مسئولین می‌گویند شرایط کرونا در کشور پیچیده شده است. محدودیت‌ها در حال اضافه شدن است و ظرفیت بیمارستان‌ها در حال تکمیل. در برخی استان‌ها حرف از احداث بیمارستان‌های صحرایی به میان آمده و هرروز شهرهای بیشتری وارد لیست مناطق هشدار و قرمز می‌شوند. علیرضا زالی، رئیس ستاد مقابله با کرونا در استان تهران با تأکید بر پیچیده بودن شرایط تهران برای مقابله با کرونا، گفت: با توجه به نظرات فنی و بحث‌های میدانی، درخواست اعضای ستاد مقابله با کرونا در تهران، تمدید محدودیت‌ها به مدت یک هفته دیگر است؛ چراکه محدودیت‌های یک‌هفته‌ای کفایت نمی‌کند و دامنه محدودیت‌ها باید در هفته‌های آتی افزایش یابد. تهران با شرایط خاص روبرو است و این موضوع نگرانی زائدالوصفی را در اعضای ستاد تهران در برداشت. موضوع مهم دیگر به گفته زالی آن است که تمام تجمعات بالقوه بالای ۱۰ نفر، سمینارها، مجامع، کمیسیون‌ها، جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها باید معلق تلقی شوند. درباره برگزاری نماز جماعت نیز مساجد طبیعتاً باز هستند اما درخواست‌ مسئولان این بود که نماز و مناسک مذهبی به شکل فُرادی برگزار شود. درباره نماز جمعه نیز با همکاری ائمه محترم جمعه استان تهران قرار شده که این هفته هم نماز جمعه در سطح استان تهران تعطیل باشد.همچنین باشگاه‌های ورزشی، تالارها و آرایشگاه‌های زنانه باید به‌طورجدی برای این هفته تعطیل باشند و این تعطیلی در هفته آینده هم استمرار یابد. او افزود: طی روزهای سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه ۸۹۰ بیمار کرونایی را در تهران بستری کردیم. بنابراین شرایط تهران شرایط پیچیده‌ای است و نیازمند یک نسخه کاملاً متفاوت نسبت به سایر استان‌هاست.

واحدهای متخلف پلمپ می‌شوند

روز گذشته معاون امنیتی انتظامی استانداری تهران هم با تأکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط واحدهای مختلف در سطح استان، از برخورد شدید با واحدهای متخلف در رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. حمیدرضا گودرزی افزود: به ۱۰ مجتمع مختلف که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کردند اخطار جدی داده‌شده و در صورت عدم رعایت نکات بهداشتی بی‌تردید نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام خواهد شد. به گفته او به واحدهای متخلف در مرحله اول اخطار داده می‌شود اما در صورت تکرار با واحدهای متخلف برخورد جدی انجام می‌شود و نسبت به پلمپ آن‌ها اقدام خواهیم کرد.

ماسک فیلتردار ممنوع

استفاده از ماسک در روزهای کرونایی بارها تأکید شده اما دیروز دکتر مینو محرز، فوق تخصص بیماری‌های عفونی بابیان اینکه در دوران اوج کرونا هستیم گفت از ماسک‌های فیلتر دار استفاده نکنید. به گفته او استفاده از ماسک سوپاپ دار بسیار غلط است. زیرا عمده این ماسک‌ها استاندارد نیستند و هوا را بیرون می‌دهد. بر این اساس اگر یک فرد مبتلابه کووید-۱۹ از ماسک سوپاپ‌دار استفاده کند، نفس که می‌کشد، از طریق سوپاپ ذرات تنفسی را خارج می‌کند و بیشتر ویروس را منتشر می‌کند. از این ماسک‌ها به‌عنوان ماسک N95 یاد می‌شود، اما این‌ها استاندارد نبوده و بعضاً تقلبی هستند.

ابتلای ۹ هزار پرستار به کرونا در بیمارستان‌ها

بر اساس گفته‌های محمد میرزابیگی، رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری ۹ هزار نفر از پرستاران در بیمارستان‌ها به کرونا مبتلا شده‌اند.

او افزود: حدوداً ۷۰ هزار پرستار برای ۱۴۰ هزار تخت دولتی داریم که به ازای هر تخت بیمارستانی حدود ۰/۸ نیروی پرستار در حال خدمت به بیماران هستند. بالغ‌بر ۶۰ تا ۷۰ درصد این پرستاران مدت‌هاست که به دیدار خانواده‌های خود نرفته‌اند، تا بتوانند موجب قطع زنجیره انتقال ویروس کشنده کرونا شوند.  در حال حاضر از این ۹ هزار نفر، بالغ‌بر ۴ هزار نفر هستند که با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند و عملاً از چرخه خدمت خارج‌شده‌اند.