل حمل‌ونقل عمومی افراد مختلف با میزان رعایت‌ متفاوت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم می‌نشینند و احتمال انتقال بیماری افزایش می‌یابد، من تصور می‌کنم بهتر است مسئولین انجام سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند.

او در ادامه خاطرنشان کرد: من فکر می‌کنم اتفاقاً شهرهایی که آلودگی کمتری دارند مانند شهرهای زرد و آبی بیشتر در معرض خطر هستند. اگر فردی بیمار باشد و به یک شهر قرمز سفر کند چیزی از نگرانی به آنجا اضافه نمی‌کند؛ زیرا آن شهر خودش قرمز است اما سفر به شهرهایی با بار کمتر بیماری نگران‌کننده است.

تست‌های سریع، منفی کاذب زیادی دارند و مسافران از استان‌های آلوده ازجمله خوزستان با همین تست‌ها درحالی‌که ناقل ویروس کرونا هستند، قرنطینه را می‌شکنند و بیماری را گسترش می‌دهند

او افزود: هنوز سیستمی وجود ندارد که همه افراد از نظر بیماری تست شوند و از طرفی عده‌ای هم ناقل بی‌علامت هستند. اگر اعلام می‌شد مجوز سفر به شهرهایی با بیماری کمتر تست منفی pcr است آن‌وقت خیالمان راحت‌تر است؛ هرچند که برخی موارد آلودگی هم بی‌علامت‌اند. تنها شاید مسافرت از شهر با بار بیماری کمتر (آبی) به شهر پاک دیگر (آبی) نگرانی کمتری داشته باشد.

احتمال آغاز موج جدید در نوروز

آغاز موج جدید کرونا در کشور اما دور از ذهن نیست. بر همین اساس هم مسئولان وزارت بهداشت موج چهارم کرونا در تعطیلات نوروز را پیش‌بینی کرده و کادر درمان به‌صورت آماده‌باش درآمده‌اند. به گفته مریم حضرتی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌طلبد که با برنامه‌ریزی مناسب خیز جدید کرونا را مدیریت کنیم.

او با تأکید بر تنظیم برنامه‌های نوروز ۹۹ دربسته‌های مختلف اظهار کرد: در شهرهای آبی و زرد شاید نیاز به آماده‌باش پرستاران نباشد اما در شهرهای قرمز و نارنجی با نظر دانشگاه برنامه آنکالی برای پرستاران در نظر گرفته شود تا در صورت بروز خیز جدید کرونا با مشکل مواجه نشویم.

حضرتی به اعزام پرستاران ویژه در پیک سوم کرونا در خوزستان اشاره کرد و گفت: اگر درگیر موج چهارم بشویم شاید این امکان وجود نداشته باشد که نیرویی به مناطق بحرانی اعزام شود. لذا مدیران محترم در مناطق آمایشی با هم هماهنگ باشند تا در صورت لزوم هر منطقه آمایشی مشکل منطقه خود را مدیریت و مرتفع سازد.

بااین‌حال نوروز امسال سفرها پابرجاست و مردم می‌توانند به شهرهای کشور سفر کنند. با توجه به شرایط کشور و پخش شدن ویروس کرونای انگلیسی خوب است امسال هم در خانه‌ها بمانیم. اما بهتر این بود که مسئولان راهکاری برای ممنوعیت هرگونه سفر ارائه دهند تا چرخش ویروس کرونا در کشور مدیریت شود و با پیک‌های جدید روبه‌رو نشویم. به‌هرروی در سفر پروتکل‌های بهداشتی آن‌طور که باید رعایت نمی‌شود و باید منتظر ماند و دید بعد از تعطیلات نوروز وضعیت شیوع بیماری

چگونه خواهد بود.