کرونا مهمان ناخوانده‌ای که این روزها برای همه دردسرساز شده است همچنان در دنیا یکه‌تازی می‌کند. در روزهای اخیر مسئولان حوزه بهداشت خبرهای خوبی در رابطه با توقف کرونا یا به ثبات رسیدنش ندادند. یک هفته می‌شود که آمار ابتلا و فوتی‌ها بالا رفته است و کارشناسان عدم رعایت نکات پیشگیرانه و سفرهای بین‌شهری را دلیل این افزایش آمار می‌دانند.

روز گذشته معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به کاهش حدود ۵۵درصدی رعایت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا از سوی مردم و اصناف، از تعطیلی بیش از ۲۵۰هزار واحد صنفی و صنعتی به این دلیل خبر داد و گفت: متأسفانه شرایط رعایت پروتکل‌ها در شهر تهران نسبت به سایر استان‌ها ناامیدکننده‌تر است و ناچار به برخوردهای قضایی و حقوقی با متخلفان هستیم.

محسن فرهادی گفت: تا ۲7اردیبهشت‌ماه وضعیت اجرای پروتکل‌ها در کشور در حد مطلوب بود و تا میانگین ۷۷.۵۷درصد مردم و کسب‌وکارها پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کردند که در شهر تهران به ۵۶درصد می‌رسید.

به گفته فرهادی متأسفانه تا ۱۵خردادماه این میانگین در کل کشور به ۲۲.۶۶درصد نزول کرد و متأسفانه شهر تهران که گلوگاه اصلی مراودات و کسب‌وکار در کل کشور است، به‌۱۰.۵۴درصد نزول کرد که این موضوع زنگ خطری را برای ما به صدا درمی‌آورد. باید توجه کرد که  عملاً زمانی می‌توانیم بازگشایی‌ها را انجام داده و ادامه دهیم و با کرونا همزیستی کنیم و با سلامت فعالیت کنیم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم. وضعیت مترو، اتوبوس و تاکسی هم به همین منوال است و هم از مردم و هم از ارائه‌دهندگان خدمات عمومی خواهش می‌کنم که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

بیشترین تخلفات مربوط به

رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها

او در ادامه بیان کرد: این تعطیلی‌ها در مکان‌هایی انجام‌شده که ازنظر ما اهمیت بیشتری داشته و حجم مراوداتشان بیشتر بوده است. حجم عمده‌ای از این مراکز رستوران‌ها و سفره‌خانه‌هایی بودند که بر اساس مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیتشان را آغاز کردند، اما به‌صورت غیرمجاز مواد دخانی هم عرضه کرده‌اند.

لزوم فعالیت اتوبوس‌ها و هواپیماها

با ۵۰ درصد ظرفیت

او دراین‌باره افزود: اتوبوس‌ها اعم از برون‌شهری و درون‌شهری و هواپیماها باید با ۵۰درصد ظرفیتشان استفاده کنند. همان‌طور که در مصوبه ستاد هم در زمینه سینماها و مراکز فرهنگی و هنری این درصد دیده‌شده است. اگر طرح ترافیک را اجرا کنیم، ترددهایمان رو به افزایش باشد و پروتکل‌ها را رعایت نکنیم، این وضعیت در متروها و خطوط حمل‌ونقلمان ادامه خواهد داشت. باید حمل‌ونقل عمومی تقویت شود و مردم همچنان از ترددهای غیرضروری اجتناب کرده و تردد را کماکان برای تهیه ارزاق و سرکار رفتن انجام دهند. اگر این موارد را رعایت کنیم در تهران هم شاهد کاهش تراکم خواهیم بود.

 دو هزار و 11 ابتلا، 81 فوتی در 24 ساعت

فارغ از این موضوعات کرونا همچنان قربانی می‌گیرد. روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی 2هزار و 11 مورد جدید کروناویروس طی روزهای سه‌شنبه تا ظهر چهارشنبه در کشور خبر داد و گفت: به‌این‌ترتیب مجموع مبتلایان کووید-۱۹ در کشور به ۱۷۷هزار و ۹۳۸نفر رسید. به گفته لاری در این بازه زمانی، ۸۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند. به‌این‌ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۸ هزار و ۵۰۶ نفر رسید. لازم به ذکر است استان‌های خوزستان، کردستان و کرمانشاه نیز در وضعیت قرمز قرار دارند. علاوه بر آن، ۶ استان ازجمله استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان، آذربایجان شرقی، اصفهان و یزد نیز در وضعیت هشدار به سرمی برند.