رئیس سازمان غذا و دارو گفت: تاکنون ۱.۵‌میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا وارد کشور شده و از صبح شنبه این واکسن برای گروه‌های پرخطر در مراکز بهداشت و مراکز جامع سلامت تزریق می‌شود.

محمدرضا شانه‌ساز جمعه شب در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا افزود: ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشت وزارت بهداشت قرار گرفته و بر اساس پروتکل تعریف شده، گروه‌هایی که باید این واکسن را تزریق کنند، واکسن آنفلوآنزا را به صورت رایگان تزریق خواهند کرد.

این در حالی است که پیشتر وزارت بهداشت اعلام کرده بود که از ابتدای مهر ماه این واکسن با ارائه کارت ملی در داروخانه‌های کشور قابل دریافت است.

گرچه با شروع مهر ماه خبری از عرضه واکسن آنفلوآنزا نشد، اما خبرهایی از ارائه 1500 دوز آن به بهداری مجلس شورای اسلامی برای استفاده نمایندگان منتشر شد. خبری که موجی از انتقادات را از سوء‌استفاده نمایندگان از انواع رانت‌ها، در فضای مجازی در پی داشت.

 توضیح وزارت بهداشت

اما موج انتقادات سبب شد تا کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در این باره بگوید: «در مرحله اول، یک میلیون و ۵۰۰ هزار دوز واکسن جهت استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تامین شده و این واکسن‌ها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف از جمله مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز ممکن است در این مرحله دریافت‌کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر اساس پروتکل‌های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست». این توضیحات اما منتقدان را آرام نکرد. آنها معتقد بودند؛ وقتی کادر درمان و گروه‌های در معرض خطری چون زنان باردار و بیماران خاص هنوز واکسن نزده‌اند، توزیع این میزان از واکسن در بهداری مجلس هیچ اولویت و توجیهی ندارد.

 بهداری مجلس واکسن‌ها را عودت داد

اما همین انتقادات کار خود را کرد و مجلس واکسن‌های جنجالی را که بر اساس روال سال‌های گذشته به داروخانه بهارستان تخصیص داده شده بود، به وزارت بهداشت بازگرداند.

شهلا میرگلوبیات، مدیر کل سلامت مجلس شورای اسلامی نیز در این خصوص گفت: «با اینکه واکسن‌های تخصیص داده شده به این مرکز بهداشتی، مشابه دیگر مراکز درمانی صرفاً مطابق دستورالعمل وزارت بهداشت مورد استفاده افراد قرار می‌گرفت و به رغم اینکه روند توزیع گسترده واکسن برای همه مراکز درمانی مشابه آغاز شده، مقرر شد به دلیل شرایط خاصی که امسال وجود دارد، این ۱۵۰۰ واکسن به سازمان غذا و دارو برای استفاده دیگر مراکز درمانی بازگردانده شود».

نحوه دریافت واکسن

در همین حال دیروز سید محسن زهرایی، رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا در شبکه بهداشتی، گفت: «به محض آنکه واکسن آنفلوآنزا در اختیار معاونت بهداشتی قرار گیرد کار توزیع آن بین مراکز هم آغاز خواهد شد. توزیع ابتدا از دانشگاه‌های علوم پزشکی شروع می‌شود و سپس بین مراکز عملیاتی پخش خواهد شد؛ البته فرایند توزیع ممکن است چند روز طول بکشد اما، موضوعی که واضح است این است که تا روز شنبه (۵مهرماه) واکسن آنفلوآنزا در مراکز بهداشتی برای تزریق توزیع نخواهد شد».

وی با بیان اینکه آغاز فرایند توزیع واکسن در مراکز به معنای آن نیست که از همان روز واکسن در اختیار تمام مراکز است، گفت: «طبیعتا کار توزیع چند روزی زمان می‌برد و پس از آن گروه‌های پرخطر با اولویت‌بندی‌های اعمال شده واکسن دریافت خواهند کرد. زنان باردار، کارکنان بیمارستان‌ها و کارکنان حرفه‌های پزشکی که در ارتباط با بیماران احتمالی هستند، در اولویت دریافت واکسن آنفلوآنزا قرار دارند و می‌توانند پس از توزیع واکسن به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنند تا واکسن دریافت کنند».

وی افزود: «فراخوانی برای تزریق واکسن آنفلوآنزا داده نمی‌شود، افرادی که مشمول دریافت واکسن از شبکه‌های بهداشتی درمانی می‌شوند می‌توانند طی تماس تلفنی با مرکز بهداشتی که تحت نظر آن هستند از آغاز انجام واکسیناسیون آنفلوآنزا مطلع شده و اقدام کنند».