سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا دیروز پس از جلسه این ستاد، در مورد وضعیت گردش کرونای انگلیسی در کشور، واردات واکسن کرونا و شروط انجام سفر در ایام عید توضیح داد. علیرضا رییسی درباره وضعیت گردشگری و سفرهای نوروزی با توجه به شیوع کرونا، گفت: چنانچه روند نزولی‌ شیوع کرونا ادامه پیدا کند و میزان بستری و مرگ و میر ناشی از کرونا در کشور کاهش یابد و تعداد شهرهای آبی و زردمان غالب باشد، در قالب رعایت پروتکل‌های کنترل شده، اجازه برخی سفرها داده خواهد شد و هتل‌ها فعال خواهند بود. رییسی سفرهای نوروز را به چهار دسته تقسیم‌بندی کرد و گفت: ممکن است یک گروه با تور به سفر بروند که از قبل تحت نظارت تور برنامه‌ریزی شده و هتل و گردش‌ها نیز تحت نظارت سازمان گردشگری خواهد بود. گروهی دیگر برای رزرو هتل و اسکان‌شان با تور هماهنگ می‌کنند، اما با ماشین شخصی یا پرواز و... سفر می‌کنند که این گروه نیز تحت نظارت و کنترل موارد بهداشتی هستند. اما گروه سوم که خودشان به مسافرت می‌روند و در ویلاها و ... ساکن می‌شوند و گروه چهارم که در محل سفر اقدام به چادر زدن می‌کنند، تحت نظارت از جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی نخواهند بود. که در خصوص این دو گروه باید تمهیداتی اندیشیده شود

 اگر دچار خیز چهارم شدیم، تمام برنامه‌ریزی‌ها باطل می‌شود

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا تاکید کرد: اگر در شرایط فعلی و نزولی‌تر از فعلی باشیم، این کنترل صادق است، اما. این را از الان به دوستان اعلام می‌کنیم که در حال حاضر بر اساس شرایط موجود برای آینده برنامه‌ریزی می‌کنیم. اگر این شرایط تغییر کند، قطعا برنامه‌ریزی‌ها هم تغییر می‌کند. اگر وضعیت شهرها قرمز شود، قطعا محدودیت‌ها و ممنوعیت تردد بین شهری و...باز می‌گردد.

۳ ویژگی ویروس کرونای انگلیسی

معاون بهداشت وزارت بهداشت، درباره وضعیت گردش ویروس انگلیسی در کشور، گفت: ویروس کرونای انگلیسی چند خصوصیت دارد؛ اول اینکه قدرت سرایت بسیار بالایی دارد، دوم اینکه افراد کم سن و سال تر بیشتر علامت‌دار می‌شوند و سوم اینکه در حال حاضر الگوی درگیری ریه در این ویروس مقداری با ویروس اصلی ووهان متفاوت‌تر شده است. به طوری که ۳۰ درصد میزان کشندگی‌اش بالاتر رفته است.

وی افزود: به طور کلی در اپیدمی‌ها اینگونه است که ویروسی که قدرت سرایت بالاتری داشته باشد، به سرعت جایگزین ویروس قبلی می‌شود. زیرا در یک رقابت با ویروس قبلی است و بر این اساس به سرعت رشد کرده و بقیه جامعه را می‌گیرد و فرصتی نمی‌دهد که ویروس قبلی انتقال یابد. منتها اگر بیماریابی در جامعه‌ای قوی باشد و اطرافیان بیمار را تست و قرنطینه کنید، شانس سرایت و نشر بیماری بسیار کاهش می‌یابد. به گفته او ویروس انگلیسی در کشور گردش کرده، اما هنوز جایگزین ویروس قبلی نشده است.

رییسی تاکید کرد: به طور کلی از زمان شناسایی یک ویروس به شرطی که کنترل هم نشود، حدود سه ماه طول می‌کشد که بتواند جایگزین ویروس قبلی شود. البته یکسری عوامل مداخله‌گر مانند رعایت پروتکل‌ها، استفاده از ماسک، واکسیناسیون و... می‌تواند سرعت را بسیار پایین آورد.

واردات ۲۵۰ هزار دوز واکسن چینی کرونا طی ۱۰ روز آینده

رییسی درباره واکسن هندی و چینی کرونا و واردات آن‌ها به کشور نیز گفت: برای واکسن چینی نیاز به یکسری مستندات بود که به سازمان غذا و دارو تحویل داده شده و امیدواریم که طی یک هفته تا ۱۰ روز آینده اولین محموله واکسن سینوفارم چینی در حدود ۲۵۰ هزار دوز وارد کشور شود و بعد دو میلیون دوز قرارداد بستند که به ما بدهند.

وی افزود: در زمینه واکسن بهارات هند که کووواکسین نام دارد، تفاهمی امضا شده و قول‌هایی داده‌اند اما به اندازه واکسن چینی مطمئن نیستیم که به زودی وارد شود.

بر اساس تفاهمی که انجام شده، اعلام کردند که یک میلیون دوز می‌دهیم که ممکن است در فروردین و اردیبهشت به دست‌مان برسد، اما بیشترین امید ما به کووکس است و واکسن آسترازنکایی که قرار است به ما تحویل دهند که حدود ۴.۲ میلیون دوز است و امیدواریم از نیمه فوریه تا آخر فوریه به دست‌مان برسد.