در حالی که دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از ابتلای ۲۴۱۰ نفر به ویروس کرونا و فوت۷۱ نفر در کشور در 24 ساعت اخیر بر اثر کرونا خبر داد، فرمانده ستاد مقابله با کرونا تهران از افزایش بستری های ناشی از کرونا در پایتخت ابراز نگرانی کرد. این در حالی است که در جلسه دیروز ستاد ملی مقابله با کرونا کشور باز هم برخی از محدودیت ها در شهرهای سفید برداشته شد.

سیما سادات لاری، سخنگوی جدید وزارت بهداشت دیروز با اشاره به آمار کشوری کرونا گفت که تاکنون ۱۸۴ هزار و ۹۵۵ نفر از مبتلایان به کرونا در ایران شناسایی شدند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۷۳۰ نفر رسیدند. همچنین ۱۴۶ هزار و ۷۴۸ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

به گفته او ۲۷۵۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند و تاکنون یک میلیون و ۲۱۹ هزار و ۴۰۰ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

بر اساس گزارش اعلام شده وزارت بهداشت استان‌های هرمزگان، خوزستان، خراسان رضوی و بوشهر در وضعیت قرمز قرار دارند.

عدم رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در تهران

همچنین دیروز فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران ضمن تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در سطح استان تهران گفت: عمده نگرانی‌ها برای تقلیل فاصله گذاری اجتماعی طی یک ماه گذشته در تهران است.

علیرضا زالی در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین آمار ابتلا  به کرونا ویروس در سطح استان تهران گفت: بر اساس آخرین آمار تعداد بیماران جدید که در بخش‌های عادی بستری شدند ظرف 24 ساعت گذشته 186 نفر و تعداد بیماران بستری در بخش ویژه نیز 70 نفر بوده است که در مقایسه با 24 ساعت قبلی تفاوت جدی نداشته‌ایم.

وی افزود: در حوزه فوت و مراجعه نیز نسبت به 24 ساعت گذشته تفاوت جدی مشاهده نشده، البته این ثبات می‌تواند شکننده باشد؛ لذا باید توجه ویژه‌ای داشته باشیم. در بررسی روند بیمارانی که ظرف 24 ساعت گذشته مراجعه کردند پنج درصد بستری شدند که تا پیش از این این رقم 3.5 درصد بوده که جای تامل دارد. اما با توجه به این که تنها برای 24 ساعت گذشته بوده، باید روزهای آینده را نیز در نظر بگیریم.

رفع برخی  محدودیت‌ها

دیروز همچنین انوشیروان محسنی بندپی، استاندار تهران در پایان جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا که دیروز به صورت ویدیو کنفرانس برگزار شد در تشریح مصوبات این جلسه در جمع خبرنگاران، گفت: تمدید مرخصی زندانیان به جلسه ۳۱ خرداد ماه موکول شد. در جلسه گزارشی در مورد بررسی وضعیت کشور به ویژه برخی استان‌ها که قبلا در وضعیت شیوع کمتری بودند و در هفته‌های جاری شیوع در آنها افزایش پیدا کرده، ارائه شد، به طوری که این استان‌ها نسبت به هفته‌های قبل افزایش ابتلا و شیوع را شاهد بودند که مقرر شد امکانات مورد نیاز و کمبودهای آنها تامین شود. همچنین اختیاراتی نسبت به برقراری و اعمال محدودیت‌ها به استانداران این استان‌ها داده شد که البته استان تهران جزء آنها نیست.

وی تاکید کرد:‌ روند بیماری در استان تهران کمی افزایش یافته اما در حوزه مرگ و میر همانند گذشته آمارها پایین آمده است. به شکلی که در حال حاضر در شرق استان وضعیت خوبی داریم اما در شهرستان‌های غرب استان نیازمند توجه بیشتر در فاصله گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی هستیم.

استاندار تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر این که استان تهران تاکنون وضعیت بحرانی نداشته است، افزود: در استان تهران با شیبی به شکل ملایم به پیک شیوع رسیدیم و با وجود پیچیدگی‌های تراکم جمعیت ، کسب و کار و وجود جمعیت سه و نیم میلیون نفری شناور به تناسب این موضوعات، شرایط بحرانی نداشتیم و با مدیریت از پیک شیوع عبور کردیم البته باید دقت و مراقبت ما بیشتر باشد.

 فعالیت مهدهای کودک

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور  نیز با اشاره به بازگشایی مهدهای کودک از امروز براساس تصمیم گیری ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: فعالیت مهدهای کودک در همه استان‌ها از شنبه شروع شده اما رعایت موارد بهداشتی در مهدها ضروری است.

حبیب الله مسعودی فرید، با بیان اینکه در مناطق دارای وضعیت سفید و زرد، مهدها مجاز به پذیرش نصف ظرفیت و در مناطق قرمز مجاز به پذیرش کودکان تا یک سوم ظرفیت خود هستند، اظهار کرد: رعایت مواردی همچون ضدعفونی کردن کامل تجهیزات، اسباب بازی‌ها و محیط، نبود فضای بازی مشترک مثل تاب و سرسره بخشی از پروتکل‌های مربوط به رعایت موارد بهداشتی در مهدهای کودک است.

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه پرسنل مهدهای کودک نیز باید با تجهیزات کامل مثل دستکش و ماسک در محیط کار خود حضور داشته باشند، اظهار کرد: محل کفش‌ها حتما باید خارج از محیط مهدکودک باشد و چیدمان کلاس‌ها نیز براساس حداقل یک متر فاصله تعیین شود.