سعیده علیپور

از ممنوعیت فعالیت اصناف غیرضروری در ۹ شهرستان خوزستان گرفته تا تعطیلی تمامی ادارات آبادان. حتی فرماندار بندر ماهشهر در این استان نیز خبر از قرنطینه کامل این شهرستان در روز چهارشنبه داد؛ به طوری که «تردد دراین شهرستان ممنوع و اعلام شد که با خاطیان توسط مراجع قضایی و عوامل انتظامی برخورد می‌شود».

در حالی که خوزستان پس از گذشت بیش از دو ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور، در هفته‌های اخیر و با افزایش شمار بیماران مبتلا به این ویروس به یکی از کانون‌های شیوع کرونا در کشور تبدیل شده است، مسئولان محلی آن بی‌پرواتر از مسئولان سایر استان‌ها تصمیم به اعمال محدودیت‌هایی گرفته‌اند. به طوری که ماهشهر نخستین شهر در کشور است که  مسئولانش از قرنطینه کامل آن سخن به میان آوردند. اقدامی که پیشتر در موردش سخن فراوان به میان آمد، اما اقدام عملی در خصوص آن صورت نگرفت.

گرچه برخی معتقدند، اعمال این محدودیت ناشی از شیب تند ابتلا در این استان بوده است. دیروز غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان گفت که میزان مبتلایان به ویروس کرونا در این استان در ماه گذشته ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که دکتر مردانی، عضو کمیته کشوری کرونا نیز درباره اوج‌گیری مبتلایان در تهران، گیلان، استان سمنان هشدار داد.

او درباره صعودی شدن روند ابتلا به کرونا طی دو هفته اخیر بعد از چند روز کاهش تعداد مبتلایان، گفت: «یکی از دلایل افزایش ابتلا در روزهای اخیر آزادسازی کارخانه‌ها و محل‌های کسب و کار است، شما شاهد ترافیک در شهر تهران و شهرهای بزرگتر هستید. مردم به اشتباه فکر می‌کنند که کرونا تمام شده است و بعضی‌ها فکر می‌کنند که باید بروند و کارهای عقب مانده‌شان را انجام دهند و این ارتباطات زیاد باعث برقراری زنجیره ارتباط بیمار با افرادی که بیمار نیستند و بروز موارد جدید می شود».

پیش از مردانی، علی ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا نیز درباره روند افزایش ابتلا به این ویروس در برخی شهرها، از جمله پایتخت هشدار داده و گفته بود که آمار در بسیاری شهرها در حال بازگشت به نقطه اوج است و باید به سمت شرایط قرنطینه‌ای شدیدتر پیش رفت.

این صحبت‌ها در حالی مطرح می‌شود که ایران جزو معدود کشورهایی است که حتی در ابتدای شیوع و اوج بحران بیماری در شهرهای مختلف نیز، جز اعمال برخی محدودیت‌های اندک، زیر بار قرنطینه نرفت و حتی رئیس‌جمهور به صراحت احتمال آن را منتفی دانست. گرچه حال با «سه برابر» شدن تعداد بیماران و افزایش بستری بیماران «60 درصدی» بستری بیماران در استان خوزستان و ماهشهر مسیر دیگری انتخاب و قرنطینه اعلام کرده است و مسئولان آبادانی نیز ادارات شهر را تعطیل کرده‌اند.

 شیب ملایم کشور و شیب تند خوزستان و تهران

در آخرین آمار اعلام شده از سوی سخنگوی وزارت بهداشت، گرچه شمار مبتلایان روی شب ملایم نمودار ابتلا، عدد  ۱۶۸۳ مورد شناسایی بیمار جدید کووید۱۹ را در ۲۴ ساعت نشان می‌دهد، اما این عدد حاوی نگرانی مضاعفی هم بود. به طوری که کیانوش جهانپور نیز ضمن بیان این آمار به وضعیت قرمز استان خوزستان و وضعیت نامطلوب استان تهران اشاره کرد.

 ابراز نگرانی که برخی آن را نشانه‌ای می‌دانند از طرح دوباره احتمال قرنطینه تهران.

احتمال قرنطینه تهران؟

دیروز علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه وضعیت کرونا در کشور عادی نشده است و در صورت عدم رعایت موازین مربوطه از سوی مردم، بیماری می‌تواند به سرعت بازگردد و همه را گرفتار کند، از تعطیلی‌های مجدد در برخی شهرستان‌های استان خوزستان خبر داد و گفت: «در صورتی که نکات بهداشتی رعایت نشود، این اتفاق می‌تواند برای هر استان دیگری هم رخ دهد».

گرچه برخی این بخش از صحبت‌های معاون بهداشتی وزیر بهداشت را در کنفرانس خبری ویدئویی دیروزش یک بلوف می‌دانند، اما آن را نشانه‌ای از جدی بودن خبر قرنطینه در تهران و برخی دیگر از شهرهای کشور می‌بینند.

اوایل اسفند ماه سال گذشته دولت حتی در روزهای اوج‌گیری کرونا در قم، تهران و شهرهای شمالی کشور و مطالبه سراسری برای اعمال محدودیت‌های شدید، نه تنها زیر بار قرنطینه نرفت که حتی با تصمیم‌گیری مسئولان محلی برای بستن مبادی  ورودی شهرها نیز مخالفت کرد و تنها در یک هفته پایانی تعطیلات دو هفته‌ای نوروز حاضر به اعمال برخی محدودیت‌ها شد. حال در روزهایی که ستاد ملی مقابله با کرونای کشور در هر جلسه، برخی دیگر از محدودیت‌ها را لغو می‌کند، بعید به نظر می‌رسد که فرمان عقب‌گرد صادر کند.

حتی در روزهای اخیر نیز سعید نمکی، وزیر بهداشت، با بیان اینکه باید دوران نسبتا طولانی را با کرونا سپری کنیم و ممکن است همزمانی کرونا و آنفلوآنزا در پاییز ما را غافلگیر کند. از مردم دعوت کرد که مراقب باشند، زیرا او نمی‌داند ویروس کرونا به چه سمت و سویی حرکت می‌کند.

خوزستان در لیست قرمز

در روزهایی که مسئولان بهداشتی کشور اعلام کردند که تهران و خوزستان نزدیک به نیمی از موارد ارجاع بیمارستانی و بستری ابتلای جدید به ‎کووید 19 در کشور را به خود اختصاص داده‌اند، غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان اعلام کرد که برای جلوگیری از ناپایدار شدن اوضاع و طغیان مبتلایان تا پایان هفته در شهرستان‌های باوی، هویزه، اهواز، حمیدیه، هندیجان، دزفول، شوشتر، کارون و مسجدسلیمان وضعیت قرمز ‌اعلام و محدودیت‌های رفت‌و‌آمد بین مناطق مختلف شهر ایجاد شود. به گفته او، در دیگر شهرستان‌ها شرایط مثل قبل خواهد بود و تا جمعه این هفته، شرایط دوباره مورد بررسی قرار خواهد گرفت تا برای ادامه تعطیلی یا بازگشت به شرایط عادی تصمیم‌گیری شود.

ماهشهر نخستین شهر در کشور است که مسئولانش از قرنطینه کامل آن سخن به میان آوردند. اقدامی که پیشتر در موردش سخن فراوان به میان آمد، اما اقدام عملی در خصوص آن صورت نگرفت

سختگیری‌ها در آبادان

همچنین معاون استاندار و فرماندار ویژه آبادان افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا در روزهای گذشته را نگران‌کننده دانست و گفت که از دوشنبه تا پایان هفته تمامی اداره‌ها، بانک‌ها و سازمان‌ها در این شهرستان تعطیل است.

زین‌العابدین موسوی گفت: «به منظور جلوگیری از ورود مسافران سایر شهرستان‌های استان به آبادان ورودی‌های آبادان از سمت اهواز و ماهشهر از فردا بسته می‌شود».

موسوی از تشدید بازرسی‌های در سطح بازارهای آبادان و لزوم رعایت دستورالعلمل‌های بهداشتی توسط اصناف و بازاریان اشاره کرد و گفت: از روز دوشنبه با متخلفین با شدت بیشتری برخورد خواهد شد.

عدم رعایت پروتکل و افزایش بیمار

در روزهای اخیر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت در همین زمینه گفت که در حال حاضر خوزستان رتبه اول در سیر صعودی کرونا در کشور است.

در روزهای اخیر کارشناسان بهداشتی خوزستان اعلام کرده‌اند که  شمار مبتلایان این استان از 4500 نفر گذشته است و دلیل این افزایش را نیز بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و جدی گرفتن شایعاتی در خصوص ناپایداری ویروس کرونا در گرمای هوا، عنوان کردند.

این در حالی است که در بیش از دو ماه و نیم گذشته این استان بیشتر آمار مسمومیت و فوتی با الکل را در پی انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور داشته است.

تهران و بحران اجرای پروتکل‌ها

دراین میان برخی بحران اصلی را حتی پیش از خوزستان تهران می‌دانند. چراکه معتقدند فشردگی جمعیت، تردد زیاد، مسافر فراوان، تمرکز ادارات و وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها و... در تهران، سبب می‌شود که گاهی تاکید بر اجرای درست پروتکل‌ها یک شوخی به نظر برسد.

در همین باره معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلانشهر تهران نسبت به روند افزایشی کرونا در برخی شهر‌ها و از جمله پایتخت هشدار داد و گفت: پروتکل‌های بهداشتی در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند.

اوایل اسفند پارسال، در روزهای اوج‌گیری کرونا در قم، تهران و شمال کشور؛ دولت نه‌تنها زیر بار قرنطینه نرفت که حتی با تصمیم‌گیری مسئولان محلی برای بستن مبادی ورودی شهرها نیز مخالفت کرد

علی ماهر افزود: «اگر با رعایت ۸۶ پروتکل ابلاغی کار می‌کردیم، طبیعتا میزان ابتلا نباید افزوده می‌شد، ولی احتمالا پروتکل‌ها غیرقابل اجراست. این پروتکل‌ها در محدوده‌های شهری نظیر مترو جواب نمی‌دهد و مردم باز هم در فضای بسیار نزدیک به یکدیگر تردد می‌کنند».

گیلان هنوز در خطر

گیلان که در روزهای پیش از نوروز روزهای سختی را درخصوص بحران کرونا تجربه کرد، هنوز هم در خطر است. دیروز معاون استاندار گیلان از وضعیت قرمر بعضی از شهرستان‌های این استان خبر داد.

محمود قاسمی‌نژاد، جانشین رئیس ستاد مقابله با ویروس کرونا در گیلان و معاون سیاسی استانداری این استان، در این باره گفت: «از ۱۶ شهرستان، ۲ شهر وضعیت «قرمز» دارند و بقیه زرد یا سفید هستند».