ریحانه جولایی

بیش از 6 ماه است که ویروس کرونا در جهان شایع شده و با این حال هنوز درمورد نحوه انتقال و ماهیت این ویروس؛ فرضیه‌ها و نقل‌قول‌های بسیاری مطرح است که برخی از آنها ارزش علمی فرضیات قبلی را از اعتبار ساقط می‌کند.

در روزهای ابتدایی شیوع بیماری کووید-19 مردم با تن دادن به قرنطینه و با خیال اینکه می‌توان بیماری را کنترل و ریشه‌کن کرد در خانه‌ها ماندند و از رفت‌وآمدهای غیرضروری اجتناب کردند. سفرهای نوروزی خود را به زمان دیگری موکول کردند و کودکان و افراد سالمند را از محیط‌های آلوده دور نگاه داشتند. با طولانی‌تر شدن بیماری و کاهش نسبی تعداد فوت‌شده‌ها اما مردم خانه‌نشین شده انگیزه خود را از دست دادند و دوباره زندگی به روال خود بازگشت. اصناف شروع به کارکردند و دوباره رستوران‌ها، کافه‌ها، مراکز خرید و جاده شاهد حضور مردم بودند.

کرونا جان کودکان را هم می‌گیرد

حالا چند روزی است که ویروس دوباره قوی شده و جان مردم را می‌گیرد؛ در این میان مرگ‌ومیر کودکان نیز بخشی از آمار فوتی‌ها را به خود اختصاص داده است.

ویروس کرونا زمینه انتقال سریع بیماری حتی به کودکان را دارد، اما به دلیل ویژگی‌های خاص این ویروس احتمال ابتلای کودکان با علائم حاد کمتر است. کودکان می‌توانند ناقل ویروس کرونا بوده و این ویروس را به سالمندان و گروه‌های پرخطر انتقال دهند

اوایل شیوع کرونا با قاطعیت مطرح می‌شد که احتمال ابتلای کودکان به کرونا ضعیف است. آن روزها البته در هیچ شهری سابقه ابتلا و بستری کودکان وجود نداشت و همین موضوع عاملی بود تا بسیاری از پزشکان و کادر درمان بالا بودن ایمنی کودکان حدوداً زیر 10 سال را دلیل آن بدانند. این در حالی است که با گذشت زمان کمی، نام کودکان هم در لیست افراد مبتلا دیده شد.

آخرین آمار از فوت کودکان بر اثر کرونا مربوط به 2 کودک اهل تربت‌جام است. این خبر را  محمدرضا افکار، رئیس دانشکده پزشکی تربت‌جام داده است. او گفته تنگی نفس، تشنج ناشی از تب و اختلالات قلبی مهم‌ترین علل فوت این کودکان اعلام ‌شده است. فوت کودکان به این دو مورد محدود نمی‌شود. گزارش‌ها از مرگ چند کودک در سایر استان‌های ایران خبر می‌دهد؛ ازجمله مرگ کودک بندرعباسی.

آن‌طور که می‌دانید وضعیت سیاه کرونایی در هرمزگان ادامه دارد و روزانه رکوردهای زیادی را جابه‌جا می‌کند، این ویروس بی‌رحم که جان کودکان را نشانه رفته، در آخرین تلاش خود جان دخترکی ۱۰ ساله را ستاند.

در رابطه با این دختر پزشکان گفته بودند هیچ بیماری زمینه‌ای نداشته و اتفاقاً ورزشکار نیز بوده است بااین‌حال ویروس توانسته بود جان او را بگیرد.

به گفته پزشک عمومی این دختر در نیمه‌های خردادماه، با علائم سرماخوردگی، تب و لرز، بی‌حالی، تنگی نفس و تندنفسی به بیمارستان کودکان مراجعه کرده و در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شود.

این کودک ابتدا حال عمومی بدی نداشت، اما روز بعد حالش رو به وخامت می‌گذارد و درصد اکسیژن خون پایین آمده که به دنبال آن بیمار اینتوبه(لوله‌گذاری نای) شده و به دستگاه اکسیژن متصل می‌شود.

پزشک بیمارستان اطفال بندرعباس اظهار می‌کند: سطح اکسیژن خون کودک باوجود دستگاه تنفس مصنوعی بسیار پایین بود و حدوداً بین 70-75 قرار داشت و درنهایت با تزریق دارو به 80-85 می‌رسید، همچنین ترشحات ریوی‌اش اغلب خونی بود.

او می‌گوید: اکثر خانواده و اقوام این کودک مبتلا شده و بعضی از آن‌ها در بیمارستان بستری بوده‌اند، حتی پدربزرگش شرایط وخیمی داشت، اما خوب می‌شود و به زندگی برمی‌گردد و تنها کسی که جان خود را از دست می‌دهد، این دخترک 10 ساله است.

کرونا زمینه انتقال سریع به کودکان را دارد

اینکه تعداد فوتی‌های کودکان نسبت به افراد بالغ کمتر است نشانه مصون ماندن آن‌ها از بیماری نیست. پزشکان در آخرین تحقیقات خود به این نتیجه رسیده‌اند که کودکان ناقل این بیماری هستند، اما بیماری در بدن آن‌ها وخیم نمی‌شود.

مینو محرز: مردم باید از رفتن به مکان‌های شلوغ و فضاهای بسته مانند رستوران، سینما و پاساژ پرهیز کنند و نباید در مکان‌های شلوغ حضور داشته باشند. اصولاً در مکان‌هایی که فضای بسته باشد و تعداد زیادی افراد حتی با ماسک حضورداشته باشند باز هم خطر ابتلا به‌شدت وجود دارد

 محمد کیانی، عضو هیئت ‌علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد دراین‌باره گفت: ویروس کرونا زمینه انتقال سریع بیماری حتی به کودکان را دارد، اما به دلیل ویژگی‌های خاص این ویروس احتمال ابتلای کودکان با علائم حاد کمتر است.

 او افزود: کودکان می‌توانند ناقل ویروس کرونا بوده و این ویروس را به سالمندان و گروه‌های پرخطر انتقال دهند.

عضو هیئت ‌علمی گروه کودکان دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه کودکانی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کرونا هستند، ادامه داد: کودکان مبتلابه بیماری‌های تنفسی نیز بیشتر از سایرین در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند.

کیانی بیان کرد: والدین باید آگاه باشند که کودکان خود را در خانه نگهدارند و از حضور آنان در مجامع عمومی پرهیز کنند.

او تصریح کرد: استفاده از ماسک برای کودکانی که در مکان‌های پرازدحام حضور دارند ضروری است و رعایت بهداشت فردی، کنترل رفتار‌های فردی و ماندگاری در منزل نقش مهمی در قطع زنجیره انتقال این بیماری دارد.

از سوی دیگر حسین محسن زاده، مدیر بیمارستان فوق تخصصی کودکان اکبر مشهد نیز گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تاکنون بیش از ۱۸۰ کودک با علائم حاد تنفسی یا ابتلا به کووید-۱۹ در این مرکز بستری و خدمات درمانی دریافت کرده‌اند.

در تاریخ 6 تیرماه هم مراجع رسمی از بستری بیش از 100کودک در بیمارستان‌های استان خوزستان خبر دادند که از این تعداد 3 کودک فوت کرده‌اند. در اردیبهشت‌ماه هم 19 کودک در قم به دلیل ابتلا به کرونا بستری بودند که خبری از بهبود یا فوت آن‌ها در دست نیست و در حال حاضر آمار جدیدتری از بستری شدن کودکان به تفکیک در شهرهای مختلف منتشر نشده است.

کرونا همچنان پرقدرت عمل می‌کند

خطر کرونا و ابتلا به آن آن‌قدر جدی است که ظاهراً ماسک هم در برخی شرایط نمی‌تواند آن را کنترل کند. در همین رابطه روز گذشته مینو محرز، عضو کمیته ملی مبارزه با کرونا گفته بود در مکان‌هایی که فضای بسته باشد و تعداد زیادی افراد حتی با ماسک حضور داشته باشند، باز هم خطر ابتلا به کرونا به‌شدت وجود دارد.

محرز درباره شدت ابتلا به بیماری در روزهای اخیر تصریح کرد: متأسفانه مردم فکر کردند بیماری تمام‌شده و بیرون آمدند و در جمع‌ها، مهمانی‌ها و عروسی‌ها شرکت کردند و این موضوع خطرناک بوده و باعث شده در حال حاضر تمام خانواده گرفتار این بیماری شوند، یعنی در اوایل بیماری اگر یک نفر از اعضای خانواده درگیر بیماری می‌شد، اما الآن شاهد هستیم که خانواده و اعضای یک فامیل درگیر این بیماری می‌شود. بنابراین مردم باید رعایت کرده و از برگزاری این نوع مراسم‌ها خودداری کنند و حتماً هنگام خروج از منزل از ماسک استفاده کنند.  مردم باید از رفتن به مکان‌های شلوغ و فضاهای بسته مانند رستوران، سینما و پاساژ پرهیز کنند و نباید در مکان‌های شلوغ حضورداشته باشند. اصولاً در مکان‌هایی که فضای بسته باشد و تعداد زیادی افراد حتی با ماسک حضورداشته باشند بازهم خطر ابتلا به‌شدت وجود دارد.

افزایش 70درصدی دفن اموات در اهواز

آن‌طور که می‌دانیم وضعیت خوزستان در هفته‌های اخیر خوب نبود و وضعیت قرمز کرونا در این استان به معضلی غیرقابل‌حل تبدیل‌شده بود. بر همین اساس رئیس هیئت‌مدیره سازمان آرامستان‌های شهرداری اهواز از افزایش ۷۰ درصدی تعداد موارد دفن اموات توسط این سازمان، پس از شیوع کرونا خبر داد.

علیرضا عالیپور، با اشاره به آمار قربانیان کرونا، اظهار کرد: تا قبل از شیوع کرونا، سازمان آرامستان شهرداری اهواز روزانه کار دفن شش نفر را انجام می‌داد اما در تیرماه ۹۹ این آمار به ۱۰.۲۵ نفر رسید که افزایش ۷۰ درصدی را نشان می‌دهد. به گفته او در هفته اول تیرماه امسال روزانه غسل ۱۵.۲ نفر و دفن ۴.۸ نفر از جان‌باختگان ناشی از کرونا انجام‌شده. همچنین در هفته دوم تیرماه امسال روزانه غسل ۱۴.۲ نفر و دفن ۳.۷ نفر از قربانیان کرونا انجام‌شده است.

عالیپور بیان کرد: در نیمه اول فروردین‌ماه امسال به‌طور متوسط روزانه غسل دو نفر از متوفیان کرونا و در نیمه دوم فروردین‌ماه به‌طور متوسط روزانه غسل سه نفر از جان‌باختگان کرونا توسط این سازمان انجام‌شده است. همچنین در نیمه اول اردیبهشت‌ماه امسال به‌طور متوسط روزانه غسل پنج نفر، در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه ۱۱ نفر، در نیمه اول خردادماه ۱۶ نفر، در نیمه دوم خردادماه ۱۴ نفر و در نیمه اول تیرماه غسل ۱۵ نفر از متوفیان کرونا انجام‌شده است.

ناقل بی‌علامت، بزرگترین معضل کادر درمان

«ناقلان بی علامت، بزرگ‌ترین معضل کشور و کادر درمان به‌حساب می‌آیند.»

رئیس بیمارستان امام خمینی با بیان این مطلب گفت: مشکلی که در حال حاضر کادر درمانی با آن مواجه هستند، بیماران غیرکوویدی ناقل بدون علامت هستند که توانستند، پرسنل درمان را در بخش‌های غیرکرونایی تا حدی درگیر کند.

خسرو صادق نیت  در ادامه بیان کرد: مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم و پرسنل ما را درگیر کرده است، بیماران غیرکوویدی ناقل بدون علامت هستند که توانستند پرسنل ما در بخش‌های غیرکرونایی تا حدی درگیر کند.

او در آخر از بالا رفتن تعداد مراجعین و افراد مشکوک به کرونا این بیمارستان خبر داد و گفت: هفته گذشته آمار مراجعه‌کنندگان بیمارستان ما در زمینه کرونا بیش از ۶ برابر شده است.