سعیده علیپور

95 روز پس از اعلام رسمی شیوع کرونا و مرگ دستکم هفت هزار و ۴۵۱ نفر در اثر این بیماری در کشور، دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از ثبت کمترین میزان فوت در 24 ساعت خبر داد. خبری که به نظر می‌رسد در کنار اخبار دیگری چون صفر شدن آمار فوتی در 19 استان کشور و وضعیت قرمز در برخی از شهرها، به ترسیم شرایط بیماری در کشور کمک کند. شرایطی که به گفته کارشناسان، از امروز با بازگشایی برخی دیگر از فعالیت‌های اقتصادی و اماکن مذهبی و در صورت بی‌توجهی به پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری‌های اجتماعی می‌تواند تغییر کند و موجب بروز موج جدید بیماری، حتی در استان‌هایی شود که پیک بیماری را از سر گذرانده‌ و توانسته‌ بودند کرونا را تا حد زیادی مهار کنند.

آخرین آمار به روایت رسمی

دیروز کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به آخرین آمار ابتلا به کرونا در کشور  گفت که با شناسایی ۲۰۲۳ مورد جدید بیمار کووید۱۹در کشور، مجموع مبتلایان به ۱۳۷هزار و ۷۲۴ نفر رسیده است. گرچه بر اساس این آمار میزان ابتلا به نسبت ماه گذشته افزایش داشته اما به گفته جهانپور از بین مبتلایان جدید، تنها ۳۳۸ مورد بستری و یک هزار و ۶۸۵ مورد معادل ۸۳ درصد از موارد شناسایی شده، افراد در تماس با مبتلایان و حتی افراد بی‌علامت بودند.

با وجود وضعیت خوبی که جهانپور از بسیاری از استان‌های کشور ترسیم کرد و آمار 19 استان را بدون فوتی و پنج استان را با تنها یک مورد فوت گزارش داد، وضعیت استان خوزستان همچنان قرمز است. گرچه او گفت که حتی در این استان نیز در روزهای اخیر  شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی موارد بستری نسبت به قبل  بوده‌ایم.

به گفته کارشناسان در دسترس قرار گرفتن تست‌های کرونا به صورت گسترده برای مردم، شناسایی، درمان و قرنطینه بیماران و ردیابی بیماری به دور از انگ زنی از اقدامات مؤثر در کنترل بیماری است.

 مناطق قرمز، زرد و سفید کشور

در کنار این آمار، در روزهای اخیر گزارشی از وضعیت شیوع بیماری کرونا در استان‌های مختلف کشور با استناد به اپلیکیشن ماسک منتشر شد که نقشه‌ای از وضعیت شهرستان‌های مختلف در خصوص میزان شیوع کرونا ارائه می‌دهد. این نرم افزار نقشه ابتلا به کرونا در کشور، شهر های مختلف کشور نمایش می‌دهد.

بر این اساس شهرستانی وضعیت قرمز قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه آن به ازای هر صدهزار نفر جمعیت بالای ۳ باشد و شهرستانی در وضعیت سفید قرار دارد که طی دو هفته اخیر متوسط میزان بستری روزانه به ازای هر صدهزار نفر جمعیت حداکثر یک باشد.

بر اساس آخرین بررسی‌ها با استناد به این گزارش، شهرستان‌های قوچان، شیروان، بجنورد و شهر مشهد در استان خراسان رضوی در وضعیت قرمز قرار داشت و وضعیت بندرترکمن در استان گلستان نیز قرمز بود. در نیمه شمالی کشور، وضعیت شهرستان سوادکوه و آستارا قرمز بوده و در استان تهران نیز وضعیت شمیرانات قرمز گزارش شده است.

بر اساس اطلاعات به روز نرم‌افزار ماسک، در نیمه غربی کشور شهرستان اهر، هوراند، خوی و ارومیه قرمز است، شهرستان‌های مهاباد، سردشت جوانرود، قصر شیرین، ثلاث باباجانی و هرسین در استان کرمانشاه قرمز است.

از سوی دیگر، وضعیت شهرهای رومشکان و خرم آباد در استان لرستان و شهرستان دزفول در استان بوشهر، رامهرمز و کوهرنگ و شوشتر در استان خوزستان قرمز گزارش شده است.

وضعیت شهرستان بندرعباس در نیمه جنوبی کشور قرمز است، در استان سیستان و بلوچستان نیز وضعیت شهرهای چابهار و ایرانشهر قرمز است.

دیروز سخنگوی وزارت بهداشت از ثبت کمترین میزان فوت در 24 ساعت خبر داد. خبری که به نظر می‌رسد در کنار اخبار دیگری چون صفر شدن آمار فوتی در 19 استان کشور و وضعیت قرمز در برخی شهرها، به ترسیم شرایط بیماری در کشور کمک کند

با این حال وضعیت حدود ۹۰ درصد شهرهای کشور زرد بوده و روند سفید شدن وضعیت شهرهای کشور رو به افزایش است.

کاهش 40 درصدی سفرها

در حالی که آمار از کاهش شمار ابتلا در بسیاری از استان‌های کشور خبر می‌دهد، نگرانی‌هایی در خصوص پایان ماه رمضان و تعطیلات چند روزه عید فطر و مسافرت به شهرهای شمالی کشور به وجود آمد، به طوری که دیروز محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، از هموطنان علی‌الخصوص از تهرانی‌ها خواست تا به استان‌های شمالی سفر نکنند. به گفته او مسافرت‌های اخیر در سطح استان‌های شمالی احتمال بروز موج جدید بیماری را افزایش خواهد داد. اما گزارش‌ها حاکی از این است که در روزهای اخیر میزان سفر به استان‌های شمالی کاهش قابل توجهی داشته است.

در همین باره سیاوش محبی، فرمانده ویژه پلس راه شرق استان تهران گفت: «در سال‌های گذشته در پایان ماه مبارک رمضان در جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی ترافیک سنگین داشتیم و امسال به دلیل رعایت شرایط کرونا شاهدکاهش ۴۰درصدی سفرها هستیم».

با این حال حجم تردد‌ها این روزها پلیس‌راه را مجبور کرد که مقررات ترافیکی را برای کاهش بار ترافیکی در جاده‌های شمالی وضع کند. دیروز رئیس پلیس راه مازندران اعلام کرد که تردد انواع وسایل نقلیه از ساعت ۱۳ دوشنبه ۵ خردادماه و روز‌های پنج شنبه و جمعه هشتم و نهم خردادماه از کرج به سمت مرزن آباد ممنوع است.

احمد قویدل مسئول روابط عمومی شبکه کمیته مقابله با کرونا نیز با هشدار در خصوص سفر در این روزها گفت: «باور کنیم عملاً ماه‌ها باید با این ویروس همجوار زندگی کنیم و رفتاری داشته باشیم که نتواند به ما صدمه وارد کند. گرم شدن هوا اساساً از فعالیت ویروس نمی‌کاهد. وضعیت قرمز استان خوزستان بهترین مستند این گفتار است.

وی افزود: «تا شکست قطعی کرونا سفرهای تفریحی موجب انتقال ویروس است. یا ویروس می بریم یا ویروس می‌آوریم. کرونا فعلاً نه درمان معین دارد و نه هنوز واکسن دارد. پایان کرونا با کشف واکسن و درمان آن در گام اول و از آن مهم‌تر در دسترس قرار گرفتن دارو و واکسن برای همه مردم جهان است. کمی فکر کنیم راه درازی است».

بازگشایی به شرط ثبت در سامانه

درست یک روز پس از عید فطر و بازگشایی اماکن مذهبی، نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ از بلامانع شدن فعالیت صنوف پرخطر از امروز خبر داد.

چند روز پیش و به دنبال دستور رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مدیریت و مقابله با کرونا به وزیر بهداشت درباره بازگشایی صنوف پرخطر و نیز مکاتبات و پیگیری‌های اتاق اصناف تهران از این ستاد، در نهایت مقرر شد تا تمامی صنوف بعد ازپایان ماه رمضان، با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی فعالیت خود را آغاز کنند. تمام صنوف از جمله رستوران‌ها، اغذیه‌فروشی، طباخی و فست‌فود، گرمابه، سونا و ماساژ، تالار پذیرایی و سالن‌های عروسی، قهوه‌خانه، چایخانه و تریا که فعالیت آنها تا امروز ممنوع بود می توانند بر اساس اعلام وزارت بهداشت نسبت به ثبت نام در سامانه salamat.gov.ir اقدام و کد مجوز بهداشت را دریافت و در واحد صنفی خود نصب کنند.

در همین باره  ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به بازگشایی‌های صورت گرفته، تاکید کرد: « تا کنون 86 درصد اصناف این بارکد را دریافت و پروتکل‌های مربوطه را دریافت کرده‌اند. اصناف بعد از دریافت پروتکل‌ها، مجاز به بازگشایی هستند. صنوفی که بارکد نگرفته‌اند نمی‌توانند بازگشایی داشته باشند».

به گفته او افراد با موبایل معمولی دوربین‌دار می‌توانند بارکد مربوطه را اسکن و چک کنند. بلافاصله  پنج سوال بهداشتی در صفحه موبایل ظاهر می شود و می‌توانند به سوالات پاسخ دهند.

درست یک روز پس از عید فطر و بازگشایی اماکن مذهبی، نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت تهران بزرگ از بلامانع شدن فعالیت صنوف پرخطر از امروز خبر داد

شرایط می‌تواند شکننده باشد

در حالی که بسیاری از محدودیت در فعالیت های اجتماعی از امروز برداشته شده است، اما به گفته کارشناسان ایم وضعیت به شدت شکننده است و در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی می‌تواند خطرناک بوده و منجر به بروز موج جدیدی از بیماری شود.

در همین باره علیرضا زالی، فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران نیز گفته بود: «همه دستورالعمل‌های بهداشتی در رابطه با فاصله‌گذاری اجتماعی ماه‌ها پا برجا خواهد بود. توجه کنید ماه‌ها پابرجا خواهد بود. شرایط تهران و بسیاری از شهرهای ایران در یک تعادل شکننده قرار دارد و به سادگی می‌تواند با عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به وضعیت خطرناک بازگردد».