روز گذشته معاون کل وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به برگزاری دورهمی‌ها و سفرهای خانوادگی، گفت: حدود ۹۲ درصد موارد ابتلاهای اخیر یا از طریق دورهمی‌ها و مراسم‌ها بوده و یا داخل خانواده‌ها منتشر شده است و تنها هشت درصد موارد ابتلا در برخی استان‌ها ناشی از مواجهه‌های شغلی بوده است.

ایرج حریرچی با تأکید بر لزوم استفاده از ماسک، گفت: باید توجه کرد که اصل مهم استفاده از ماسک است. بر اساس اطلاعات علمی موجود امروز، نشان می‌دهد که حتی در صورت کشف واکسن، تأثیر ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا به‌شرط اینکه حدود ۹۵ درصد مردم از آن استفاده کنند، می‌تواند از تأثیر واکسن مؤثرتر باشد. درعین‌حال در این جنگ فرسایشی که حداقل یک سال دیگر باید آن را تا زمان کشف واکسن ادامه دهیم، تأکیدمان این است که حتماً از ماسک استفاده شود.

88درصد فوتی‌های کرونا  بیماری غیرواگیردار داشتند

همچنین سخنگوی وزارت بهداشت آمار تازه‌ای از مرگ‌های کرونایی بیماران بیماری‌های غیرواگیر داد. به گفته او ۸۸ درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری کووید- ۱۹ در افرادی اتفاق افتاده که به یکی از بیماری‌های غیرواگیر ازجمله بیماری‌های قلبی و عروقی، تنفسی، سرطان‌ها و دیابت مبتلا بودند.

سیماسادات لاری، افزود: درعین‌حال مسئله چاقی هم در این زمینه مطرح است و حتی چالش چاقی کودکان و نوجوانان یکی از مباحث مهم در زمینه مقابله با بیماری کووید-۱۹ محسوب می‌شود. باید توجه کرد که بیماری‌های غیرواگیر یکی از مهم‌ترین عوامل تهدیدکننده سلامت در همه جهان محسوب می‌شوند و حتی در بحران کرونا نیز این موضوع ثابت ‌شده است.

بازگشت دوباره محدودیت‌ها

با شیوع کرونا محدودیت‌ها دوباره برگشته‌اند. دیروز معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ از ممنوعیت دوباره فعالیت یکسری صنوف درپی شیوع کرونا خبر داد.

بنابر اعلام سرهنگ نادر مرادی از دیروز به مدت یک هفته فعالیت تمامی سینماها و تئاترها، کافه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و سفره‌خانه‌ها، چایخانه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی ممنوع است. همچنین باشگاه‌های بدن‌سازی، مراکزی ورزشی آبی نیز تعطیل هستند و علاوه بر آن برگزاری هرگونه مراسم اجتماعی و فرهنگی، همایش، سمینار و ... به مدت یک هفته ممنوع است. به گفته او ممنوعیتی در مورد فعالیت پاساژها وجود ندارد، اما تمامی اماکن ملزم به رعایت تمامی پروتکل‌ها و دستورالعمل‌های بهداشتی هستند.

مرادی درباره اینکه آیا این محدودیت‌ها صرفاً به مدت یک هفته خواهد بود یا خیر؟ اظهارکرد: فعلاً تصمیم بر اجرای یک‌هفته‌ای این محدودیت‌هاست و پس‌ازآن دوباره در خصوص تداوم آن تصمیم‌گیری خواهد شد.

شمار فوتی‌ها از 13هزار نفر عبور کرد

در آخر اما نگاهی به مبتلایان جدید بیماری کووید-19 داشته باشیم.

به نقل از سخنگوی وزارت بهداشت از روز دوشنبه تا ظهر سه‌شنبه دو هزار و ۵۲۱ بیمار جدید مبتلابه کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۸۲۰ نفر از آن‌ها بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۲۶۲ هزار و ۱۷۳ نفر رسید.

همچنین در بازه زمانی ذکرشده ۱۷۹ بیمار کووید-19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۳ هزار و ۲۱۱ نفر رسید.

در آخر لازم به ذکر است، استان‌های آذربایجان‌های شرقی و غربی، ایلام، بوشهر، خراسان رضوی، خوزستان، زنجان، کردستان، کرمانشاه، گلستان، مازندران و هرمزگان در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های تهران، فارس، اردبیل، اصفهان، البرز، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان، کرمان، کهگیلویه و بویر احمد، لرستان، همدان، یزد و خراسان شمالی نیز در وضعیت هشدار قرار دارند.