سفر ممنوع! این چکیده‌ای از صحبت‌های وزیر بهداشت در تعطیلات پیش رو است.

روز گذشته آمار فوتی‌های کرونا در کشور به 279 تن رسید. همزمان سعید نمکی، از اعلام محدودیت تردد در 5 کلان‌شهر کشور خبر داد و گفت: رئیس‌جمهور اجازه اعمال محدودیت در پنج کلان‌شهر تهران، اصفهان، ارومیه، کرج و مشهد را داده و در روزهای تعطیل پیش رو محدودیت‌ها اجرا می‌شوند.

او یادآور شد: استراتژی‌هایی تنظیم کردیم که علاوه بر اعمال محدودیت‌های جدید در قسمت‌های پرخطر، برنامه‌های سنگین‌تری مثل بیماریابی و انجام تست‌های تشخیصی را صورت دهیم. همکاری‌های جدیدی هم با سازمان بسیج و سازمان‌های مردم‌نهاد را  شروع کرده‌ایم.

نمکی همچنین اظهار کرد: با توجه به فصل سرما برنامه‌های جدیدی را برای مبارزه با کرونا تدوین کردیم که یکی از اضلاع آن سخت‌گیری‌های بیشتر است.

از سوی دیگر هم‌زمان با اعلام محدودیت‌های رفت‌وآمد در کلان‌شهرها، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اعلام کرد که هرگونه سفر از مبدأ و مقصد مشهد ممنوع است. به گفته محمدحسین بحرینی طوسی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام هرگونه سفر در روز‌های پایانی ماه صفر از مقصد و مبدأ مشهد مقدس ممنوع است.

پلاک خودروها در ورودی شهرها کنترل می‌شوند

دیروز جزئیات منع رفت‌وآمد در پنج شهر ایران نیز رسانه‌ای شد. بر این اساس علیرضا وهاب‌زاده، مشاور مطبوعاتی وزیر بهداشت در توییترش نوشت که این محدودیت‌ها شامل وسایل نقلیه می‌شود و برای افراد قرنطینه صورت نخواهد گرفت.

در ادامه گفته می‌شود تنها خودروهای سواری با پلاک هر شهر اجازه ورود به همان شهر را دارند و این خودروها مجاز به خروج از شهر نیستند. همچنین خودروها با پلاک شهر دیگر که قصد ورود داشته باشد، تنها با ارائه کارت ملی و احراز سکونت می‌توانند وارد شوند و قوانین قرنطینه در داخل شهر انجام نخواهد شد.

محدودیت‌ها تا ظهر یکشنبه ادامه دارد

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز درباره جزئیات اعمال محدودیت‌‌های ترافیکی در 5 شهر کشور اظهار کرد: نیمی از جمعیت پروتکل‌‌های بهداشتی را رعایت کردند و نزدیک به نیمی دیگر، مسئولیت‌پذیری لازم را ندارند و با ترددهای غیرضروری و سفرها و عدم رعایت پروتکل‌‌های بهداشتی به شیوع بیماری کووید19 در کشور  دامن می‌‌زنند.

کیانوش جهانپور ادامه داد: با توجه به افزایش موارد ابتلا به بیماری کرونا در هفته‌‌های اخیر و افزایش موارد مرگ‌ومیر ناشی از آن، وزارت بهداشت از ستاد ملی مقابله با کرونا درخواست اعمال محدودیت در تردد از مبدأ و به‌مقصد شهرهایی را داشت که بیماری کرونا در آن‌‌ها شیوع بیشتری دارد که با موافقت و ابلاغ ستاد کرونا، از پنج‌شنبه شب شاهد منع ورود به 5 شهر و منع خروج از آن‌‌ها خواهیم بود.

وی تصریح کرد: ممنوعیت سفر با مبدأ یا مقصد شهرهای تهران، کرج، ارومیه، اصفهان و مشهد در دستور کار است و از ساعت 24، ممنوعیت سفر باید به این شهرها یا سفر از این شهرها به بیرون اعمال شود؛ این محدودیت فعلاً تا ظهر روز یکشنبه ادامه خواهد داشت.

جهانپور ادامه داد: درخواست وزارت بهداشت فعلاً اعمال محدودیت در این شهرها بوده است و بسته به شرایط کشور ممکن است پیشنهادها و درخواست‌‌های بعدی، شامل شهرهای دیگر نیز بشود. این درخواست بر اساس ارزیابی ریسک در شهرها و استان‌‌های مختلف کشور است.

تهران قرنطینه نمی‌شود

اما این تصمیم به معنای قرنطینه است؟ رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص این پیشنهاد سعید نمکی به میزان گفت: براساس این پیشنهاد و در صورت موافقت ستاد ملی مقابله با کرونا سفر از مبدا و مقصد این شهرها از ساعات پایانی چهارشنبه تا ظهر روز یکشنبه متوقف خواهد شد.

جهانپور با بیان اینکه مسئولیت اجرای این تصمیم با کمیته امنیتی اجتماعی ستاد مقابله با کروناست، افزود:  اجرای این پیشنهاد به کاهش شیوع کرونا و قطع زنجیره این ویروس کمک شایانی خواهد کرد.

وی در خصوص مطالبی که در خصوص قرنطینه این شهرها مطرح می‌شود نیز، عنوان کرد: به هیچ عنوان سفرهای درون شهری در این پیشنهاد مطرح نبوده و نیست و  بحث اصلی سفرهای برون شهری است.

وی تصریح کرد: مسافرت‌‌های درون‌شهری مشمول این محدودیت‌‌ها نیست به‌هرحال توصیه به کاهش مراودات و ترددهای درون‌شهری به‌قوت قبلی خود باقی است؛ ولی اعمال محدودیت‌‌های قانونی، مربوط به سفرهای بین‌شهری است.

آمار واقعی فوت‌شدگان کرونا تا دو برابر آمار رسمی است

معاون وزیر بهداشت ایران گفته است آمار واقعی فوت‌شدگان کرونا بین یک و نیم تا دو برابر آماری است که ما رسماً اعلام می‌کنیم.

ایرج حریرچی بیان کرد: رقمی که ما اعلام می‌کنیم طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی تنها بیمارانی هستند که تست پی‌سی‌آر آن‌ها مثبت بوده است. خیلی‌ها را ما به‌عنوان بیمار کرونایی در بیمارستان درمان می‌کنیم ولی چون تست پی‌سی‌آر آن‌ها منفی بوده مثل سایر کشورها جزو مرگ کرونایی حساب نمی‌شود اما ما می‌دانیم این کرونایی بوده است. حریرچی گفته بسته به هر استان باید رقم رسمی را بین یک و نیم تا دو برابر کرد تا به رقم واقعی فوت‌شدگان برسیم.