در حالی که در روزهای اخیر خبر شروع فاز انسانی آزمایش واکسن ایرانی کرونا، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها پیدا کرد، خیلی زود خبر دیگری جای آن را گرفت. سخنگوی سازمان غذا و دارو از جزئیات همکاری ایران و کوبا در تولید واکسن کووید-۱۹ خبر داد.

پیشتر وزیر بهداشت اعلام کرده بود که برای تامین واکسن کرونا چهار مسیر مختلف دنبال می‌شود که شامل خرید مستقیم از یک کشور خارجی تولیدکننده واکسن تایید شده، خرید از سبد کوواکس سازمان بهداشت جهانی، تولید مشترک با یک شرکت خارجی و تولید واکسن کرونا در داخل است. این در حالی بود که هیچ یک از مقامات در ایران نامی از کشورهایی که قرار به همکاری و خرید از آنها بود به میان نیاورند تا اینکه رئیس جمعیت هلال احمر از خرید یک میلیون واکسن از چین و سخنگوی سازمان غذا و دارو از همکاری با کوبا برای تولید واکسن خبر داد.

تجمع مخالفان واکسن خارجی کرونا

در حالی که برخی منابع از تلاش ایران برای خرید واکسن از منابع معتبر تولیدکننده جهانی مثل شرکت فایزر با واسطه کوواکس خبر می‌دهند، برخی در ایران در اعتراض به اقدام دولت برای خرید واکسن خارجی کرونا مقابل وزارت بهداشت تجمع کردند. روی پلاکارد یکی از معترضین نوشته بود: «نه به واکسن داخلی، نه به واکسن خارجی! ما خودمان واکسن امام‌ کاظم داریم!».

دیروز همچنین سردار محمدرضا نقدی، معاون هماهنگ کننده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه صاحبان شرکت‌های تولیدکننده واکسن کرونا کسانی هستند که معتقدند جمعیت مردم دنیا زیاد است و باید ۲۰ درصد از جمعیت دنیا کاسته شود، اظهار کرد: «براساس اسنادی که وجود دارد این موسسات خود ویروس را دست‌کاری و آلوده کرده‌اند؛ در شرایط چگونه می‌توان به آنها اعتماد کرد؟ من اعتماد نمی‌کنم».

او به ایسنا گفت: «من گفتم که نمی‌توانم جای مسئولان بهداشت و درمان کشور بنشینم و راجع به آنها قضاوت کنم؛ تصمیم با مسئولان بهداشت و درمان است و اگر من بخواهم خطاب به همه مردم حرفی بزنم به دخالت در کار وزارت بهداشت و درمان متهم می‌شوم، اما حوزه مسئولیت من پاسدارانی است که با من کار می‌کنند و مسئول اداره امور آنها هستم و می‌توانم به آنها توصیه‌هایی داشته باشم و در این خصوص نیز کسی نمی‌تواند به من بگوید که دخالتی در کارش کردم».

هنوز واکسن خارجی نخریدیم

دیروز  خبرگزاری اندیپندنت فارسی از خرید واکسن خارجی در کره جنوبی در روزهای اخیر از سوی ایران خبر داد،. موضوعی  که علیرضا وهاب‌زاده، مشاور وزیر بهداشت در توییتر خود آن را تکذیب و اعلام کرد: «ما همچنان در نوبت خرید واکسن هستیم تا پیش از تولید انبوه واکسن داخلی بتوانیم گروه‌های در معرض خطر و کادر درمان را واکسینه کنیم. تا این لحظه واکسنی به ایران تحویل داده نشده و قطعا لیست کشورهایی که واکسن تحویل گرفته‌اند مشخص است».

در این باره کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو  نیز گفت: «برای خرید واکسن کرونا از سبد کوواکس نیز اقدامات لازم انجام شده، البته مشکلاتی برای انتقال پول وجود داشت که برطرف شد و از مسیر سازمان بهداشت جهانی در زمان مقرر و پس از شروع توزیع آن، واکسن کرونا وارد کشور می‌شود».

جزئیات همکاری با کوبا

در حالی که دیروز سیما سادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از فوت ۱۱۴ ‌بیمار دیگر از مبتلایان قطعی در ۲۴ اخیر خبر داد و شمار جانباختگان این بیماری در کشور را ۵۵ هزار و ۳۳۷ ‌نفر اعلام کرد، کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «برای تولید مشترک واکسن کرونا با یک کشور خارجی اقداماتی از قبل انجام شده بود. شرط ایران برای انجام کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در داخل کشور، تولید مشترک واکسن و انتقال فناوری تولید واکسن به ایران بود، به هر حال برخی شرکت‌های خارجی در این زمینه مذاکراتی با ایران داشتند ولی در زمان حاضر فقط یکی از موسسات قدیمی و شناخته شده کوبا در حوزه واکسن‌سازی که از سال‌های قبل با انستیتو پاستور ایران در زمینه تولید واکسن همکاری داشته است و بر اساس همان پلتفورم و زمینه همکاری و با همان فناوری موضوع تولید واکسن کرونا را هم هر دو موسسه دنبال کرده‌اند».

جهانپور افزود: «فاز یک کارآزمایی بالینی انسانی واکسن کرونا در کشور کوبا با موفقیت انجام شده است، فاز دوم مطالعه بالینی انسانی آن نیز هم اکنون با نظارت انستیتو پاستور ایران در کشور کوبا در حال انجام است و به شرط موفقیت فاز دو، فاز سه مطالعه انسانی آن همان طور که رئیس انستیتو پاستور ایران اعلام کرده در ماه‌های پایانی امسال در ایران انجام خواهد شد».

سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت: «فناوری تولید واکسن مشترک ایران و کوبا، فناوری ساب یونیت است که طی آن بخشی از پروتئین ویروس تولید می‌شود و قرار است طی این همکاری مشترک این فناوری به ایران منتقل شود».