رئیس جمهور با استناد به گزارشی از وزارت بهداشت گفت: تخمین زده می‌شود که در ۱۵۰ روز اخیر ۲۵ میلیون ایرانی به این ویروس مبتلا شده باشند و ۳۰ تا ۳۵ میلیون نفر دیگر در معرض ابتلا خواهند بود.

حسن روحانی در جلسه هفتگی ستاد ملی مقابله با کرونا که روز گذشته برگزار شد، افزود: اگر این گزارش را مبنا قرار دهیم تعداد بستری‌ها دو برابر عدد فعلی ۲۰۰ هزار نفر خواهد بود که در ۱۵۰ روز اخیر شاهد بودیم. ما باید برای مقابله با شرایط آینده خود را از لحاظ تخت و امکانات آماده کنیم.

به گفته وی، طبق این گزارش از هر هزار نفر 500 نفر متوجه ابتلا نمی‌شوند، حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند و ۱۵۰ نفر ممکن است نیاز به بستری پیدا کنند.

روحانی تاکید کرد: موج دوم کرونا محصول این است که ترس از کرونا ریخته شد و مردم به زندگی عادی بازگشتند، آن هم به آداب و رسومی که لااقل تا پایان سال نباید ترک کنیم. بیماران بدون علامت نیز از مشکلات این بیماری است و این‌ها بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کنند و بیشترین انتشار ویروس مال همین دسته است که هم زمان طولانی‌تری قدرت سرایت‌دهندگی دارند و هم با حجم بیشتری ویروس را منتقل می‌کنند.

بر اساس این گزارش، رئیس‌جمهور با بیان اینکه در شرایط فعلی سه راه‌حل اساسی وجود دارد، اظهار کرد: ما همه باید به توصیه‌های وزارت بهداشت در این زمینه عمل کنیم و کم‌هزینه‌ترین و موثرترین آن ماسک است که در کنار آن فاصله‌گذاری اجتماعی و جلوگیری از تجمعات و رعایت بهداشت فردی و شستن دست می‌تواند مشکلات ما را تا اندازه زیادی حل کند.

وی با بیان اینکه هر ملتی باید در زمینه مقابله با کرونا به توان خودش تکیه کند، گفت: ما باید روی پای خویش بایستیم و مردم بدانند حتی در این شرایط که به گندم هم نیازی نداریم اما برای احتیاط از کشوری خرید کرده‌ایم از اسفندماه تاکنون می‌گویند ارسال کمی به تاخیر افتاده و این تا امروز ادامه دارد چه رسد به وسایل ضدعفونی و مقابله با این ویروس که اگر از خارج می‌خواستیم اصلا به ما نمی‌دادند.

رئیس‌جمهوری با بیان اینکه نباید برای مردم اضطراب ایجاد کرد، اظهار کرد: ما در برابر این بیماری پیروز می‌شویم و هیچ شکی وجود ندارد و نباید مقهور این بیماری شویم.

 فوت ۱۸۸ تن بر اثر کرونا

دیروز همچنین سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی ۲۱۶۶ بیمار جدید کووید۱۹ در کشور طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر شنبه خبر داد و با این حساب مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۷۱ هزار و ۶۰۶ نفر رسید.

سیما سادات لاری همچنین گفت: از 27 تا ۲۸ تیر، ۱۸۸ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۹۷۹ نفر رسید.

به گفته وی، تاکنون ۲۲۳ هزار و ۳۰۰ نفر از بیماران، بهبودیافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۳۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون دو میلیون و ۱۲۳ هزار و ۵۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

لاری ضمن تاکید بر لزوم رعایت بهداشت فردی و اجتماعی، استفاده از ماسک و رعایت فاصله گذاری اجتماعی، گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، گلستان، مازندران، کرمان و فارس در وضعیت قرمز قرار دارند.

همچنین در استان‌های خوزستان و زنجان با همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی شاهد روند کاهش در ابتلا و بستری بیماران هستیم.