امسال با سرد شدن هوا، اپیدمی آنفلوآنزای فصلی و پس از آن خطر ویروس کرونا در کشور نگرانی‌های زیادی را در بین خانواده‌ها ایجاد کرد. معمولاً مهم‌ترین توصیه در این اپیدمی‌ها مراقبت‌های فردی مثل شستن دست‌ها و عدم حضور در مکان‌های شلوغ و استفاده از ماسک است؛ اما چه زمانی باید از ماسک و از چه نوعی استفاده کرد؟ رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، با اشاره به شیوع کرونا ویروس، توضیحاتی در ارتباط با نقش ماسک‌ها در پیشگیری از ابتلا به این بیماری ارائه داد.

حسین عرفانی، به مهر، گفت: ماسک انواع مختلف پزشکی و غیرپزشکی دارد که سه نوع آن پزشکی است. نوع معمولی آن تحت‌عنوان ماسک جراحی شناخته می‌شود. نوع دوم، ماسک پلاسما است که هم می‌تواند فیلتردار باشد و هم بدون فیلتر. ماسک پلاسما می‌تواند ذرات بالای ۵ میکرون را جذب و تا حدود ۸۰ درصد از انتقال ویروس پیشگیری کند. نوع سوم ماسک‌های پزشکی، ماسک N۹۵ است که تا ۹۵ درصد ذرات میکروبی را می‌توانند پوشش دهند و جلوی انتقال آلودگی را بگیرند.

عرفانی در خصوص کاربرد ماسک‌های پزشکی، گفت: معمولاً در جامعه دو دسته مخاطب داریم. در جامعه ماسک پزشکی برای جلوگیری از انتقال بیماری توصیه نمی‌شود؛ زیرا میکروب به گونه‌ای نیست که در هوا پخش شود و بخواهد از این طریق آلودگی و بیماری ایجاد و همه را مبتلا کند.

رئیس اداره مراقبت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ادامه داد: استفاده از ماسک پزشکی، برای کسانی است که بیمار هستند و در جامعه تردد می‌کنند. البته توصیه اول ما برای این افراد، استراحت در منزل است.

او با عنوان این مطلب که معمولاً ذرات تنفسی عامل اصلی انتقال بیشتر میکروب‌ها هستند، گفت: تا حدود ۸۰ درصد و بیشتر، احتمال اینکه یک ماسک معمولی پزشکی جلو انتشار را بگیرد، وجود دارد. اگر تشخیص قطعی شود و بیماری خطرناک باشد، آن وقت توصیه می‌کنیم از ماسک N۹۵ یا N۱۰۰ استفاده شود. هر کدام از ماسک‌ها عمر محدودی برای استفاده دارند و باید تعویض شوند. نمی‌توان ماسک را شست و دوباره استفاده کرد. نکته مهم، شکل معدوم‌سازی این ماسک‌ها است که باید با رعایت نکات بهداشتی انجام شود.

وی در ارتباط با وضعیت کرونا ویروس جدید در ایران، گفت: تا روز گذشته هیچ موردی از کرونا ویروس در کشور نداشته‌ایم.

 برخورد قضایی با گران‌فروشان ماسک

با تمامی متخلفین در فروش ماسک‌های تقلبی و فاقد اصالت و هرگونه گران‌فروشی ماسک برخورد قاطع انجام شده و متخلفان به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

سرپرست اداره نظارت و بازرسی اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی با بیان این مطلب به ایسنا گفت: در حال حاضر تأمین‌کنندگان داخلی ماسک در کشور در سایت اداره کل تجهیزات و ملزومات پزشکی مشخص هستند و تأمین ماسک باید از طریق همین شرکت‌ها انجام شود.

مودت همایی با بیان اینکه ۱۵ تا ۱۶ تولیدکننده ماسک در کشور داریم، افزود: درعین حال برای واردات ماسک‌هایی هم که نمونه مشابه داخلی آن‌ها در کشور وجود ندارد،‌ اقدام شده است و به شرکت‌ها اعلام کردیم که یکسری ماسک‌های تخصصی را وارد کنند که البته این ماسک‌ها برای مصرف عموم مردم نیست، بلکه در بیمارستان‌ها توزیع و در شرایط خاص استفاده می‌شود و برای واردات آن‌ها اقدام شده است.

همایی با اشاره به وضعیت رصد بازار برای پیشگیری از تخلفات در حوزه افزایش قیمت ماسک‌ها، ادامه داد: به صورت مستمر بازرسی‌هایمان را انجام می‌دهیم؛ به طوری که یکسری گروه‌های بازرسی تخصصی ایجاد کرده‌ایم که هم گران‌فروشی این ماسک‌ها را کنترل می‌کنند و هم از داروخانه‌ها و مراکز عرضه ماسک‌ها بازرسی به عمل می‌آورند.

همایی در زمینه وضعیت موجودی ماسک در کشور، گفت: در حال حاضر هیچ‌گونه کمبودی در حوزه ماسک وجود ندارد و به اندازه کافی ماسک داریم. جلساتی با تولیدکنندگان ماسک در کشور برگزار شد و آن‌ها توجیه شدند. از آن‌ها خواستیم که با تمام‌ ظرفیتشان نسبت به تولید ماسک، اقدام کنند که مشکلی ایجاد نشود.