معاون کل وزارت بهداشت از آغاز پویش من ماسک می‌زنم از امروز در کشور خبر داد و گفت: هر ۱۳ دقیقه یک نفر بر اثر کرونا در کشور فوت می‌کند و هر ۳۳ ثانیه یک نفر در ایران به بیماری کووید-۱۹ مبتلا می‌شود.

ایرج حریرچی دیروز در نشست خبری که به صورت ویدئوکنفرانس از این وزارتخانه برگزار شد، گفت: در ازای هر فرد مبتلا با نشانه‌های بارز در جامعه ممکن است تا 10 نفر بدون علایم بارز بالینی وجود داشته باشد که جوانان، نوجوانان و کودکان طیف زیادی از آنها را تشکیل می‌دهند.

معاون کل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: هر فرد ناقل کرونا می‌تواند بدون فاصله‌گذاری اجتماعی ۴۰۶ نفر را مبتلا کند، افرادی که قبلا به کرونا مبتلا شدند و افرادی که آنتی‌بادی آنها مثبت شده و تصور می‌کنند ایمن هستند باید فاصله‌گذاری را رعایت کنند و هنوز نمی‌توان اعلام کرد این افراد در برابر کرونا ایمن هستند، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به ۱۰ میلیون نفر و نیم میلیون فوتی در جهان زنگ خطر این بیماری را به صدا درآورده است.

حریرچی افزود: رعایت فاصله فیزیکی در حد ۸۵ درصد، استفاده از ماسک به میزان ۸۰ درصد و پوشش محافظ چشم به میزان ۷۸ درصد میزان انتقال ویروس را کاهش می‌دهد، توصیه به دیگران برای رعایت این توصیه‌ها مهمترین شکل بروز امر به معروف و نهی از منکر در شرایط امروز است.

وی ادامه داد: بر اثر اعلام مرکز کنترل بیماری‌های آمریکا به ازای هر نفر بیمار تشخیص داده شده، ۱۰ نفر بیمار دیگر در جامعه وجود دارد و کودکان و نوجوانان حتی به ظاهر سالم و بی‌علامت می‌توانند عامل انتقال این ویروس به بزرگترها و پدر و مادرها باشند.

حریرچی گفت: اقدامات وزارت بهداشت، دولت و نظام جمهوری اسلامی برای کنترل اپیدمی کرونا بسیار وسیع بوده است اما هنوز کافی نیست. هنوز در استان‌های با شدت و موارد رو به افزایش بیماران کووید-۱۹ مواجه هستیم و تعداد زیادی از شهرستان‌ها در وضعیت قرمز هستند.

معاون وزیر بهداشت افزود: کنترل این اپیدمی مستلزم همکاری همه مردم است به همین علت عاجزانه و دوستانه از مردم می‌خواهیم برای سلامت خود و هموطنان و نیز کارکنان نظام سلامت حداکثر همکاری را در رعایت پروتکل‌های بهداشتی داشته باشند.

فوت 125 بیمار در یک روز

سخنگوی وزارت بهداشت نیز از مثبت شدن تست کرونای ۲هزار و ۴۵۶ نفر در ۲۴ ساعت خبر داد.

به گفته سیما سادات لاری از 6 تا ۷ تیر ۱۳۹۹ از این تعداد بیمار شناسایی شده یک هزار و ۱۳۹ مورد بستری شدند و۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

بر اساس آخرین آمار مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۰ هزار و ۱۸۰ نفر و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۰ هزار و ۳۶۴ نفر رسید.

همچنین تاکنون ۱۸۰ هزار و ۶۶۱ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و ۲۹۲۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

وضعیت شش استان قرمز است

سخنگوی وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم رعایت موارد بهداشت فردی و اجتماعی، فاصله‌گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک به‌ویژه در تجمعات، گفت: استان‌های خوزستان، کرمانشاه، کردستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و خراسان رضوی بیشترین موارد ابتلا و بستری به کووید۱۹ را داشته و در وضعیت قرمز قرار دارند.

او همچنین گفت: استان‌های آذربایجان شرقی، سیستان و بلوچستان، بوشهر، لرستان و گلستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

مراجعه ۲۳۵۰ بهبود یافته از کرونا برای اهدای پلاسما

سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: تاکنون ۲۳۵۰ بهبود یافته از کرونا برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده‌اند.

از این تعداد بهبود یافته از کرونا که برای اهدای پلاسما به مراکز انتقال خون مراجعه کرده اند، ۱۸۸۰ واحد پلاسما تهیه شده است.

به گفته او بیشترین میزان اهدای پلاسما در استان‌های تهران و خوزستان و خراسان رضوی بوده است.